Om sajten

Vegetarisk vecka.

2009-11-23 02:04 #0 av: Sarah

Så, för att få igång det här kommer nu ett grundförslag från mig. Jag lägger här upp 7 frukostar, luncher, mellanmål och middagar. Det är från hur jag själv äter så det vore roligt att förändra den en del. Så vi kan väl diskutera vilka rätter som kan/ borde bytas ut. Försöker göra det enkelt för att få folk at se att det inte behöver vara jobbigt att äta vegetariskt och lägger därför med en del ägg och mjölkprodukter. Några typer av proteinkällor är med i varje mål och jag försöker undvika allt för många saker som ger folk ont i magen ;) Men, en hälsosam vecka som bygger runt protein är hur jag själv äter.

Tanken är sedan att bjuda in folk på de andra sajterna att delta och lära sig mer om vegetarisk kost. Innan det sickas ut ska även en inköpslista för det som betäms vara med. Det ska dessutom vara en hjälp för unga människor som vill äta vegetariskt men som har svårt at få det att fungera hemma.

Anmäl
2009-11-23 03:12 #1 av: Sarah

Dag 1:

Frukost: Gröt på Quinoaflingor, innehåller alla essentiella protiner, tillsammans med mjölk/ rismjölk/ sojamjölk/ havremjölk. Hacka i nötter och solrosfrön och lite torkad frukt.

Lunch: Grekisk sallad, fetaost och oliver tillsammans med olika salatsorter och grönsaker

Mellanmål: Frukt

Middag: Linsgryta med fullkornspasta. Gryta på gröna linser kokta i vitlök och buljong. Krossade tomater, basilika och grädde/ havregrädde/ sojagrädde.

 

Dag 2:

Frukost: Två kokta ägg med majonäs och algrom. En avokado med balsamvinäger.

Lunch: Palsternackssoppa på grädde och muskot. Koka och mixa pasternackor och morötter i buljong, Krydda med salt, peppar och muskor. I med grödde.

Mellanmål: Mackor med tartex och smörgåsgurka/ grönsaker.

Middag: Ungsbakad svamp med ädelost/avokadoröra och ost, sallad och sojafileer. Stora svampar... shitkee? blanda ihop lite ädelost med avokado och grödde, in i ugnen med lite ost på.

 

Dag 3:

Frukost: Mackor med hummus och grönsaker. Hummus, mixa kikätror med olivolja, citron, salt peppar, ev lite chili och vitlök och tahini.

Lunch: Sallad på röda linser och grönsaker. Koka inte sönder linserna.

Mellanmål: Avocado med gräddfil och algrom

Middag: Stekta quornbitar med grönsaker, råris och ingefärssås. Ingefärssås görs på riven ingefära som kokas i buljong. Sila bort rivresterna, koka upp med redning, krydda med mer ingefära om det behövs, grädde och gurkmeja för färgen.

 

Dag 4:

Frukost: Ett stekt ägg med färska grönsaker och dressing.

Lunch: Quinoasallad. Quinoa med grönsaker och veggobitar och dressing.

Mellanmål: Frukt

Middag: Chili sin carne. Qournfärs/ sojafärs, vitlök, vita bönor, kidneybönor, krossade tomater, pepperoni, paprika och gröna ärtor. Krydda med chilipulver, chilipeppar.

 

Dag 5:

Frukost: Quinoagröt

Lunch: Halloumi med sallad och hummus

Mellanmål: Grönsaksstavar och nötter.

Middag: Lasagne på qournfärs/ sojafärs med sås på rismjölk/ vanlig mjölj etc.

 

Dag 6:

Frukost: Äggröra och grönsaker.

Lunch: Wraps på bovetegröt", avocado, soltorkade tomater, rivna morötter och oliver.

Mellanmål: Mackor med hummus och grönsaker

Middag: Stekt tofu med morotsröra och spenat/ fetaoströra. Marinera och stek tofu. Morotsröra görs på rivna morötter, vitlök och krossade tomate. En biljongtärning och kryddor.

 

Dag 7:

Frukost: Stekt ägg med grönsaker och dressing.

Lunch: Linssoppa på vitlök, gul lök, potatis och krydda med anis.

Mellnmål: Grönsaksstavar och nötter

Middag: Wok på vitkål istället för nudlar, sojabitar och grönsker som broccoli, paprika etc. Woksås på ex grödde, chilisås söt soja, vanlig soja, sesmolja och en klick jordnötssmör och en liten skvätt vitvinsvnäger.

Anmäl
2009-11-23 03:15 #2 av: Sarah

Som sagt, det här är bara basterat på hur jag äter, äter inte mycket mejeriprodukter. Ägg bara från grannen. Men tycker att det ska vara med då det är en bra proteinkälla som inte gör folk gasiga ;) och är enkelt. Kommer stå uttryckigen att de bör vara frigående och ekologiska.

Tar gärna bort rätter och lägger dit nya, det här är bara en start för att komma igång. Hade svårt med frukostarna då mina egna oftast består av en avokado och ett ägg.

Borde även vara lite enklare saker kan jag tycka så att folk kan göra det snabbt och känner igen rätterna.

Anmäl
2009-11-23 03:22 #3 av: Sarah

Hmm, borde lägga in lite groddar som folk kan ha på mackor.

Anmäl
2009-11-23 03:27 #4 av: Sarah

och slänga in en fruktsallas med cocosgrädde ;)

Anmäl
2009-11-23 10:04 #5 av: [TrevorS]

intressant. Jag har gjort upp ett vegetariskt schema till en kompis som han ska följa 1 vecka för att testa på. =)

Anmäl
2009-11-23 14:40 #6 av: Saga85

Det där matschemat kan ju få även den mest inbitna antivegetarian att bli blöt i munnen!

Anmäl
2009-11-24 01:42 #7 av: HannaM

Tja det skule väl fungera=)

Förslag från mitt håll är en paj? För att göra frukosten mer varieerad macka med stekt ägg någon dag?

http://hannasskafferi.blogaholic.se/ http://www.classicferret.se
Anmäl
2009-11-24 02:10 #8 av: Sarah

Paj e bra! Jag har ingn bra på lager... brukar göra bön och tofupaj, men det är för kompicerat tycker jag. Kom med bra förslag. Äggamacka låter oxå bra.

Anmäl
2009-11-24 02:37 #9 av: HannaM

Man kan väl göra paj på vad som helst.. Använder man ägg så kan man ju plocka hejvilt och sen göra en äggstanning.

Jag brukar ha i (inte allt i samma) broccoli, kikärtor, fetaost, paprika, soltorkade tomater, svamp, zuchini, quornbitar... ja lite av varje.

http://hannasskafferi.blogaholic.se/ http://www.classicferret.se
Anmäl
2009-11-24 20:48 #10 av: Sarah

Ok, ändrar till äggmackor dag fyra, vilken middag ska bort för paj?

Anmäl
2009-12-03 17:34 #11 av: Sarah

Nu håller jag på at diskutera detta på värdsajten och får godkännanden av sajtvärdar att lägga upp på deras sajt. Dessutom kommer det att hamna högst upp där det står månadens sajt :) lite press.

Anmäl
2010-01-14 17:09 #12 av: [Wera]

Ska gå och handla imorgon, ska köpa in lite så jag kan göra dessa rätter som står i #1. Dock utan ägg då jag inte äter ägg.

Men det låter hur bra som helst! Glad Ska iaf. försöka följa det om jag inte är såå sugen på något annat just den dagen haha :P frukost lär det nog inte bli av, är aldrig hungrig på morgonen.

Anmäl
2010-01-30 19:35 #13 av: Sunrise

Jag tycker cheddarostpaj är gott. Med cheezly eller något annan som smälter fint. Man gör en äggsmet och blandar ner osten, och river över. Som pajskal gör jag en fullkornsvariant som typ bara är mjöl, smör (går bra med vegetariskt såklart) och lite annat. Kan se om jag hittar det på nätet. :P

Anmäl
2010-04-14 13:07 #14 av: ho0mii3z

va krångligt de verar vara att bli vegeterian!

Anmäl
2010-04-14 15:31 #15 av: [TrevorS]

#14. Krångligt? Det är inte svårare än att leta upp recept på nätet, skaffa inspiration och laga till maten. ;P

Anmäl
2010-04-14 15:37 #16 av: Saga85

Det mesta man inte är van vid verkar krångligt. Själv tycker jag det verkar vara krångligt att laga kött, antagligen för att jag aldrig gjort det.

Anmäl
2010-04-14 15:56 #17 av: [TrevorS]

Jag har tillagat kött många gånger, dock aldrig smakat och är fattig på kryddor. Har jobbat inom vården så vi måste tillaga mat till dem. =)

Anmäl
2010-04-14 16:43 #18 av: ho0mii3z

menar algrom o de, har aldrig hört talas om de innan.. Men jag skulle vilja testa!

 

jag är inte förtjust i kött. Jag gillar fisk dock, Så hel vegeterian kan jag inte bli för jag äter mycket fisk.
Men kött har jag inte ätit på 1 år.. Och jag behöver få i mig allt man ska , så tänkte testa bli halv vegeterian som äter fisk.

Anmäl
2010-04-14 16:58 #19 av: [TrevorS]

Du får bli semivegetarian i så fall. =) Alger och liknande är jag inte förtjust i, man får lätt diare tycker jag. Annars sushi är gott. =)

Anmäl
2010-04-14 18:08 #20 av: ho0mii3z

de ska jag äta idag, Sushi! :D

Anmäl
2010-04-14 20:37 #21 av: [TrevorS]

Brukar ta avokado istället för fisk. =)

Anmäl
2010-05-19 19:54 #22 av: Inaarah

Jag förstår faktiskt inte riktigt det "krångliga" med att bli vegetarian? ;)
Sålänge man inte är vegan finns ju quorn och sojaalternativ och detta kombinerat med t.ex bönor, blir ju bra proteiner. Det blir ju inte mycket svårare än att byta ut kött eller fisk i den vanliga matlagningen och slänga i avokado och/eller bönor till salladen. :)

Never make permanent decisions on temporary feelings.

Anmäl
2010-06-18 23:32 #23 av: Cazzos

#22 Egentligen så är sojakorv inte så bra att köpa, eftersom att de använder råttor för att få fram det. Jag vet dock inte vad de gör med råttorna...

#7 Grönsakspaj är jätteenkelt att göra, om du är lakto-ovo-vegetarian. Margarin, vetemjöl och lite vatten, dega ihop till en deg och platta ner i en form. Värm den några minuter i ugnen och sen skär du dina favoritgrönsaker och lägger på.

Sen är det helt frivilligt men du kan ha ost över också. För att grönsakerna inte ska bli så hårda så häller du över vispat ägg med vitpeppar och lite salt invispat. Jag åt det alldeles nyss ;)

Anmäl
2010-09-09 10:36 #24 av: Emmyjane

 

härligt med lite inspiration, jag håller sakta på att ta bort allt kött.

Jag blir nog också semivegetarian, för jag älskar fisk, kan inte leva utan det men resten av skaldjuren kan jag nog slopa.

Prövar till och från helt veganskt.

Anmäl
2010-09-09 12:49 #25 av: Sarah

#23 man kanske inte ska säga att de använder råttor om man inte kan visa en källhänvisning ;)

Anmäl
2010-09-09 23:29 #26 av: Cazzos

#25 Haha det är sant... min kompis sa det i skolan ^^

Anmäl
2010-10-08 05:00 #27 av: Ians

# 26 tror det är en liten "skröna" som inbitna kött ätare gärna använder mot vegetarianer...för att "omvända" dem...att äta "riktig mat"Flört

Anmäl
2011-05-07 16:10 #28 av: Cazzos

#27 Min kompis som sa det till mig var vegetarian när hon sa det till mig. Hon är för övrigt fortfarande det.

Anmäl
2011-05-07 18:56 #29 av: Emmyjane

I dag har jag inte ätit så mycket men jag lagade en pizza.

Som deg hade jag sconesdeg.

Sen hade jag pastasås med tomat och basilika som grund, därefter la jag på rödlök, squach, paprika och tofu olive som topping smulade jag fetaost på. Hadde itronpeppar och salladskryddor som smakssättbning.

Mkt lyckat, gott och mättade.

Anmäl
2012-05-05 19:36 #30 av: szirius

Här hemma är purjopaj en favorit. Otroligt enkel!

Vanlig pajdeg ( jag tar hälften vitt mjöl, hälften graham för jag tycker det blir godare)som jag förgräddar några minuter i ugn, under tiden skivar jag en hel purjolök som jag steker snabbt i stekpanna med olja eller smör. Sedan : hälla purjon över pajdegen, smula fetaost över och skivade tomater ovanpå och sen hälla över en gegga med ägg och grädde som är saltad och pepprad. Sist ett lager riven ost. I ugnen på ca 200 grader tills stanningen blivit hård. Mums!

Denna paj brukar gå hem även bland köttätare.

(Är man ovan vid vegetariskt kan man bli lite fisig av all lökFlört)

Anmäl
2012-05-12 20:54 #31 av: Cameo47

Tack för tipsen. Vi har minst en vegetarisk dag i veckan men utesluter quorn och sojaprodukter eftersom vi i familjen tycker att det smakar illa. Vi äter i stället bönor och linser och grönsaksblandningar. Vegetariska burritos är en favorit samt vegetarisk lasagne gjord på linser istället för köttfärs. Honungsrostad rotfruktspytt brukar vara populärt och även broccolimedaljonger, hemgjord falafel glasnudekwok med olika grönsaker. Blev lite konfunderad över att någon nämnde att man inte blir så gasig av ägg, var det ironi eller jämfört med böner, linser och grönsaker?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.