Annons:
Etikettrecept-soppor
Läst 8111 ggr
edjac
2010-10-24 18:40

vegetarisk Tom Ka Gai (Thailändsk kyklingsoppa)?

Hej!

Jag är jättesugen på Tom Ka Gai, men det innehåller ju kykling! Kan ngn här ett recept på en vegetarisk eller är det bara att byta ut kyklingen mot typ tofu?

Kram Edith :)

Annons:
[TrevorS]
2010-10-25 13:00
#1

Det vanligaste är att man ersätter kycklingen med tofu eller räkor (räkor är inte vegetariskt men det är vanligast på meny). Finns ett recept publicerat fast under annat namn men har ett liknande recept här:

Ingredienser:
1 påse veggo istället för kyckling (vegan) eller 4 st quornfiléer (innehåller ägg)
200 g champinjoner
8 finskuren schalottenlökar
4 msk finskuren salladslök
rivet skal av 1 lime
10 dl kokosmjölk (3 1/2  -4 dl i en burk)
1 msk finhackat citrongräs
3 skivor färsk ingefära
1 tsk salt
1/2 dl färskpressad limejuice
4 st finskurna chilifrukter

Gör så här:
Skär kycklingfiléerna i fyrkanter eller strimlor. Skär sedan upp svampen i fina skivor. Skala och hacka lökarna och limebladen. Koka sedan upp kokosmjölken och låt den sjuda i ca 5  minuter och tillsätt kycklingbitarna, champpinjonerna, schalottenlöken, limeblden, citrongräsen och ingefära och låt puttra på låg värme i ca 5 minuter, smaka av med salt och lite lime och garnera med chilifrukten och saladslöken.

Sarah
2010-12-07 13:34
#2

Jag har en kryddpasta som jag köper på den thailändska butiken i rimbo som är vegansk. Sen brukr jag ha i kokosmjölk, veggobitar, tomater och färsk korriander. Sen är jag nöjd ;)

Upp till toppen
Annons: