Annons:
Etikettnäringslära
Läst 6242 ggr
Ilya
6/2/10, 8:43 PM

Ni som är veg pga smaken

Vad äter ni?

Quorn, soja etc är ju produkter som i smaken liknar kött väldigt mycket. Äter ni det?


Annons:
Sarah
6/6/10, 2:33 AM
#1

Jag är inte veg pga smaken och kan sakna hur jag harför mig att kött smakar:)

Ilya
6/13/10, 11:16 PM
#2

Putt!


Ilya
7/17/10, 2:15 AM
#3

Putt igen, behöver få svar!


Mountain
7/17/10, 2:35 PM
#4

Tycker soja produkter är lite för smaklösa för min del. Så det blir för det mesta quorn som jag äter.

Älskar quornbacon Skrattande

Bästa hälsningar,
Per Lööv
- Zerosite.se

Medarbetare på Hemsidor ifokus

Saga85
7/19/10, 7:25 AM
#5

Min brors fd sambo valde bort rött kött och kyckling pga smaken och tyckte inte om "köttalternativ". Dels åt hon ju fisk, men det finns ju en massa alternativ. Själv äter jag mest sojaprodukter om jag vill ha något snabbt och enkelt. Gör hellre egna bollar baserade på bönor/linser/grönsaker då jag tycker det smakar så mycket bättre samt känns nyttigare (undviker helst halvfabrikat).

aliciia
8/15/10, 12:34 AM
#6

Jag valde inte bort kött/kyckling bara för smaken, men jag äter Quorn och Soja men jag äter det verkligen inte varje dag. Jag tycker inte det är speciellt gott, men det funkar liksom ;)

Annons:
raggorgeous
8/15/10, 2:07 PM
#7

Jag äter quorn, men däremot soja gillar jag inte smaken på.

Jag har valt bort kött för att jag inte klarar av om det är nåt segt/senor/fett/brosk mm i kött, otroligt känslig för sånt och kan må dåligt en hel dag som jag får nåt sånt i munnen. Äter dock kyckling och fisk, men mest vegetariskt.

#4 ja quornbacon är jättegod! Testa den i en potatisgratäng!! MUMS

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

aliciia
8/15/10, 11:40 PM
#8

(#4/#7) Jag avskyr "bacon" eller när jag och min syster gjorde det blev det riktigt riktigt äckligt iallafall, så vi slängde en hel påse, 

lite ot? Men har ni något bra tips för att få det gott ;) ?

raggorgeous
8/17/10, 1:11 AM
#9

#8

ja gör en potatisgratäng och lägg i bacon i det … jättegott!!
Eller en makaronpudding med bacon i… :)

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

aliciia
8/17/10, 12:14 PM
#10

#9 Okej, det måste jag testa :)

HannaM
8/17/10, 4:58 PM
#11

Tycker inte att "fuscon" smakar något vidare att bara steka på däremot var det mycket bra i pastasås tillsammans med broccoli.

Engagera
8/18/10, 7:32 PM
#12

Det spelar väl ingen roll OM det smakar kött? Huvudsaken är ju att det inte är just det? ^^' förstår inte riktigt frågan eller rubriken :S

Ilya
8/18/10, 7:58 PM
#13

#12 Läs rubriken igen.

För dom som blev veg pga smaken, dvs dom som inte gillade smaken av kött. För dom är det inte lika lätt att äta vegmat som försöker efterlikna kött.

Därför undrar jag vad dom äter, eftersom jag inte gillar smaken av kött längre (förutom fisk), och vill ha lite inspiration av andra som är i liknande sits.


Annons:
Engagera
8/18/10, 8:16 PM
#14

Aha :D okej då förstår jag iaf ^^

tlover
3/29/13, 7:24 AM
#15

Jag blev inte enbart veg pga smaken men det var faktiskt en stor del.

Jag äter ju inte sojakött och Quorn så ofta men jag gör det ibland då jag inte tycker det smakar som kött, det är snarare protein praktiskt förpackat.

Tzay däremot smakade läskigt likt fläsk (det äckligaste köttet enligt mig) så det skulle jag inte köpa hem (fick det som smakprov i en affär)

vissa vegmaträtter i vissa restauranger har inte heller varit goda (för likt kött)

själv gör jag mest mat på bönor/linser/ärter, ibland ägg och ibland frön också (tål ej nötter)

jag förstår inte varför så många veggisar inte kan leva utan Quorn/sojaprodukter när baljväxter är så goda och enkla.

(en annan posetiv sak med det är att min blandkostare till man inte heller tycker om smaken av kött så han tycker om min mat jättemkt)

l'm back

Aribigga
3/30/13, 7:37 AM
#16

Jag tycker knappast att köttsubstitut smakar kött… vilket är synd då jag gillar smaken.

lurvponnyn.vimeddjur.se

tlover
3/30/13, 8:52 AM
#17

det är just för att det inte smakar kött som ajg ka äta det, men det blir inte ofta. bönor och dyl är ju mkt godare

l'm back

Intehärutandär
3/30/13, 8:18 PM
#18

Jag tycker inte Quorn smakar kött (kyckling) alls. Det är ju smaklöst tills man tillsätter kryddor eller buljong. Jag undviker veg-produkter med rökt smak därimot för det påminner om bacon och ger mig kväljningar. 

Enda sojaprotein jag äter är soja/cocktailkorv. 

Lagar kött till mitt barn och att steka köttfärs och steka quornfärs är två helt skilja ting, både i lukt, konsistens och kryddning. Mår illa då jag steker köttfärsen.

kelfwing
3/30/13, 9:17 PM
#19

Jag blev vegetarian av djuretiska skäl, men beslutet underlättades en del av att jag aldrig tyckt att kött smakar gott. Men däremot har jag alltid älskat grönsaker och frukt, så mina "köt"substut regel biffar, bullar, "fisk" , färs gjort på grönsaker eller bönor. Vilket förutom (enligt mig) är godare dessutom är billigare och nyttigare. Endast besväret att man då måste laga det mesta själv vilket kan vara besvärligt om man har ont om tid om det är svårare att få tag på grönsaksburgare i mataffären (om man inte bor i centrala malmö) än köttsusbistut såsom quorn och soja. När det gäller burgar, bullar av grönsaks så ger jag dig här två snabba,enkla recept som är lätta att variera Ta valfri grönsaker. Mixa grönsaken. Pressa ut vattnet genom en sil. Tillsätt mjöl (majsmjöl är bäst enligt mig) av valfritt sort och valfria kryddor till smeten är formbar och kan hålla formen. Forma till valfri form och storlek. Stek några minuter på varje sida. Vänd inte för tidigt (då riskerar de att gå sönder). Bönor: Ta en valfri burk kokta bönor (du kan givetvis koka själv om du vill också men då tar det ju längre tid med blötläggning och så…) Sönderdela bönorna genom mixer (mixa inte för länge då det blir puré då är det svårt att få hållbara biffar/bullar, utan se till att lite bitar av bönor kvar). Tillsätt majsmjöl tills du får en lagom konsistens på färsen så att du kan forma. Tillsätt kryddor (ta ganska mycket av kryddorna då bönorna och majsmjölet sväljer ganska mycket smak). Forma till biffar/bullar. Stek några minuter på varje sida. Vänd inte för tidigt.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: