Annons:
Etikettrecept-sallader-och-kalla-rätter
Läst 5923 ggr
[Golgadoth]
2010-01-12 10:54

Frukt och grönt och vegetariskt

Hej,
Undrar om ni vill skriva en lista på era favoritfrukter, favoritgrönsaker eller favoriträtter i vegetarisk väg, som är lätt och snabb att tillaga. :)

Finns det t.ex. någon speciell frukt ni tycker om att kanske göra smoothie av eller något sådant? Kom med tips. Allting tas tacksamt emot! :)

Annons:
HannaM
2010-01-13 22:26
#1

Zuchini, paprika, cahmpinjoner och avokado är nog mina favoriter i grönsaksväg. Går att använda till mycket gott.

En snabb god pastasås är på quornbitar, kokosmjölk, paprika, färsk hackad chili och limejuice.

[Golgadoth]
2010-01-14 09:51
#2

Det lät gott. Man kokar bara ihop allting då, steker quornbitarna och lägger i pastasåsen, eller? :)

HannaM
2010-01-14 13:56
#3

Brukar steka på quornbitarna, slå över kokosmjölken, chili och limejuice och låter det puttra ihop en stund innan man har i paprikan.

Saga85
2010-01-14 17:08
#4

Kålrot, palsternacka och (färska) rödbetor i ugn med timjan och örtsalt på är en favorit.

I grönsaksväg blir det nog aubergine som toppar. Och broccoli - brukar bara koka och äta som godis, mumma.

[Golgadoth]
2010-01-14 18:01
#5

#4 Jaaa, broccoli är ju verkligen supergott! Speciellt wookad. :)

[BellaO]
2010-01-14 18:23
#6

Jag älskar igentligen alla grönsaker, typ iaf;) Men mina favoriter är; gurka paprika och morot.

I Smoothie brukar jag bara ha lite bär, yoghurt, is och någon slags juice. Men brukar prova fram med lite olika juicesorter och frukter. Annanas tycker jag e gott (dock ingen grönsak då, men) :)

Annons:
Saga85
2010-01-14 18:42
#7

Jag har inte riktigt koll på exakt vad smoothie är, men när jag mixar ihop drycker brukar jag köra på en banan, lite sojamjölk/soyghurt (naturell eller blåbär)/glass och frysta svarta och röda vinbär (vi har lyxen att ha frysta bär året runt från vår trädgård).

[Golgadoth]
2010-01-14 21:51
#8

#7 mumsigt med färska bär! Smoothie kan ju vara antingen med bara frukt, eller med yoghurt/glass i.

Sunrise
2010-01-17 21:42
#9

Jag gör olika smoothies. Vad jag känner för för tillfället. Det är bra att ha frysta grönsaker/frukter som mango, ananas, blåbär, hallon, jordgubbar och annat gott är något jag alltid har hemma. På ica finns nu också frysta bärblandningar som verkar mumsiga. Det är också gott med färska kiwis/äpplen och annat i. Vissa gillar också att ha banan i, men det gör inte jag. Som ''utblandning'' har jag juice/soyghurt/sojamjölk. Om jag vill lyxa till det jag jag i lite glass också. Något som är gott är att mixa mango, några torkade aprikoser, lite yoghurt och mjölk. Blir som en gul dröm ;)

[Golgadoth]
2010-01-24 04:31
#10

#9 Det låter mumsigt, det där med gul dröm!

Själv brukar jag köra med färdig, naturdiet och nutrilett, tycker nutrilett är bäst och godast och inte så dyra heller. :)

Fick en mixer i födelsedagspresent (en grön som jag önskat mig länge) så det första jag gjorde var att mixa ihop en smoothie.

Ananas, blåbär och hallon med glass, mjölk eller yoghurt blir ju jättemumsigt! :)

Bella-R
2010-04-15 23:25
#11

Kidneyböner, gröna linser, tomat, paprika, svamp är nog mina favoriter :)

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
2010-04-15 23:26
#12

+ egentligen precis ALLA grönsaker :p

/ Bella

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Pajjen
2010-05-12 14:19
#13

allt, förutom svamp, men där är en svamp som är god och det är den som är liten brun och helt krusig på toppen. den som man brukar hitta i svenska skogar xD

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Annons:
Gerbilflicka
2010-05-12 15:18
#14

Färska champinjoner tycker jag är helt fantastiskt att använda i rätter som man traditionellt har kött i. Jag saknar inte kött, men ibland kan jag sakna kryddorna som hör köttet till… fördelen med svamp är att man kan krydda den på samma sätt! T.ex. färska champinjoner och vitlök på en pizza.

Avokado är en annan storfavorit. Går att ha på macka, som den är eller i/till maten.

Sen gillar jag nötter väldigt mycket, både som mellanmål och att göra "nötbiffar" på. Praktiskt och vardagslyxigt som tusan!

I smoothie föredrar jag jordgubbar. Gärna jordgubb/banan. :) Försöker undvika frukt och bär med för mycket frön i, för då blir jag bara irriterad istället.

Bella-R
2010-05-12 15:47
#15

Haha jag har ingen aning om varför jag skrev gröna linser.. det smakar ju ingenting..

Ang svamp så är kantarell en stor favorit hos mig :)

/ Bella

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Saga85
2010-05-12 17:15
#16

#13 Trattkantarell?

Brukade plocka svamp med grannpojken när jag var liten - det bästa var när man hittade goda Karl Johanssvampar! Mmm…

Moctezuma
2010-06-30 23:11
#17

Favoritgrönsaker nu på sommaren är nog squasch (stekt i olja med lite salt och peppar, nam), körsbärstomat och tidigare på våren/sommaren åt jag ganska mycket sparris. Min absoulta favoritfrukt för tillfället är mango, men kiwi och vattenmelon placerar sig också högt. Just nu är det dessutom jordgubbssäsong, underbart =D

En av de rätter som jag lagar rätt så ofta är olika sorters soppor, antingen "vanliga" eller mixade, mer som puré. Jag kokar helt enkelt olika grönsaker och rotfrukter (potatis, lök, vitlök, morot, rotselleri…) i grönsaksbuljong, mixar eventuellt och kryddar.

Grönsaksbiffar är också väldigt lätta att göra. Jag river olika grönsaker och lägger till ägg, skorpsmulor+mjölk och ost så att det blir en deg. Sen formar jag biffar, kryddar och steker dem, jättegott!

Thaimat är också uppskattat. Steker lök, morötter/blomkål/bambu, vitlök och färsk ingefära i ett par matskedar röd currypasta tills de är mjuka, tillsätter en skvätt vatten, soja och en nypa socker och häller till sist i kokosmjölk. Låter det sedan puttra en stund och serverar med ris. Stor favorit här hemma!

På hösten äter jag gärna svamp. Under resten av året blir det köpta champinjoner då och då. Brukar grilla i en sås gjord av olivolja, soja, vitlök och kryddor eller fylla dem med mögelost och grilla i ugn. Mums!


Elipowe
2010-07-01 02:58
#18

Jag gillar det mesta utom brysselkål och kidneybönor! :)

Brukar göra en röra på kål, quorn, morötter, cream fr. och kryddor till pasta och ris! MYCKET  mums! Kan nt receptet i huvudet, men gå in på http://www.vegetariskt.com/ och sök orentalisk quorn gryta!

Frukt, där är det garaterat meloner av alla dess sorter och gulkiwi på högsta plats! :D

(Och en massa vitlök i maten är väldig mumsigt det med)

Saga85
2010-07-01 04:21
#19

#15 Jag är inget fan av gröna linser, men en vän till mig stekte dem (efter att de kokat) och då blev de faktiskt riktigt goda. Fick lite nötaktig smak och vi använde det i en pyttipanna.

Något jag däremot är ett fan till är ingefära! Underbara! Antingen som godis (kanderade eller ingefäragodis), i diverse wokgrytor eller tillsammans med choklad (varm choklad eller nerrivet i chokladkakesmet). Eller citron- och ingefärste när man är förkyld. Nom nom.

Upp till toppen
Annons: