Annons:
Etikettpresentationer
Läst 6065 ggr
[Vetauriel]
8/17/10, 9:32 PM

Kräftorna vann mitt hjärta

Tänkte att jag skulle presentera mig :)

Sabine, 21 år, bor uppe i norra Sverige, jobbar och pluggar och tar hand om mina katter. Och min kräfta, Rudolf.

Det är faktiskt hans fel att jag nu bestämt mig för att övergå till vegetarianism. Min sambo var och fångade kräftor, i syftet att koka och äta dem. Han hade med sig en liten rackare, som jag, som den djurvän jag är, räddade. Han bor numera i ett akvarium hemma hos oss.

Jag har alltid haft problem med att äta kött/fisk/kyckling där man ser att det faktiskt varit ett djur. Hel fisk, eller hel kyckling t.ex fungerar inte alls. Jag kan inte stycka en kyckling, för att jag inte kan låta bli att tänka på det stackars djuret som fått sätta livet till för att jag tycker att hon smakar gott i gryta. Jag har försökt vifta bort det, och hållit mig till att äta redan styckat kött.

Men när min sambo kom hem med livs levande kräftor, så rann bägaren över för mig. Jag resonerar såhär, att kan jag inte stå för mitt köttätande och säga att det känns helt okej, så ska jag inte äta det överhuvudtaget.

Så nu är det slut. Jag påbörjar en resa, och ett nytt sätt att leva, här och nu :)

Annons:
Engagera
8/18/10, 7:30 PM
#1

Grattis måste jag säga!

Har nyligen också blivit veg. Way to go! :D:D:D Gulligt med en kräfta :) Men tror du inte den vill tillbaka till sjön? :P

Ilya
8/18/10, 8:06 PM
#2

Grattis! :)

Tror dock som #1, den är ju vild och vill nog fortsätta vara vild och fri. Kräftor är inget som vi direkt tämjt och jag tycker inte att det är rätt att ta ett vilt djur från naturen och hålla i fångenskap. Dom är inte domesticerade och inte födda till ett liv i bur.

Hoppas du inte tar illa upp nu, jag vill bara vara ärlig, ibland är det lite svårt att säga det på ett "mjukare" sätt.

Sen tycker jag du ska ändra meningen till "tack vare honom" istället för "det är hans fel" eftersom att bli vegetarian är något positivt! Flört


Saga85
8/18/10, 8:45 PM
#3

Nu är det iof så vitt jag vet olagligt att plocka in och hålla kräftor i fångenskap, men det var en fin tanke. Är det en flodkräfta bör du definitivt sätta ut den igen - de är rödlistade (akut hotade att dö ut), och i det fria finns ju chansen att den lyckas reproducera sig.

Med det sagt - välkommen till livet som vegetarian Skrattande

[Vetauriel]
8/18/10, 11:29 PM
#4

Kanske skulle tillagt att han inte bor permanent hemma hos mig :P Jag ämnar släppa ut honom, men har ingen möjlighet att ta mig dit på egen hand, jag vill släppa ut honom där han blev infångad. Sambon jobbar ju på dagarna så till helgen får han komma ut igen :) Det är nog olagligt att hålla alla vilda djur fångna mer än 24 timmar såvitt jag har hört, men jag föredrar att begå ett mindre lagbrott mot att se honom bli kokad :(

Och du har rätt, det är nog hans förtjänst, tror det här kommer bli en väldigt positiv förändring i mitt liv :D

aliciia
8/18/10, 11:47 PM
#5

Välkommen hit :) !

Gerbilflicka
8/20/10, 2:29 PM
#6

Jag var tvungen att kolla upp det här, och flodkräftor samt signalkräftor får man hålla i akvarium eller dammar. Däremot om det gäller vildfångade kräftor också kan jag inte hitta något om, men om de är lagliga att fånga för att äta och lagliga att hålla i akvarium så lägger jag ihop ett och ett och tolkar det som att de är lagliga att fånga för att hålla i akvarium.

Däremot så hittar jag vissa sidor där det står att man absolut INTE ska släppa ut kräftor i det vilda igen om man har haft dem i ett akvarium, eftersom de kan föra med sig någon smitta ut. Vad som orsakar smittan och om din kräfta får släppas ut eller inte kan jag inte hitta något om, men jag råder dig att dubbelkolla med någon som vet innan du släpper ut Rudolf igen.

I övrigt… Grattis och välkommen med i "klubben"! Flört

Annons:
[Vetauriel]
8/20/10, 2:33 PM
#7

Anledningen till att man inte ska släppa ut dem är att de kan ha kräftpest, vilket också är anledningen till att man inte får ha några andra kräftor i fångenskap än just flodkräfta och signalkräfta (dock vet jag inte lagligheten i att fånga ett vilt djur och sätta det i fångenskap, just den biten är väl generellt sett olaglig oavsett vilket djur det gäller tror jag). Dock är det ju osannolikt att han skulle ha utvecklat kräftpest på ett par dagar som han inte hade innan. Jag har ju inget i akvariumet som jag enligt lag måste koka eller så innan jag häller ut vattnet, så det borde inte göra någon skillnad att han varit inomhus ett par dagar.

Tack :)

Gerbilflicka
8/20/10, 2:39 PM
#8

Jo, men även om det är osannolikt så tror jag inte det är värt att chansa utan att kontakta någon förening/myndighet eller liknande som vet vad som är rätt att göra. Bättre att spara 1 kräfta i fångenskap än att man råkar slå ut en hel population.

Saga85
8/20/10, 5:46 PM
#9

Om kräftan endast gått i ett kar ensam i ett hushåll utan andra kräftdjur kan den omöjligt ha utsatts för smittorisk och därmed är det säkert att släppa ut den på samma plats den fångades. Om kräftan kommit i kontakt med utrustning/vatten som använts i andra vattendrag är det nog bättre att avliva den än att chansa.

Nu hittar jag inte den information jag egentligen tänkte leta upp, och minns inte helt hur det går. Flodkräfta och signalkräfta får man som sagt hålla, men har för mig att det isf ska vara fångenskapsuppfödda. Ska fortsätta kolla runt lite.

Gerbilflicka
8/20/10, 8:22 PM
#10

#9 Okej, visste inte att det bara handlade om artbundna smittor. :)

Saga85
8/21/10, 3:58 AM
#11

#10 Kräftpesten är vad som håller på att utrota våra flodkräftor, och detta sprids främst pga inplanterade signalkräftor (dessa bär på smittan, men drabbas inte av den lika ofta). Det finns rätt så strikta regler om det - t.ex. att man måste rengöra kräftfångstutrustning noga om man vill fiska i annat vatten. Sen har jag för mig att det gäller rätt så strikta regler om man håller kräftdjur i fångenskap - att man inte får hälla ut vatten från deras kar hur som, utan ska koka det innan det hälls ut i toalettstolar o.dy. Vår flodkräfta är som sagt på väg att dö ut så det krävs nog extra försiktighetsåtgärder.

Upp till toppen
Annons: