Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 227 ggr
Pyttelite
2

Vegetarisk vecka - behöver hjälp med menyn

Tänkte att ha en helt vegetarisk vecka men behöver hjälp med planering. Har ni några tips för vardagsmaten och lite festligt på helgen.

Vi har inga matallergier.

Måndag : Pasta med hemlagad tomatsås

Tisdag :

Onsdag :

Torsdag :

Fredag :

Lördag :

Söndag :

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-11-07 22:13 av Pyttelite
[Tismon]
2

Är inte vegetarian man äter en del vegetariskt ibland

Brocollisoppa, wokade grönsaker med ris/nudlar, svampfylld Zucchini med minitomater och purjolök, tomatsoppa, saker med quornfärs (tacos? Spaghetti med quornförssås? Någon gryta? ), ugnsbakad selleri, blomkål eller vitkålsstuvning, linssoppa, sparrissoppa (så himla gott!), vegetarisk skagenröra i bakpotatis eller så kan man göra det utav avokado och fylla avokadoskalen!, vegetarisk sushi (man rullar egen sushi men använder morötter istället för fisk), morotsoppa, finns så mycket men här var några förslag! :)

Stallmima
1

Kolla in bloggen "jävligt gott" för inspiration av maträtter

Pyttelite
1

#2: Tack för tips det ska jag göra!

Pyttelite
1

#1: Många fina tips och rätter - ångkokt blomkål är så gott.

Ska leta recept med inspiration från dig - stort tack!

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Något jag gör ofta, eftersom det är snabblagat, lätt och gott, är ångkokt potatis och grönsaker. Brukar ringla över smör- och rapsolja, för att jag tycker det är gott, men det funkar säkert lika bra med bara flytande margarin och/eller olja.

Köper djupfryst färskpotatis, för då kan jag ta så många potatisar jag känner att jag vill äta. Resten stoppar jag tillbaka i frysen. Då blir det inget svinn, vilket det ofta blev tidigare när jag köpte vanlig potatis. Även om djupfryst potatis är dyrare så blir det billigare i längden för mig, och samvetet mår bättre när jag slipper slänga potatis som blivit dålig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[RasaNebulis]
1

Har du testat vego kebabspett av Schysst käk?
7 minuter i ugnen på 180 grader.

Jättegott tillsammans med pulvermos och sallad.

MonicaLagerquist
1

Svamp risotto åt vi igår

Stolt ägare till tre La permer

[snowy_]
0

Jag håller på att göra en veckoplanering med endast vegetariskt. Ska se om jag kan bifoga den när den är färdig (om den blir tillräckligt bra, så klart😉).

Pyttelite
0

#8: Tack!

Ser fram emot att få nya recept.

[snowy_]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är ju inget recept, men jag brukar oftast själv göra lättlagad mat som inte kräver recept. Huvudsaken för mig var här att få i mig det jag behöver varje dag av kalorier, vitamin B12, järn, protein, omega-3 (vilket jag kommer få av 2 msk rapsolja per dag), vitamin D (kommer också ta ett kosttillskott med detta med en mindre mängd D-vitamin i). Det är en grund att starta med, och jag får lära mig mer och förbättra eftersom.

Har tänkt mig tre frukter och ca 250 g färska grönsaker per dag.

Kommer att börja följa detta schema om ca en vecka har jag tänkt.

Om jag vill laga vegetariskt efter recept kollar jag i denna bok: https://www.bokborsen.se/view/Inga-Britta-Sundqvist/Vegetariska-Kokboken/11645539

Mängden näringsämnen osv är ju anpassat till mig i detta schema. Det beror ju lite på den som äter hur mycket man bör få i sig av allt.

Edit: Comfoo betyder detta - https://comfoo.com/

Comfoo erbjuder kompletta och näringsrika måltider som innehåller allt din kropp behöver och mår bra av. Välkommen till det bekväma livet.
  • Redigerat 2022-09-07 19:14 av [snowy_]
Pyttelite
1

#10: Tack för tipset - ska kolla upp.