Annons:
Etikettpresentationer
Läst 12635 ggr
[TrevorS]
2009-11-20 20:56

Vad fick dig att sluta äta kött?

Vad fick dig att sluta äta kött?

Annons:
Saga85
2009-11-21 13:51
#1

Ett nyhetsinslag om misskötsel vid djurtransporter och slakt.

myff
2009-11-21 15:22
#2

uppsala reggaefestival..jag bestämde mig aldrig..jag bara forsatte när jag kom hem.

Juvela
2009-11-21 16:41
#3

Informationsblad etc om djurhållning/djurindustrin från förbundet mot plågsamma djurförsök, numera djurens rätt.

Earthlings fick en att få upp ögonen ytterligare och inse hur pass brutalt det verkligen är.

[TrevorS]
2009-11-21 16:51
#4

Känns så skönt att det går fram. Det finns olika anledningar, själv är det mestandels av min religion.

Sarah
2009-11-23 03:30
#5

Ville inte äta mina vänner och jag tyckte att det var coolt ;) ingen annan var det.

svartgronabrigaden
2009-11-23 06:08
#6

Miljö och etiska; fel att döda.

Annons:
Moonchild89
2009-11-23 23:54
#7

Främst etiska skäl, men även påverkan av miljön. Känslan av att inte veta hur djuret man stoppar i munnen har blivit behandlat/mått innan det dött. Tycker att det är fel att äta kött när vi klarar oss aldeles utmärkt utan. Om bara alla kunde tänka som oss! Jag äter inget som har en själ.

/Moonchild89 👻

placebo
2009-11-24 12:04
#8

Tilläggsfråga, skulle ni kunna tänka er att äta odlade köttceller?

svartgronabrigaden
2009-11-24 18:23
#9

Var skulle man få tag i cellerna från första början? Inget uppstår från ingenstans.

Dessutom kräver väl växtceller enklare förutsättningar att odla… så ja. Vegetariskt funkar bäst.

Men om det finns sådana replikatorer som i Star Trek - skapar maträtter från omgivande grundämnen - hade det funkat äta kött då?

Sarah
2009-11-24 18:28
#10

Det finns labbkött redan nu, tror att jag skulle äta det om det var miljömässigt försvarbart.

Moonchild89
2009-11-24 19:37
#11

Nej det skulle jag inte göra, onödigt. Skulle kännas konstigt.

/Moonchild89 👻

Creation
2009-12-05 02:27
#12

Jag behövde inte sluta äta kött. :-P Började aldrig.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aerin
2010-01-04 02:28
#13

Jag upptäckte att jag inte kunde legitimera mitt köttätande. "Jag behöver ju inte äta kött". Så det var egentligen aldrig fråga om "varför sluta".

Mest handlar det om resursslöseri faktiskt. Visst, kött är gott, men det är flaskvatten och privatbilism också. Det gör inte att jag kan äta det med gott samvete.

Annons:
FiaLi
2010-01-04 11:32
#14

efter att jag flyttat hemifrån när jag börjae gymnasiet var jag ändå tvungen att börja laga min egen mat och hade därigenom makt att välja vad jag ville äta. Jag hade under flera år funderat på att sluta äta kött men okunskap, missnöje från föräldrar och lathet hindrade mig. Anledningen till att jag är vegetarian är att jag är djurvän. Mn äter ju inte sina vänner…Jag har inte, sen jag slutade äta kött, haft något behov av det. Det känns onaturligt att äta det.

[BellaO]
2010-01-04 12:47
#15

Främst för djuren, för miljön, lite kul (men aningen jobbigt) att ingen annan är det och lite utmanande:)

aliciia
2010-01-04 14:31
#16

från förta början var det en vadslagning, men jag hade funderat länge på att bli vegeterian.
 Sen skulle vi disikera en gris i skolan, och jag ville inte gå in och "titta" men min lärare sa att jag va tvungen, Och det va det som gjorde att jag blev vegeterian.

Saphir
2010-01-04 18:31
#17

Jag tänkte bara en dag att "nej detta är fel" pga av att jag älskar djur av hela mitt hjärta, Det kändes så fel att äta sina vänner. Ser djuren som individer.

Det kändes även sjukt att äta av något "dött" som en gång levat.

FeliciaS
2010-01-04 21:41
#18

Jag slutade av etiska själ som 12-åring, när jag verkligen fick insikt i hur hemskt djuren har det. Har alltid älskat djur så det var inte svårt. Att det finns så många andra själ att inte äta kött, ex. att det är dåligt för miljön, gör det bara ännu bättre att vara vegetarian ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jetaime
2010-01-05 00:04
#19

Jag kände att jag blev mer och mer äcklad över det jag åt, och tänkte på att man dödade djur för att vi skulle äta det och att djuren innan dom blev mat hade ett rent helvete…

spiritedaway
2010-01-05 21:11
#20

Främst är det väl pga hur fel jag tycker det är hur djur ofta tyvärr behandlas. Och det finns ingen säkert sätt att veta att djuren har haft det bra. Så jag har väl blivit mer äcklad och fått dåligt samvete över att jag äter kött.
Sen skulle jag aldrig kunna döda ett djur, och då borde jag väl heller inte äta dom även om jag vet att dom haft det bra innan.

Sen är det även pga hälsoskäl. Men om vegetarisk mat kommer hjälpa mina problem får vi väl se. Det kan inte bli mycket värre i alla fall.

Annons:
Salish
2010-01-06 01:26
#21

Jag tycker att det är fel att döda djur bara för att det är gott, och vi kan klara oss utan i dagens samhälle. Det var bara när vi inte var så civilserade som vi är idag då kött faktiskt nödvändigt. Jag tycker att det är liksom fel att föda upp djur för att äta dem, dessutom behandlas de inte särskilt bra. Hade länge funderat på att bli vegetarian men hade inte vågat säga något eftersom jag visste att mina föräldrar skulle flippa ur, men en dag då vi såg en film om kött på hemkunskapen blev jag så illamående att jag bestämde mig för att bli vegetarian. Antar att jag skulle spy om vi någonsin skulle vara tvugna att dissikera djur i skolan. Sedan tyckte jag också att det vore lite kul. I början var det rätt svårt och jag fuskade ibland med att äta vilt, men det gör jag inte längre. ;)

[Golgadoth]
2010-01-11 15:20
#22

Jag blev halvvegetarian när jag såg ett djur slaktas, på tv. Äter så lite kött som möjligt, mest bara fisk eller kyckling.. :S

Dessutom, tanken på att ett djur offrar sig för att vi ska få mat..

Hunger är bara en kemisk reaktion.

Jag vill inte äta djur.

Det vore som att bara sätta kniven i mina husdjur.

Går inte.

cokolada
2010-01-11 22:50
#23

Som 9åring såg jag en gris slaktas med egna ögon på semester hos släkten. Jag fick ångest och vägrade äta köttet med en gång. Det lustiga är att jag oplanerat vaknade tidigt den morgonen med panik och sprang tills jag såg grisen ligga där, flådd. Jag vet fortfarande inte om allt detta "var meningen" redan då

oh-la
2010-01-12 09:32
#24

på grund av fysiska skäl. min mage klarar tydligen inte av kött.

Calmare
2010-01-12 11:36
#25

Från början för att det kändes bra att ha en övervägande vegetariskt kost. Jag har dock blivit tvingad att sluta med det "gröna" pga av kroppens reaktioner mot dom naturliga och olika växtgifter som finns i vegetarisk kost. Hälsan är viktigast för mig.

[Wera]
2010-01-12 13:29
#26

Aldrig behövt bestämma mig, aldrig ätit kött. Mina föräldrar är vegetarianer, vet inte varför dom blev det men mamma blev det för pappa var det :)

Tänk om alla tänkte som oss här inne! Då skulle det bli bättre både för mijlön, hälsan och djuren!

Tycker inte man kan kalla sig "äkta djurvän" om man äter kött. I så fall "äkta husdjursvän" (eftersom vi i Sverige inte brukar äta hund, katt etc)

Clariiz
2010-01-16 00:28
#27

Jag har aldrig gillat kött eller liknande, jag är inte så mycker för mat i över huvudtaget. Jag och min syster provade äta vegetariskt en vecka, hon slutade när veckan var slut, jag fortsatte.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
Poison-heart
2010-01-21 11:58
#28

Miljö och våran bristande djurhållning. Sen tycker jag bättre om vegetarisk mat :D

dijete
2010-01-24 18:11
#29

Många många anledningar. Lukten ifrån hur stressade djuren blir när dom slaktas och det kommer ut i luften och om man bor ca. 2 km ifrån ett slakteri så känner man doften, eller alla lastbilar med dom små djuren som åker förbi och trynena sticker ut.. Och smaken.. Sedan finns också det anledningar som hjärt och kärlsjukdomar i släkten som kommer väldigt ofta som jag gärna inte vill få därför valde jag också vegetariskt.

Gerbilflicka
2010-01-25 17:25
#30

Jag tycker inte om att djur "produceras" for att bli just mat. Jag vill inte stodja dalig djurhallning som bara medfor lidande. Det ar ett sjukt sett att se pa djur tycker jag.

Hade jag t.ex. hons som jag slaktade sjalv skulle det vara en annan sak, men det har manga svart att forsta. Men da skulle liksom djuren ha ett bra liv (+ lange liv an inom kottindustrin) och en stressfri + smartfri dod. Det skulle medfora att man inte kan ata kott lika ofta ocksa.

Roligt nog ar min asikt alltid svarare for folk att acceptera an t.ex. min pojkvans asikt: Han vill ha kott som huvudingrediens i allt, men han har aldrig dodat ett djur och skulle aldrig kunna gora det heller.

Calmare
2010-01-25 18:14
#31

#29 dijete, angående forskning om hjärt- och kärlsjukdomar. Det har hänt en del sedan Ancel Keys ovetenskapliga påståenden med ursprung i 1950-talet om vad som är orsaken till dessa sjukdomar.

emmaostlind
2010-01-28 12:18
#32

Det började som en protest till hur dålig jag var på att tillaga kött så att det smakade gott. Sen fick jag veta att det var så det skulle smaka. Blä för senor, ben och brosk!

Sen visade min kompis mig filmen om de vanvårdade grisarna på gårdarna. Jag är ingen strikt vegetarian, men vill aldrig bli någon storkonsument av kött. Det känns som att utan storkonsumenter av kött hade grisarna kunnat springa fritt ute och leva ett bra liv innan de slaktas.

Mitt samvete mår bäst av att äta grönt :)

stefanfritzon
2010-05-27 00:16
#33

Jag har inte slutat äta kött!

JAg är väldigt mat intresserad och medveten om miljöfrågor i omvärlden, Jag har börjat äta mer och mer vegitariska alternativ för det får min kropp och bli mer fridfull och det tjänar planeten på¨också. Men kött är en del av världen med och man ska äta det med glädje.

Allt du gör äter, jobbar eller motionerar, ska du göra allt med kärlek.
Du ska tycka om varje sekund av det du gör, för då fortsätter du.
Då minskar alla problem och stress ur ditt liv och fylls med lugn och harmoni.

Peachtrees
2010-05-27 12:11
#34

Har aldrig varit förtjust i kött, och har aldrig heller kunnat ta i eller hantera kött. Så det gick upp för mig att det var lättare (och godare) med vegetarisk mat.
Det djuretiska kom in när jag väl blivit vegetarian, men det var inte det som fick mig att bli det.

Annons:
Calmare
2010-05-27 13:12
#35

Blev sjuk av det "gröna" äter nu kött igen och är frisk.

Musiken
2010-05-27 23:56
#36

Jag ar inte veg, men ater vegetariskt nar jag lagar mat sjalv for att det kanns bra att "detoxa" lite samt spara pengar.

Ilya
2010-06-02 16:03
#37

Min respekt för slaktdjuren (ko, gris, lamm, fågel, fisk och diverse djur som äts i dagens samhälle).

Letade mycket fakta om hur djuren har det, och fick även se en hel del videos som fick mig att avskräckas.

Men framförallt denna folder fick mig att bestämma mig.


Neiah
2010-06-09 20:06
#38

Mådde illa *kräktes ibland*, så jag satte ner foten & sa stopp :)

yoanna
2010-06-15 17:27
#39

Jag kan  inte säga att jag är vegeterian direkt även om jag skulle vilja vara det.  Anledningen till att jag helst avstår från kött är smaken, tycker och har aldrig tyckt om den, men mina föräldrar försöker hela tiden tvinga i mig det ändå, och dom gånger dom lyckas få mig att äta det så är det bara väldigt lite kött, lägger det helst åt sidan.

Och nu när jag äntligen flyttat hemmifrån så äter jag mer å mer vegetariskt, och min pojkvän har nu också börjat acceptera det. Glad

-Cissi-
2010-06-16 22:37
#40

Jag har alltid älskat djur och haft svårt att äta kött, och när jag börgade på ett naturbruks gymnasium så fick jag upp mina ögon och fick reda på att kycklingar slaktas redan vid 5 veckor och grisar slaktas vid 5-6 månaders ålder och på den tiden har dom gått upp hälst 100kg, det finns även endel köttko raser som har dubbla muskenuppsättningar och har såå svårt att kalva normalt så man får göra kejsarsnitt på dem. Jag kom hem en helg (bodde på internat) så sa jag till mina föräldrar, jag har slutat att äta kött och dom bara axepterade det =)

(äter fortfarande lite fisk och skaldjur men knappt nått ska sluta snart)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cazzos
2010-06-17 16:27
#41

www.meat.org fick mig att sluta äta kött.

Man kan egentligen inte kalla mig för vegetarian eftersom att jag äter skaldjur och fisk.

Jag tycker att det är hemskt att döda alla sorts djur men jag känner inte likadant för fiskar och skaldjur som jag gör för kor, hästar och grisar och alla klövdjur osv.


Annons:
Gerbilflicka
2010-06-17 20:57
#42

#41 Det är en jättebra sida tycker jag. Den enda anledningen till att jag någonsin åt kött var för att jag var naiv och, om man får säga så, självisk. Den där sidan ger verkligen allt svart på vitt och tillåter en inte att tänka på t.ex. korv som något som bara finns. Så lätt när de ändrar utseendet och tillagar köttet så att man inte tänker på att det faktiskt är djur det handlar om!

Sen äter jag, precis som du, faktiskt fisk och skaldjur fortfarande. Planerar att sluta helt och äter det väldigt sällan. Mitt tips är att försöka läsa på om fiskar för att öka din förståelse för dem. Man måste inte ha några starka känslor för dem (det har inte jag heller) för att respektera dem tänker jag. Ett steg i taget är helt okej, det viktigaste är ju att man gör något. :)

Cazzos
2010-06-17 21:10
#43

#42 Ja :) www.meat.org tillhör ju PETA (www.peta.org).

Ska försöka bli vegan tillslut. Ska börja beställa hem vegan-mat eftersom att jag aldrig hittar något äkta vegetariskt i affärerna..


Gerbilflicka
2010-06-18 01:31
#44

Vart kan man beställa vegan-mat?

Cazzos
2010-06-18 01:56
#45

#44 Jag har ingen aning.. man får väl re-searcha.

Men det fanns nån mat-butik på nätet som man beställer hem mat från! Jag kommer inte ihåg vad den heter. De kanske har något "veganiskt".


sighni
2010-06-21 13:45
#46

Jag är vegan av etiska, miljömässiga och hälsomässiga skäl.

storost
2010-11-05 19:26
#47

Efter en kurs i helgen har jag kommit till, att jag ska äta framförallt vegetariskt, men för proteinet också en liten del fisk.

Sojaprodukter kommer jag inte att äta pga. deras odlingar förstör för mycket natur. Inte heller kommer jag att äta Quorn, pga tillverkningen.

Sen äter jag bara mat med få kolhydrater.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Busangardens
2010-11-07 17:50
#48

När jag äter kött får jag alltid känslan av att jag äter en annan individ, den känslan får mig till sista att litterärt spy upp maten igen. På den vägen blev jag vegetarian och klarar verkligen inte av att äns se på kött.

Sen har också min släkt historik av reumatism och artros så det är ytterst viktigt för mig att äta rätt och hälsosamt. Men störtsa orsaken är det jag nämnde innan.

Jag kan helt enkelt inte äta upp någon annan individ och aldrig klarat, inte äns som barn.

Annons:
gyllenetider
2010-11-25 04:09
#49

#47 - vad menar du med pga tillverkningen av quorn? Har du läst att det är mögelsvampar??

Håller med #48.

Började få äckelkänslor när jag äter kyckling eller typ fläskfilé. Nötkött har jag aldrig varit glad i ändå och griskött åt jag så sällan. Sen en dag så bara slutade jag äta varmkorv/falukorv (kommer inte ens ihåg när eller varför men vet att det är många år sen). Jag valde sojakorv istället och den är ju jättegod om man både steker eller grillar den.

Fisk däremot har jag aldrig mått så där dåligt över när jag ätit men heller inte ätit mkt av det ändå.

Kom just på att jag kanske ska benämna mig "pescatorian" En "vegetarian" som äter fisk. Fast det (fisken) kommer nog oxå försvinna så småningom. Detta är nåt som har vuxit fram hos mig precis som att sluta äta korv gjorde. Jag råkade även se ett videoklipp "The Suffering of Pigs on Factory Farms | PETA.org" som Alec Baldwin gjorde (under cover kanske?) och FY FAAAN (ursäkta språket) vad illa jag mådde. Grät floder gjorde jag och blev så asförbannad så det går inte att beskriva. I just detta klippet handlade det om hur dom behandlar grisarna. Jag kunde icke tro mina ögon!!! Det finns att se på PETA's hemsida under videos men jag vill helst inte se. Det jag såg räckte för mig att bestämma mig!!

NO MORE MEAT FÖR MIG!!

missemel
2010-11-26 18:52
#50

Såg på grislungor i skolan och då kännde jag mej dum att jag tog liv av andra. Dom har ju inte sägt att dom vill bli vår mat. Så då slutade jag =)

yogflame
2010-11-27 00:00
#51

#49 Måste bara fråga dig en sak om  pescoritan eller vad du säger för jag har alltid undrat. varför folk kallar sig vegetarier när dom äter fisk

(jag är medveten om alla olika namn beroende på vad man äter och har ej lärt mig alla dom, tyvärr)

Men om man äter animaliskt kött kan man ju egentligen inte kalla sig vegetarian , eftersom man äter just  animaliskt kött .

Det finns animaliskt och vegetariskt och fisk hör till det animaliska.

så äter man fisk äter man kött.

Nu klankar jag inte ner på dig eftersom jag själv slutade med rött kött för att sedan sluta med fisk helt. av samma anledning att det började smaka äckligt. Fast ej av samma anl som 48 utan bara av anledningen att det smakade äckligt.. Såhär i efterhand vet jag att jag aldrig egentligen gillade kött utan det var en vanesak från då man var liten,, och alla vet att man kan vänja sig att äta saker som kanske inte är så goda när man är van vid det.

missemel
2010-11-27 13:43
#52

Om någon frågar mej om jag e vegitarian så säger jag nej eftersom jag äter fisk och kyckling. Borde ni andra också tänka på för vegitarianer äter väl inga döda djur om jag inte har missförstått det hela ;)

storost
2010-11-28 21:27
#53

#49 Nej, det är inte att quornet är från själva mögelsvampen, men att man slänger in olika aromämnen att det ska smaka kött då tackar jag nej till det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

NiklasEri
2010-12-06 22:36
#54

#0

Jag gillar inte känslan när jag äter kött. Börjar tänka på vad det kommer från. Det ger avsmak. Kött smakar heller inte så mycket. Det är svårare att tillaga, tycker jag det verkar som. Mer krångligt.

Vegetariskt är godare, och nyttigare.

Men framför allt så känns det bara bra, att inte äta kött. Det känns bättre att äta vegetariskt. Det är min starkaste anledning, som inte går att argumentera emot. Det passar mig. Finns inga argument mot det. Det känns rätt, för mig.

/ Niklas

Mikis91
2011-04-27 20:17
#55

Jag har alltid, sedan jag var liten, fått dåligt samvete när jag ätit kött. Även tanken på att äta ett dött djur äcklade mig. Respekterar allt liv, dödar inte myggor. Men jag hade aldrig trott att jag skulle "klara av" att vara vegetarian. Sedan var ju hela min familj köttätare, så jag körde på…

Tills en händelse i åttan. Skulle ha hemkunskap, det visade sig att vi skulle tillaga kött. Jag blev väldigt illa till mods och mina två vegetariankompisar var snabba med att peppa mig till att bli vegetarian. När jag kom hem från skolan samma dag meddelade jag min familj att jag numera var vego.

På den vägen är det. :) Mitt livs bästa beslut. Att döda djur som vi sedan kan tugga i oss är FEL - människan klarar sig ju nämligen utmärkt på vegetarisk kost, som ni alla vet. :D

Annons:
pepsi-emma
2011-04-27 20:46
#56

först var det efter att ha sett earthlings, men efter ett tag också av äckelskäl och för miljön

Kristall
2011-04-29 18:53
#57

Har inte ätit vegetariskt så länge, sen i början av året typ, men åt väldigt lite kött innan det också.

Mina bästa vänner är vegetarianer och innan jag träffade dem hade jag lite förutfattade meningar om vegetarianism. Mest för att i stort sett alla vegetarianer jag stött på i princip har idiotförklarat en och kallat en för mördare osv för att man ätit kött. Så jag har aldrig riktigt sett det positiva med att vara veg. Fick en helt annan syn på det hela när jag blev vän med dessa två :)

Till slut tänkte jag, "varför inte?" Man kan få i sig allt man behöver ur en vegetarisk kost, det är nyttigare, fräschare, bättre för miljön och främst av allt är maten inte död (i bemärkelsen att den fötts, levt och dödats).

Har själv sett hållningen av köttdjur i små gårdar drivna av riktigt trevliga människor, vars djur trots det inte på något sätt har haft värdiga liv. Kor som stått i lera och skit upp till knäna med diverse skador, grisar som trängts i smutsiga bås osv. Jag är väldigt, väldigt noga med mina husdjurs välbefinnande. Varför skulle jag då, genom att äta kött, bidra till att otaliga djur massproduceras och göds upp under industriella förhållanden enbart för att bli mat? Dessutom ogillar jag smaken av allt massproducerat kött och äcklas av tanken att sticka kniven i ett lik.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sarah
2011-04-29 20:40
#58

Ja det är tråkigt att synen blir så hård då man kallar folk mördare etc. Förstör verkligen bilden av veggokost.

storost
2011-04-29 21:36
#59

Updatering - sedan i början av mars 2011 är jag vegetarian och inte längre pescotarian. Glad

Synen har ändrat sig också - nu är det till pga av djurskydd och miljöskäl.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sarah
2011-04-29 21:37
Intehärutandär
2012-12-01 02:03
#61

Jag slutade äta mat helt vid 7 års ålder pga trauma. Efter många om och men, så föreslog skolsköterskan veg-kost. Och jag provade. Kan ju inte påstå att jag fastnade för den veg-kosten som fanns på 80-talet. Men jag var glad att slippa köttet. För det har jag väldigt tidiga minnen av att jag försökte gömma på olika ställen.

Fick möta mkt märkliga människor under min väg. Innan jag fick ändrad kost i skolan, så krävdes det att jag kräktes upp köttbullar i skolmatsalen för jag bara tyckte dem växte i munnen.

Även släkt har trott att jag bara fjantat mig - och det var en fas. Hos en moster gällde det "du får sitta tills du ätit färdigt - annrs tar jag potatisstampen". Då mamma kom och hämtade mig några timmarna senare, så satt jag fortfarande vid matbordet och tog mini-tuggor av en äcklig hamburgare. Samma hos min far som bjöd på dillkött eller dyl och jag drack upp en liter mjölk för att svälja ner äcklet. Då fick jag skäll för jag drack mig mätt.

Men nu - 25 år senare tror jag dem fattat att det är ingen fas. ;)

Upp till toppen
Annons: