Annons:
Etiketthälsa
Läst 1063 ggr
hannalh
2017-06-19 20:07

Vill äta vegetariskt igen!

Jag hade varit vegetarian hela 2015 och förra året så fick jag B12 brist och läkaren antydde att det berodde på att jag inte åt kött, så hen sa att jag inte fick vara vegetarian. Men jag älskade att vara vegetarian och jag hatar kött. Jag mådde bättre när jag inte åt kött tillochmed. Men hur kan jag bli vegetarian igen utan att få brist på B12? Eller berodde det ens på B12 och läkaren var bara outbildad

Annons:
Cragan
2017-06-19 20:14
#1

B12 är öljäst som finns i tablettform
men svårt o se att det va B12 enbart som gjorde att läkaren hade starka åsikter om att du skall äta blandkost ist för vegetarisk men jag kan så klart ha fel

[rumelle]
2017-06-19 20:20
#2

B12 brist är väldigt vanligt, även hos köttätare. Personer som äter kött får i sig det B12 djuret fått i sig via sin vegetariska föda. Det går alltså teoretiskt sett lika bra att få i sig B12 direkt från den vegetariska födan utan att den ska gå igenom ett djur först. Anledningen till att brist är så vanligt är att B12 kommer från bakterier som finns i jorden och idag besprutas åkrar väldigt mycket och grönsaker tvättas även mer noga än vad som kanske är nödvändigt. Tillskott finns i tablettform och är bra att ta vare sig man äter en helt vegetarisk kost eller om man även äter animaliskt. 
Jag var vegetarian hela 2015 och vegan hela 2016. Tar B12-tabletter som tillskott och när jag kollade mina värden i början av 2017 var allting perfekt.

Namiko
2017-06-19 21:51
#3

Köp tabletter med B12, se till att du får i dig 2500μg i veckan. Du kan antingen ta en starkare tablett en gång i veckan eller en svagare varje dag och det är ingen risk att överdosera. Själv äter jag tabletter med 500μg så 5 i veckan är tillräckligt mycket men jag försöker komma ihåg att ta varje dag ändå. Jag har varit lakto-ovo vegetarian sen 2005, vegan sen 2011 och B12-värdet var perfekt i början på förra året när det kollades.

Det finns ingen anledning att äta kött för att få i sig B12 då det är som #2 säger även vanligt för blandkostare att ha brist. Du råkade ut för en okunnig läkare som inte är insatt i vegetarisk kost och näringslära.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sarah
2017-06-20 11:00
#4

Ta tillskott och ät vegetariskt :) som de andra säger, är en brist som uppkommer i många delar av befolkningen.

Upp till toppen
Annons: