Annons:
Etikettrecept-soppor
Läst 6194 ggr
Sarah
11/3/09, 12:11 PM

Nypiercad

Nu är jag nypiercad i tungan och får bara äta flytande ett tag. Igår blev det tomatsoppa och avokadosoppa, den sistnämnda tro jag att jag kan leva på länge. I avocado, grönsaksbuljong, lite havregrädde, fem kalamataoliver som jag tor bort kärnorna från och en soltorkad tomat. Mixa allt och njut. Anledingen att det är så lite är att det tar så lång tid att äta att jaginte har tålamod för mycket. :)

Annons:
Sarah
11/3/09, 6:45 PM
#1

Gaaaaah, jag är så sjukt hungrig och får inte i mig någonting, ge mig tips please ;)

Casiopeia
11/3/09, 6:53 PM
#2

Linssoppa är ju en klassiker! Spenatsoppa med mycket citron i är också supergott, eller indisk tomatsoppa med kokosmjölk och heta kryddor!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
11/3/09, 6:56 PM
#3

Inga heta kryddor… inga hela bitar… och inget som är varmt :) lever på sagd a ovan och kall tomatsoppa och sojayoughurt nu… sååååå tråkigt.

Sarah
11/3/09, 6:57 PM
#4

men lite spenatsoppa som är fint mixad borde ju fungera :)

Casiopeia
11/3/09, 7:00 PM
#5

Vad dum jag är, klart man inte vill äta spicy med ett sår i tungan Skäms Men en tomatsoppa med milda indiska kryddor kan ju funka också, lite curry, ingefära, kardemumma och kanel?

Annars får du göra goda smoothies, det måste ju vara ok?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
11/3/09, 7:06 PM
#6

:) lite mild kan ju helt klart fungera… och smoothies är guld. Vill ha sånt som är väldigt mättande då jag får ont efter tre fyra skedar :) sen är det bara att skölja ur munnen och vänta tills man kan ta nästa ter skedar.

Annons:
bobbs
11/3/09, 7:43 PM
#7

Äh så illa är det inte att pierca tungan :] Så länge du inte har ont så kan du äta nästan vad som helst och inte bara soppa, dessutom så läker tungan i raketfart :) Värst är det i de 2-3 första dagarna så ta det lugnt då, men efter det brukar det lätta. Lycka till med din piercing. Av alla mina så är tungan favoriten (trots att den aldrig syns) :D

Sarah
11/3/09, 8:02 PM
#8

Problemet är ju att jag har ont ;) och att det gör ont att äta soppa till och med ;)

bobbs
11/3/09, 8:38 PM
#9

#8 Ahh, då är det ju en annan sak :( Det bäste med att pierca tungan dock är att den läker fort, så innan du vet ordet av så (hoppas jag i alla fall) att du inte har ont längre.

Sarah
11/3/09, 10:31 PM
#10

:) tack tack, gör inte ont då jag inte äter, men så fort jag får för mig det blir det jobbigt, så nu är jag hungrig :)

Jobin
11/3/09, 10:53 PM
#11

Jag höll mig till soppor första dagarna, mixade dem med stavmixer. Du kan ju försöka göra dem lite extra koncentrerade på näring så du inte behöver äta så mycket för att få åtminstone lite mättnadskänsla. Kanske extra protein och fett. typ linser, sojafärs, lite extra olja…

Vi gör en näringshutt på jobbet till äldre med lågt bmi som kanske kan vara bra med nypiercad tunga när man behöver lite extra energi. Den består av lika delar yoghurt och matolja, lite bär och vaniljsocker, allt mixas.. Detta får de som tillskott 30 ml tre ggr/dag.

Hoppas det läker fort.

Jetaime
11/3/09, 11:50 PM
#12

Du kan väl nästan göra vilken soppa som helst som är mild, och ta i nått mättande, fast mixa den innan du äter den :) Det borde väl funka? Sen kan du ju alltid göra smoothie ^^

Sarah
11/3/09, 11:56 PM
#13

#12 ja visst kan jag det… det är mest fantasin som saknas :)

JObin, det där lät läbbigt ;)

Annons:
Jobin
11/4/09, 12:04 AM
#14

Hungern är ett ganska lätt val med nypiercad tunga ;)

Att sticket inte känns är så totalt missvisande mot läkperiodens jobbighet.

Sarah
11/4/09, 12:37 AM
Saga85
11/4/09, 12:54 AM
#16

Äsch, ta och släng ner en pizza i mixern, rör tills det blir en len sörja, drick och njut ;P

Eller köp såna där protein/bantningsdrycker.

Sarah
11/4/09, 12:59 AM
#17

Jag har nu köpt glass… vilken lättnad.

HannaM
11/4/09, 1:19 PM
#18

Ha i sojamjöl och du gör smothie så blir du mättare=)

[TrevorS]
11/4/09, 2:28 PM
#19

jag älskar svampsoppa man kan skiva em fint också. =)

Slätmixad ärtsoppa går också bra, tänkt att inte krydda för starkt. =)

[Wera]
11/7/09, 10:30 PM
#20

Åh jag vet hur det känns! Varit i din sits för 3 månader sedan. Har ju också i tungan, det tog mig en timme att få i mig en portion mat! Och säkert 10 glas vatten! Snacka om att jag kissa mkt haha :P

Jag åt mallorcina soppa med couscous (mixad för det var stora spenatbitar) Jag var verkligen hungrig hela tiden haha men efteråt när jag ätit under en timme blev man jätte mätt, dagen efter att jag tagit hålet åt jag en liten pommesfritt och jag orkade inte ens äta hela :S Fast jag brukade äta varm mat ändå.. (A) det gick bra ändå, åt varm soppa, pulvermos, korv, pasta med tomatpesto - försökte dock äta maten ljummen…

Kom på en sak nu.. de första dagarna var jag jätte jätta trött hela tiden! Haha för dagen efter att jag tog i tungan åkte jag till Leksand Sommarland där jag inte orkade bada! Jag låg och sov (!) i solen.. hehe! Men man vart jätte trött med så lite mat ju. Är du/var du trött?

Annons:
Sarah
11/24/09, 8:56 PM
#21

Bestämt mig för en till i tungan så jag får väl gå igenom det här elendet en gång till snart ;)

Calmare
11/24/09, 9:44 PM
#22

Piercing ja, en vän till mig har prexis tagit bort sin tungpiercing efter ca 3 år. Den har slitit ner tänderna rejält Rynkar på näsan blir dyrt för henne att fixa…

LinaN
11/24/09, 11:39 PM
#23

hur går det med att äta soppa med sugrör? placerar man sugrörets mynning långt bak i munnen så borde man ju inte behöva komma åt piercingen?

sondmatning kanske annat alternativ? ;) Du känner ingen som jobbar i vården ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sarah
11/25/09, 12:09 AM
#24

haha, funderade på det där med sugrör, men det jobbiga är själva rörelsen man gör då man sväljer.

HannaM
11/25/09, 12:17 AM
Sarah
11/25/09, 12:18 AM
#26

haha, höll på att säga dropp men att det inte går för att jag är rädd fr nålar…

HannaM
11/25/09, 12:21 AM
#27

#26 Har dessutom sett hur man kan må av näringsdropp.. hualigen.

Annons:
Sarah
11/25/09, 12:29 AM
Saga85
11/25/09, 12:32 AM
#29

Äsch, det är väl bara att stoppa sugröret i näsan, ta ett djupt andetag och svälja Flört

LinaN
11/25/09, 1:25 AM
#30

#29 Där har du en ruskigt bra poäng! Så kan man ju göra :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

bobbs
11/26/09, 11:01 PM
#31

#29 Haha härlig kommentar! Skrattande

Pehpsii
11/28/09, 12:00 AM
#32

Sug på en isbit eller drick iskallt vatten precis innan du ska käka eller varva det medans du "äter", fukade för mig + det håller svullnaden nere.

Jag hade inget prblem med soppa med bitar så länge de var mjuka, åt potatismos också.

Hurpass svullen är du? Vissa kan reagera väldigt starkt på piercingen och då är det bra om du går och ber piercaren kolla till det en extra gång. VI hade en tjej som kom ner till stidon och fick ta om 3 ggr innan den satt på ett sätt så hennes tunga inte svällde upp och höll på (det kan hänga på millimetrar)

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Sarah
11/28/09, 1:47 PM
#33

#32 det var ett tag sedan nu ;) var ok efter 3 dagar.

[Wera]
11/29/09, 6:30 PM
#34

#33 Vad snabbt, för mig tog det typ 5-6 dagar >_>

Annons:
Upp till toppen
Annons: