Annons:
Etikettallmänt
Läst 1448 ggr
Stortroll
2016-12-22 20:29

Föreslå att bli vegetarian för föräldrar

Hur ska man föreslå för föräldrar på bästa sätt att man har tänkt på vegetarian? Jag har senaste terminen ätit vegetariskt minst en gång i veckan. Men nu känner jag för att bli vegetarian på heltid. Jag har satt det som ett nyårslöfte, att vara vegetarian hela 2017. Men då kvarstår bara frågan hur man säger det till sina föräldrar. När jag var mindre sa mamma att om jag skulle bli vegetarian så fick jag laga min egen mat. Nu lagar jag stora delar av maten som äts till hela familjen. Min familj är ganska rättvisa köttätare om man kan säga så. Hela familjen står för att om man kan äta ko kan man äta katt. Vi köper alltid svenskt kött, köper ofta från folk vi känner där djuren blir bra behandlade mm. Men jag har ändå svårt att tro att de kommer acceptera det. Det jag oroar mig mest för är om de kommer fråga om det är för att min kompis är vegan. Till viss del är det därför, det har fått mig att få upp tanken. Men hur ska man lägga upp det och när? Eftersom att jag ska äta vegetariskt från 00 på midnatt så är det ju ganska bra om alla vet innan. Men hur lägger man upp det? Jag är ganska blyg och har inte jättebra relation med mina föräldrar så det måste bli enkelt. Tidigare när jag ska säga något så har jag ofta frågat på SMS. Så hur, var och när ska jag lägga upp förslaget?

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
laiinadp
2016-12-22 20:53
#1

Jag tycker att du kan säga att du vill prova vara vegetarian ett år. Läs på recept och hur det funkar med vitaminer, mineraler osv, och säg sånt när du lägger fram förslaget till dina föräldrar. "Man kan få brist på … men genom att äta det här och det här kan man förhindra bristen". 

Låt de ställa frågor, och svara på frågorna så bra du kan. Om de förstår att du är påläst kanske det blir enklare för dom att acceptera. 

Visa goda recept, statistik på hur kroppen förändras av vegetarisk kost, bjud på vegetariska måltider.

Hjärta

sp0ngeb0b
2017-02-06 12:57
#2

Kanske är lite för sent att svara nu, men jag kör ändå! 

Tycker att #1 gav bra svar, läs på och visa att du vet hur du ska ta hand om dig själv. Ta kosttillskott (t.ex. vitaminer, järn) om du och/eller dina föräldrar tycker att det behövs. 

Vad gäller matlagningen är det ju inga problem om du redan lagar mycket mat själv! Mitt tips är att laga mycket mat på en gång så kan du bara micra det när det är dags för middag så slipper ni stå två personer och trängas i köket. Jag bor med mina föräldrar "på deltid" kan man säga, så jag är van vid att laga all mat själv. Över jul bodde vi tillsammans och det var första gången sedan jag blev vegan. De sa direkt "du får laga din mat själv". Så jag ställde mig ca 1 gång i veckan och gjorde massa mat, åt sedan resterna tills de var slut. Funkar jättebra 🙂 Lycka till!!

VästkustFia
2017-02-08 13:39
#3

Hur har det gått?

Hoppas du hittade ett bra sätt att lägga fram det.

Upp till toppen
Annons: