Nu är jag nypiercad i tungan och får bara äta flytande ett tag. Igår blev det tomatsoppa och avokadosoppa, den sistnämnda tro jag att jag kan leva på länge. I avocado, grönsaksbuljong, lite havregrädde, fem kalamataoliver som jag tor bort kärnorna från och en soltorkad tomat. Mixa allt och njut. Anledingen att det är så lite är att det tar så lång tid att äta att jaginte har tålamod för mycket. :)
Vad dum jag är, klart man inte vill äta spicy med ett sår i tungan Men en tomatsoppa med milda indiska kryddor kan ju funka också, lite curry, ingefära, kardemumma och kanel?
Annars får du göra goda smoothies, det måste ju vara ok?
:) lite mild kan ju helt klart fungera... och smoothies är guld. Vill ha sånt som är väldigt mättande då jag får ont efter tre fyra skedar :) sen är det bara att skölja ur munnen och vänta tills man kan ta nästa ter skedar.
Äh så illa är det inte att pierca tungan :] Så länge du inte har ont så kan du äta nästan vad som helst och inte bara soppa, dessutom så läker tungan i raketfart :) Värst är det i de 2-3 första dagarna så ta det lugnt då, men efter det brukar det lätta. Lycka till med din piercing. Av alla mina så är tungan favoriten (trots att den aldrig syns) :D
#8 Ahh, då är det ju en annan sak :( Det bäste med att pierca tungan dock är att den läker fort, så innan du vet ordet av så (hoppas jag i alla fall) att du inte har ont längre.
Jag höll mig till soppor första dagarna, mixade dem med stavmixer. Du kan ju försöka göra dem lite extra koncentrerade på näring så du inte behöver äta så mycket för att få åtminstone lite mättnadskänsla. Kanske extra protein och fett. typ linser, sojafärs, lite extra olja...
Vi gör en näringshutt på jobbet till äldre med lågt bmi som kanske kan vara bra med nypiercad tunga när man behöver lite extra energi. Den består av lika delar yoghurt och matolja, lite bär och vaniljsocker, allt mixas.. Detta får de som tillskott 30 ml tre ggr/dag.
Du kan väl nästan göra vilken soppa som helst som är mild, och ta i nått mättande, fast mixa den innan du äter den :) Det borde väl funka? Sen kan du ju alltid göra smoothie ^^
Åh jag vet hur det känns! Varit i din sits för 3 månader sedan. Har ju också i tungan, det tog mig en timme att få i mig en portion mat! Och säkert 10 glas vatten! Snacka om att jag kissa mkt haha :P
Jag åt mallorcina soppa med couscous (mixad för det var stora spenatbitar) Jag var verkligen hungrig hela tiden haha men efteråt när jag ätit under en timme blev man jätte mätt, dagen efter att jag tagit hålet åt jag en liten pommesfritt och jag orkade inte ens äta hela :S Fast jag brukade äta varm mat ändå.. (A) det gick bra ändå, åt varm soppa, pulvermos, korv, pasta med tomatpesto - försökte dock äta maten ljummen...
Kom på en sak nu.. de första dagarna var jag jätte jätta trött hela tiden! Haha för dagen efter att jag tog i tungan åkte jag till Leksand Sommarland där jag inte orkade bada! Jag låg och sov (!) i solen.. hehe! Men man vart jätte trött med så lite mat ju. Är du/var du trött?
Sug på en isbit eller drick iskallt vatten precis innan du ska käka eller varva det medans du "äter", fukade för mig + det håller svullnaden nere.
Jag hade inget prblem med soppa med bitar så länge de var mjuka, åt potatismos också.
Hurpass svullen är du? Vissa kan reagera väldigt starkt på piercingen och då är det bra om du går och ber piercaren kolla till det en extra gång. VI hade en tjej som kom ner till stidon och fick ta om 3 ggr innan den satt på ett sätt så hennes tunga inte svällde upp och höll på (det kan hänga på millimetrar)
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.