Annons:
Etikettmiljöfrågor
Läst 7702 ggr
Bim
10/15/09, 7:45 PM

Sojaprodukter?

Vad har ni för åsikter om det? Jag har hört (är inte säker på om det stämmer) att de sjövlar massor av regnskog för att kunna odla sojabönor, hur är det med det?

Annons:
Milka
10/15/09, 8:38 PM
#1

Det mesta av sojan som odlas går till djurmat, cirka 90% tror jag. Den mesta sojan som vi människor äter bidrar inte till någon skövling av regnskog såvitt jag har förstått.

Alltså skövlar köttmat mer regnskog än vegetarisk mat.

svartgronabrigaden
10/15/09, 10:05 PM
#2

Nja. Finns ekologisk sojaprodukter, icke-genmodifierad dessutom.

Som redan skrivet, en stor mängd (kan itne exakta siffror) sojabönor går direkt till boskapsuppfödning.

Bim
10/16/09, 6:12 PM
#3

Jaha, då vet jag! Tack så mkt!

[TrevorS]
10/18/09, 2:53 PM
#4

Dumheter, vet inte vem som fått för sig att man hugger ner skogen men träffat på många som tror man får cancer och dör om man äter någon form av böna dumheter skulle jag vilja kalla det för att man tror sådant.

Däremot hugger man ner av regnskogen men inte av anledningen att använda trädet till papper (det finns odlingar som man använder till papperstillverkningen, träden i regnskogen är för mjuka och kan därför inte användas till att göra papper av).

cokolada
10/19/09, 2:33 PM
#5

var det inte så att de skövlar regnskogen för att först framställa den äckliga palmoljan och sen odla sojan? dvs 2 flugor i en smäll? den ekologiska sojan däremot hoppas jag inte odlas där då!

Casiopeia
10/21/09, 10:42 PM
#6

#4 Det är dessvärre sant, sojaproduktionen är som #5 säjer jämte produktion av palmoljan en riktigt smutsig industri. Ofta samarbetar träindustrin med soja/palmoljeföretagen och köper upp mark , inte sällan med fula medel.

Men som sagt- majoriteten (ca 90%) av all soja som produceras blir inte människomat, utan går till köttindustrin som djurfoder. Soja är faktiskt, och har varit de senaste decenierna det vanligaste proteinfodret inom jordbruket (främst kött och mjölkkor) i sverige.

Eftersom det går åt extremt mycket mer soja om man "gör kött" av det än om man åt det direkt så skulle nog rent tekniskt sett mindre skog avverkas om alla åt soja istället för kött. Det billiga brasilianska köttet som är så populärt här i västvärlden tas också fram genom att skövla regnskog för att göra betesmark. Som vegetarian kan du göra ett aktivt val och välja soja som är ekologisk, GMO-fri och relativt närproducerad. ( vet att det finns odlingar i danmark t.ex)

Här finns några artiklar om det:  Soja och regnskogen

Korna äter upp regnskogen (står även lite om soja)

Naturskyddsföreningen om soja-konsekvenser lokalt och globalt (pdf)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
[TrevorS]
10/21/09, 10:47 PM
#7

Syftade mest på att de hugger ner för att tillverka papper av träden. =)

Bim
10/22/09, 7:58 PM
#8

Okej, tack så mkt :)

[TrevorS]
10/22/09, 8:52 PM
#9

Lite läskigt när jag kollade på myten om regnskogen, nu måste jag sätta mig och börja forska så fort jag är klar med att skriva en lista på vegetarisk och vegansk alkohol. =)

Bim
10/22/09, 10:44 PM
#10

#9 Kan du tänka dig att lägga in den forskiningen här sedan? :)

Sarah
11/3/09, 6:44 PM
#11

Jepp. stämmer, ca 90% av ex amazonas som skövlas går till mat till djur, framförallt biffdjur. Dock är det svårt med soja att veta att den inte är genmodifierad. De plantager som inte är det angränsar till de som är och pollen sprids dem emellan, även stora företag som kontrollerar all soja. Därför är det svårt att säga att just den sojan vi äer inte är modifierad och att den verkligen är ekologisk.

Saga85
11/4/09, 1:01 AM
#12

Sedan utvinner man lecitin från sojan när detta bearbetas till boskapsfoder. Lecitinet används sedan till utfyllningsmedel till en rad olika matvaror - både animaliska och vegetabiliska.

Upp till toppen
Annons: