Annons:
Etikettmatprat
Läst 2383 ggr
retep
2017-01-28 14:16

Fryst mat vs färsk mat

Fryst mat är död mat, färsk mat är levande mat!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Honestyisdead
2017-01-28 14:26
#1

Färskfryst mat är bra eftersom det håller mycket längre och inte förlorar någon näring.

Splatter
2017-01-28 14:45
#2

"Färsk" mat plockas för att sen transporteras i 1-3 veckor och hinner därför förlora en hel del näring. 

Färskfryst mat plockas och fryses oftast inom 24 timmar, så där har man mycket näring.

retep
2017-01-28 16:30
#3

Det är inte först näringen jag lägger vikt vid i mitt inlägg, utan det faktum att fryst mat är död . Mat som är lagad på färska råvaror och äts samma dag innehåller full livskraft och energi. Där näringsämnen i maten omsätts och tillgodoses betydligt mer effektivt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Splatter
2017-01-28 20:48
#4

Men vad har livskraft att göra med vad du äter? Så fort du plockar och tillagar något så är det dött, vare sig det varit fryst eller färskt när du börjar tillaga.

Honestyisdead
2017-01-28 20:52
#5

All mat är död när vi äter den. I alla fall i Sverige.  Livskraft låter flummigt ;)

retep
2017-01-28 22:33
#6

För inte så länge sedan och fortfarande för många, är det flummigt att vara vegetarian! Vaddå i alla fall i Sverige? Livskraft i mat är inget flum. Prova att äta skräpmat en tid, och jämnför hur du mår när du äter varm nylagad mat från färska kvalitetsråvaror. Tänker du att det bara handlar om näringsämnen kan du käka vitaminer och kosttillskott till skräpmaten.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Honestyisdead
2017-01-28 22:37
#7

#6 Ja i Sverige brukar vi inte äta saker som lever. I jungeln tex äter man levande myror, larver och andra insekter.

Det går utmärkt att leva på mat som varit frusen. Du mår varken bättre eller sämre än om du bara äter färskt.

retep
2017-01-28 22:54
#8

#7 Du tog visst det där med död bokstavligt. Jag har inte skrivit något om att äta något levande som insekter eller något animaliskt. Det är livskraften i matvaror och energin vi omsätter genom maten vi äter, jag menar. Visst det går bra att leva på mat som varit fryst. Eftersom du skriver…"Du mår varken bättre eller sämre än om du bara äter färskt." Har du själv provat om du mår bättre eller sämre, eller vet du bara det endå?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Honestyisdead
2017-01-28 23:36
#9

#8 Ja jag har för vana att ta ord som skrives, bokstavligt. Fryst mat är inte mer död än den som inte är fryst. Har inte mindre "livskraft ". Ger samma energi och näring.

Och ja jag har testat det. Men det behöver man inte eftersom man kan läsa sig till det genom näringslära.

retep
2017-01-29 09:00
#10

Sååå, då menar du kanske också att du mår lika bra när du äter skräpmat, fryst mat, halvfabrikat, konserver, chips och godis?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Honestyisdead
2017-01-29 11:58
#11

#10 Nej det har jag inte skrivit eftersom jag inte menar det. Vet inte varför du ens fått för dig det. Ingenting jag har skrivit antyder att jag är av den åsikten.

Splatter
2017-01-29 13:01
#12

Fryst mat innebär även fryst broccoli, fryst spenat, frysta morötter, ärter, lök, blomkål, hallon, jordgubbar, rabarber, blåbär, osv, osv.

Varför skulle det jag nämnt vara dålig mat. Frysta grönsaker, frukt och bär har mer energi och näringsämnen än färska om du köper i butik.

retep
2017-01-29 13:09
#13

Har sagt min mening om livskraft i mat och därmed förmedlat något jag anser vara väsentligt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Honestyisdead
2017-01-29 13:13
#14

Och vi har förmedlat att vi inte håller med.

retep
2017-01-29 13:30
#15

Jag är nöjd med om någon eller några här håller med, eller kanske i alla fall fått något att fundera över.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Honestyisdead
2017-01-29 13:38
#16

#15 Nog fick du mig att fundera. Men inte över det du antagligen hoppas på ;)

retep
2017-01-29 15:46
#17

#16

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2017-02-08 15:36
#18

Hoppats på!

Vad skull jag ha för anledning att hoppas och vad skulle det vara?

Kanske att i så fall väcka en tanke om att det som sägs om näring och energi , på ett djupare plan visar sig vara finstämda vibrationer. Att energin i färsk mat innehåller en  livskraft, en intelligens som inte längre finns kvar i fryst mat.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2017-02-17 18:59
#19

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

vallhund
2017-03-03 00:35
#20

Trodde vi lämnat 60 talet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Silvestris
2017-04-05 20:48
#21

Den eventuella "livskraften" vegetabilier har lär försvinna sekunden den skördas. Kör ner den i en delikat gryta så kokar du nog ur den sista livskraften också.

Den energi vi omsätter kommer från kolhydrater, fett och proteiner i kombination med övriga näringsämnen. Hur man bäst tar vara på dem varierar men både frysning och upphettning kan göra energin mer lättillgänglig för oss.

Vibrationer och intelligens i vegetabiliskt föda är flum.

Falurven
2017-05-14 18:42
#22

#21 Jo, fast nä.. Växter lever ganska länge efter att dom skördats. Aldrig sett en lök börja växa? Potatisar som skickar ut rötter? En purjolök kan man också hålla vid liv. För att dra några exempel.
Det borde betyda att dom inte är döda?

Hört talas om kvinnan som forskat om träd och insåg att dom både "pratar" med varandra och samarbetar? Vet inte vad det har med saken att göra, men det kändes relevant….

Mvh Nathalie

Upp till toppen
Annons: