Annons:
Etikettpolitiska-frågor
Läst 5447 ggr
svartgronabrigaden
2009-11-24 18:18

Ett liv som gris!

http://www.ettlivsomgris.se/

Såg på nyheterna idag och fick post från Djurrättsalliansen angående dokumentation från svenska grisgårdar - skrämmande bilder och filmer!

Hur ska man väcka denna fråga hos allmänheten?

Personer man talat med vill gärna avstå från nöffprodukter, men tycker grisarna ska ha ett "värdigt liv". Vad är värdigt med slaktas?

Annons:
Sarah
2009-11-24 18:59
#1

Tror att det här avslöjandet väcks ganska bra hos almänheten redan nu. Underbart att det var ordföranden i swedish meats gård. Men, det glöms nog snart igen :( Själv har jag inga problem med att djur dör, men hur de har det.

soppa
2009-11-24 19:40
#2

Antar att det inte bara är jag som fått hört "ahmen sådär är det inte i Sverige" när jag påpekat något om hur djurhållningen egentligen ser ut på våra gårdar.

Äntligen en video med bra dokumentationer och framför allt bildbevis!

svartgronabrigaden
2009-11-24 19:42
#3

#1 sant, sättet hur man dör och hur man levt sitt liv spelar roll.

#2 Ja! Par bekanta till mig anser ju det inte är så - men nu får de bita i läppen. Hoppas de slopar nöff till julbord - sedan resten ut.

[Wera]
2009-11-24 20:44
#4

Vill inte se, men måste bara klämma in en liten kommentar om det #2 skrivit. Hela tiden kommer dumma folk och påstår "så är det inte i Sverige" - "så är det inte i alla bondgårdar" - "många djur har det bra" - HA HA! Vilket skämt. Hur många som helst har det hur hemskt som helst, folk vill bara inte inse det. Och Sveroge är rätt bra på att dölja de dåliga sidorna av Sverige ur median. Hos min kompis finns en bondgård med kor, de står med lera upp till magen och har det hur äckligt som helst.

Nej usch usch! Tycker att alla borde ha en vegetarisk dag i veckan, speciellt på skolor :)

Siggen
2009-11-24 20:50
#5

#2 Jag har också många gånger hört liknande saker. Speciellt det här med att bönderna tycker om sina djur och vill att de ska må bra, men det kan man ju undra om det stämmer……

Mvh Sigrid

Sarah
2009-11-24 20:52
#6

Jag tror att svenskar har en hög tilltro till lagen. Eftersom djurskyddslagen är ganska sträng tror många att den efterföljs. Men eftersom det i princip inte delas ut straff för djurplågeri är riskerna att bryta mot lagen väldigt små. Men, som folk tror jaginte att svenskar tror så om andra svenskar…

Annons:
Calmare
2009-11-24 21:46
#7

Bra och avslöjande reportage, så ska det inte behöva vara.

sighni
2009-11-25 12:31
#8

Detta är ingalunda ny kunskap. Djurens Rätt har skrivit rapporter och tryckt på om detta hur länge som helst.

Jag hoppas att massmedia fortsätter att intressera sig för frågan för då kommer inte folk undan annars kommer det att vara "glömt" om ett par veckor,tyvärr.

Likaså borde besiktningsveterinärer och andra som ska ansvara för djurhälsovård ha lite mer stake i sig. De bör ju känna till detta.

Det måste också inrättas fler tjänster som djurskyddsinspektörer så de har en reell chans att besöka alla ställen där det finns djur. Sedan ska de naturligtvis komma oanmälda. Det är ju självkklart.

Jag har praktiserat hos distriktsveterinär flera gånger och sett detta. Även på lantbruksskolor där man kunde hoppats att eleverna skulle få lära sig god djuromsorg.

svartgronabrigaden
2009-11-25 16:25
#9

Nej, klart det inte är nytt på tapeten - men allmänheten behöver mer info. Från fler källor desto bättre; jag tvivlar alltid något på Djurens Rätt, mest negativa erfarenheter med de sen tidigare.

sighni
2009-11-25 19:00
#10

#9 Visst behöver allmänheten mer info - om de nu vill ha den.

Varför tvivlar du på Djurens Rätt? Skulle Djurrättsalliansen vara mer seriösa? På vad sätt har du negativa erfarenheter från Djurens Rätt?

svartgronabrigaden
2009-11-25 20:42
#11

Djurens Rätt gör goda saker. Ploppar fram en hel del intressant och meningsfullt; syftade mer om medlemmarna man stött på.

Det behövs information även om "ingen vill ha den". All information är av intresse sålänge den inte direkt skadar enskild; då är det behovet som styr.

spiritedaway
2009-11-27 13:20
#12

Jättehemskt att det finns dom som inte kan sköta sina djur. Och jättebra att de kommer fram såhär att det faktiskt sker.
Jag har sen länge funderat på att bli vegetarian eller åtminstone äta mer vegetariskt. Och jag har sen länge sett till att aldrig köpa produkter från scan sen den förra skandalen som hände i Luleå där grisar skållats till döds.

Däremot de jag inte förstår i den här "kampanjen" är hur de kan ha besökt farmar i 2 års tid och först nu kommit fram med materialet och gjort anmälningar. Hur kan man stå där och se grisar tugga på andra grisar utan att göra en anmälning på en gång?
Det här känns bara som att de vill att det ska slå hårt på en gång och verkar vara ett försök att få folk att strunta i julskinkan eller nåt.
Så känner i alla fall jag det.

Hade jag besökt ett ställe och det ligger en gris som halvt ruttnat bort, men som fortfarande ligger kvar bland grisarna. Nog skulle jag göra en anmälan på en gång.

Och vi har rätt bra lagar i sverige, dock så hjälper ju inte det när djurskyddsinspektörerna anmäler sig i förväg innan de kommer på besök.

sighni
2009-11-28 20:29
#13

#11 Beklagar om du stött på medlemmar från Djurens Rätt som betett sig illa men organisationen som helhet ska inte straffas för det.

Javisst behövs information i massor.

Annons:
Siggen
2009-12-02 00:19
#14

#12 Om dom hade gjort anmälningar på bara någon/några gårdar och gått ut i media osv, då skulle de förmodligen inte kunnat kolla upp fler gårdar. Antar att det var därför, hade det bara varit den första gården som anmäldes så hade det inte blivit så stort som det är nu.. Då hade folk resonerat så att det bara var en gård av jättemånga, och struntat i det, förmodligen..

Mvh Sigrid

svartgronabrigaden
2009-12-02 09:13
#15

#14 Som du skriver, de ville ha en samlad dokumentation på de "välmående svenska grisarna!" (som om grisar har nationalitet?).

90/100 gårdar eller var det var. 10% har jag hört av svenska grisindustrin. Rätt stor siffra!

spiritedaway
2009-12-02 10:57
#16

#14 Jag mailade dom och fick det här svaret :

"Vi vet att det kommer in anmälningar mot gårdar hela tiden. Vi vet också att dessa samlas på hög. En ytterligare anmälan i högen hade inte förändrat situationen på något sätt. Den hade kanske till och med bidragit till att andra fall av vanskötsel och försummelse inte tagits om hand. Fall som inte filmats och därigenom inte kunnat kliva upp till debatt. Däremot har debatten skapat ett klimat som sätter press på förändring. För de första grisarna som filmats har detta tagit två år, det hade inte gått fortare via en anmälan. och det hade aldrig lett till debatt. media kräver ett massavslöjande för att grisar skall ha nyhetsvärde. Jag förstår din omsorg om grisarna och din synpunkt. Jag kan lova dig att detta varit ett aktivt övervägande och ställningstagande. Alla som kommer fram till att det borde göras på annat sätt kan jag bara uppmuntra att snälla, åk till gårdarna, titta hur det faktiskt ser ut och anmäl eller vad man finner lämpligt."

Så jag förstår, samtidigt som att jag själv aldrig skulle kunna stå där och se grisar lida sådär pass mycket utan att göra någonting på så lång tid.

Siggen
2009-12-02 19:58
#17

#16 Hade också haft väldigt svårt, men om man hade anmält då så hade det som dom skriver förmodligen inte tagits om hand om alls, bara struntats i. Då hade inga grisar fått det bättre. Nu när det är så stort i media osv så kan dom inte bara strunta i det utan måste göra något åt det.

Mvh Sigrid

spiritedaway
2009-12-02 20:08
#18

Tyvärr tror jag inte det slog lika bra som dom hade hoppats. Visst något kommer att göras åt det och det är ju bra.
Men dom skulle nog ha skippat kommentaren att det enda man kan göra är att sluta äta kött. Det får många att tycka att allt är överdrivet.

För sånna som mig som sen länge funderat på att gå över till en mer vegetarisk kost eller helt gå över till vegetariskt så "hjälper" det att det kommer fram om sånt här.

Men bland många personer som äter kött och aldrig har funderat över att sluta med det kan hela kampanjen verka överdriven. Tyvärr.

Och tycker dom borde ha kommit fram med detta lite tidigare, det tror jag inte hade skadat. Visst, dom kanske hade hunnit besöka lite mindre farmar.
Men just att det sker så nära juletid får ännu fler att bli kritiska och tycker att det är ännu mer överdrivet.
Dom kanske blundar för problemen, men så upplever jag att många ser på den här situationen.
Att det är överdrivet och vinklat.

sighni
2009-12-05 11:46
#19

#18 Det finns en poäng i det du skriver. Jag har hört kommentarer om att bilderna skulle vara arrangerade och att det inte alls ser ut så för det mesta. Man brukar väl kalla det för förträngning. Man ser det man vill se och tvärtom. Tyvärr ser det nog ut så på de flesta håll. Det är min erfarenhet i alla fall.

spiritedaway
2009-12-05 11:57
#20

Mm det har jag också fått höra. Och tyvärr så har djurrättsaktivister inte fått jättebra rykte genom åren.
Så det finns säkert vissa som faktiskt skulle kunna ta till såna metoder enbart för att skrämmas mer.

Men dom här bilderna visar grovt vanvårdade grisar. Det är inget påhitt. Och jag har själv besökt en gård för många år sen. Dom grisarna hade det väl tillräckligt bra för att inte räknas som vanvård. Men inte har dom ett värdigt liv ändå. Ingen utevistelse, trängsel.

Så visst blundar folk för problemet också.

Det är ju bara att tänka efter själv. Vart såg man grisar utomhus sist? Jag kan inte komma på ett enda ställe där jag sett det.

Annons:
sighni
2009-12-06 13:37
#21

#20 Det är trist att det blivit så att "djurrättsaktivist" och "vegan" blivit närmast skällsord. Innan 90-talet var det inte så.

Det gäller ju att kunna påvisa att verkligheten verkligen ser ut som vi beskriver och att inte industrin ska kunna tysta ner eller kunna framställa kritiker som okunniga eller liknande. Det är väl bara att jobba på antar jag.

spiritedaway
2009-12-06 15:39
#22

#21 Jo de är synd. För alla beter sig ju inte direkt illa.
Men nu tror jag det blir svårt för industrin att tysta ner det. Har ju kommit upp några fler fall i tidningen med kor som blivit rejält vanvårdade.

Man tycker ju inte att folk ska kunna blunda för hur mycket som helst.

pandabjorn
2010-01-28 18:27
#23

Jag har aldrig sett en så hemsk film! Jag testar att ha en vego-vecka just nu, men jag tänker fortsätta vara vegeterian efter det här! I eftertexten kunde man ju läsa om vilka gårdar det handlade om och det fanns gårdar som ligger jättenära mig. Jag har faktiskt trott på djuren har det ganska bra här i sverige….

svartgronabrigaden
2010-01-28 20:18
#24

#23 Säg till om du vill ha veckorecept eller allmäna tips :)

Lycka till!

pandabjorn
2010-01-31 00:37
#25

#24 Ja gärna! :)

Upp till toppen
Annons: