Annons:
Etikettallmänt
Läst 981 ggr
JohannaBergefur
12/28/16, 7:38 PM

Tips och råd

Hej! Som nyårslöfte har jag lovar mig själv att börja äta nyttigt och vill därför börja gå över från kött till vegetarisk mat. Tänkte att jag börjar med några vegetariska dagar i veckan för att inte gå ut för hårt då jag verkligen älskar kött. Men nu till saken, jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska gå till väga.. har ätit kött i hela mitt liv och är helt lost. Har försökt äta vegetarisk kost förut men det slutar med att jag ger upp för jag har ingen fantasi när det kommer till vegetarisk mat. Jag kan för mitt liv inte äta aubergine och squash pga konsistensen, jag får kväljningar på riktigt. Och tycker många recept på nätet innehåller just det. Så nu vänder jag mig till er, vilka har bättre koll liksom? Kan ni ge mig några tips och trix? Något gott recept kanske?😃 Tack på förhand! /Johanna

Annons:
Zadie
12/28/16, 10:37 PM
#1

Härligt 😄👍 Vad tror du om att gå till bibblan och låna lite vegetariska kokböcker för att få lite inspiration? Finns massor. Se bara till att läsa på så att du får i dig alla näringsämnen. Ät varierat. Kikärtor tycker jag är väldigt gott att ha i t.ex. en currygryta eller i en sallad. Röda linser är även väldigt enkelt att laga eftersom du inte behöver blötlägga dem innan. Bara att ösa ner i t.ex. en soppa eller gryta och låta koka ett litet tag. Quinoa, fofu och frysta sojabönor är även produkter som jag gillar att använda :)

Vik94
1/15/17, 9:28 PM
#2

Hur har det gått? För mig var det extremt enkelt att byta ut kött mot annat,  du kan ju fortfarande krydda maten på samma sätt som du kryddar/marinerar kött så blir det ungefär samma smak och sen blir du van skulle jag säga. Kött utan krydda är väl inte gött. Det enda lite jobbiga var väl att resturangerna där jag bor har inte direkt några bra alternativ istället för kött. Men som tidigare säger, kolla youtube/böcker för recept osv. Viktigt att ha koll på näringsämnen och hur du får i dig dom. Själv använder jag mycket röda Linser, Råris, jordnötssmör, quinoa, nötter/frön, bönor, bovete, bönpasta, havregryn, brocolli, spenat, grönkål, sötpotatis, morötter, grönsaker etc. Köp ett b12 kosttillskott.

Stallmima
1/18/17, 8:24 PM
#3

Du kan tex gå in på quorns sida, där finns massa goda recept

JohannaBergefur
1/19/17, 9:01 PM
#4

Det går sådär. Jag älskar dock smaken av kött.. att byta ut typ köttfärs och kyckling är väl inte i hela världen men jag älskar att äta typ biff och lamm och det kryddar jag bara med lite salt och peppar. Då vill man ju ha köttsmaken liksom. Men man är ju olika:-) Jag byter dock ut köttet så ofta jag kan. Har kommit på att jag älskar falafel så kan äta det på många olika sätt. Jag överkonsumerade quorn när jag pluggade i London (var jättebilligt där) så kan knappt titta på det😂 Har gjort vegetarisk taco och enchiladas, ätit sallad, olika soppor och falafel. Det är dock lätt att ledsna när man bara äter det! Men är ju som sagt inte ute efter att bli 100% vegeterian. Inte än i alla fall men vill ändå försöka ha 3-4 dagar i veckan som är vegetarisk:-) Letar fortfarande recept. Tar redan B12 tillskott då jag haft brist på B12 och järn av och till i hela mitt liv. Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: