Annons:
Etikettmatprat
Läst 8522 ggr
rivershusse
2010-03-03 14:31

Ostar med löpe ifrån växtriket

Hej ! Gå till Willys butiker och kolla efter Mosshulta Cheddarost lagrad 1,5 år eller Mosshulta skivbara Getost. Dessa har Löpe ifrån växtriket och ej ifrån animalieprodukter

Löpen är framtagen ifrån en svamp.

Jag är importören av ostarna.

Lycka till med dessa relativt lågprisatta varor och de har endast vardera ett E-nr i sig E1105 HAR GETOSTEN och 1105 är framtaget ifrån hönsäggvitan, Cheddarosten har Karotinfärgämne i sig, som kommer ifrån morötter.

Annons:
[Agneslundin]
2010-03-04 21:09
#1

är den osten god ?? :)

rivershusse
2010-05-21 21:38
#2

OSTARNA MOSSHULTA MED VEGETABILISKT Löpe SMAKAR ENLIGT ALLA JAG HAR TALAT MED JÄTTEBRA. PROVKÖP DEM PÅ WILLYS OCH HAR DU INGEN WILLYSBUTIK I NÄRHETEN, GÅ DÅ TILL EN HEMKÖPSBUTIK OCH BE DAMEN ELLER HERRN I OSTDISKEN ATT TA HEM OSTARNA. MEDDELA ATT CHEDDAROSTEN PÅ 18 MÅN. HAR BESTÄLLNINGSNR 440573, OCH GETOSTEN HAR BEST.NR 440581.
MED DESSA DAGABNUMMER TILLGÄNGLIGA KAN DIN BUTIK BESTÄLLA HEM DESSA FÖRNÄMLIGA PRODUKTER.
HÄLSNINGAR RIVERS HUSSE.

Fredr
2014-01-07 11:33
#3

Kan varmt rekommendera Mosshulta Cheddar. Mycket god lagrad ost som verkligen fyller ett tomrum bland laktovegetariska ostar (dvs ostar utan tillsats av slakteriprodukter). Det händer saker på området: Även Arla har nu ett antal laktovegetariska ostar (samtliga relativt milda i smaken): Edamer, Hushållsost, Stureost, Klöver Gouda, Billinge, Västan.

JodineFritzl
2014-01-20 18:57
#4

Köpte Mosshulta Cheddar ost idag, DEN ENDA som fanns på mitt Willys med veg. Löpe, förutom en helt smaklös fördigskivad variant från Eldorado som var dyr och tråkig, och GUD VAD GOTT DET VAR skrek jag rakt ut när jag åt den. rekommenderas verkligen, kommer definitivt köpa den ofta, jag gillar inte ens ost liksom! Tummen upp!

[Moa-]
2014-01-20 21:22
#5

JodineFritzl; låter märkligt, jag tror inte att du letade ordentligt… Idag är det inte svårt att hitta ost utan Löpe längre.

JodineFritzl
2014-01-20 21:31
#6

#5 Tydligen är det ju det, eftersom vi knappt hittade några? Då har Willys ändå ganska stort ostutbud. Alla innehöll Löpe förutom en Goudaost som inte var direkt lockande.

Annons:
[Moa-]
2014-01-20 21:40
#7

Arla har flera, finns en brittisk cheddar, de borde ha några av Wernerssons, någon Ockelbo samt Valios…

Fialialej
2014-01-21 20:22
#8

Vad jag förstått så kommer Löpe från kalvens mage. Kalven föds ändå i och med mjökproduktionen. SÅ vad gör det för skillnad att köpa ost utan Löpe om man ändå ska köpa ost med komjölk…? 
Kan nån svara på det? :)

"På natten är alla katter svarta"

[Moa-]
2014-01-21 20:52
#9

Fialialej; det är skillnad på att låta djur leva och att slakta dem. Egen mjölkproduktion är jag ej emot, däremot att inte ge djur en chans till livet utan istället slakta är en stor skillnad.

Ja, produktionen ser ut som den gör idag, men det är inte skrivit i sten, utan den delen kan förändras, animaliskt Löpe måste du alltid slakta för att få fram.

Ayjona
2015-03-31 19:14
#10

Japp, som Moa säger, animaliskt Löpe framställs genom att kalvmagar torkas, rensas, och skärs i småbitar eller mals till en tunn substans. Så Löpe både innehåller faktiskt kött (om än nästan mikroskopiskt lite), och kräver död (och ofta lidande) från djurens sida. (Arla brukade till och med ha en varningsskylt på sin hemsida som löd ungefär "OBS, våra ostar är ej vegetariska, utan innehåller köttextrakt".)

Sedan jag blev vegetarian för 12 år sedan, och insåg att ost inte är riktigt så enkelt som jag innan trodde ;) , har cheddar varit en av mina största tillflykter. En lillasyster som under flera år bott i Brighton och regelbundet tagit hem de mest spexiga och exotiska varianter av osten har varit en väldigt trevlig bonus ;) 

Men trots ett decennie av cheddar-överflöd och flärd, är Mosschulta Cheddar är en av de absolut tre-fyra-fem godaste cheddar-ostar jag någonsin smakat! Så, ja… "rekommenderad" räcker inte riktigt ;)

Upp till toppen
Annons: