Annons:
Etikettnäringslära
Läst 9797 ggr
sotlynx
2009-10-12 23:25

Järn

Jag har haft järnbrist i över 20 år. Mycket beror på att jag är vego, men också ett arv från mamma och mormor. Jag bara undrar, vet ni hur många av alla järntillskott som innehåller bla gelatin? De flesta! Det här gör det omöjligt för mig att fylla på depåerna. Det räcker inte med bra kosthållning för mig, jag behöver massor av extra järn, och så innehåller alla piller som duger massor av animaliska ämnen. Skit tycker jag! Har någon något tips? Järnspik kanske?

Annons:
Saga85
2009-10-12 23:38
#1

Det finns även flytande järntillskott. Min vän fick det när hon gav blod första gången pga hon var veg och inte ville äta gelatin. Dock smakade det VIDRIGT och smaken höll i sig länge, så hon har fuskat sen dess och tagit gelatintabletterna…

Det finns flytande järntillskott att köpa. Gå in på närmsta apotek och fråga. Dessa borde vara mindre koncentrerade och inte smaka lika illa.

sotlynx
2009-10-12 23:42
#2

Tack! Har dock provat och det fungerade inte. Det som funkar är Niferex, tredubbel dos…. I övrigt gillar jag smaken av järn..

svartgronabrigaden
2009-10-13 10:58
#3

Det finns ju vegetabilisk tillskott, egentligen all sorts mineral, ex MittVal Vegeterian, Omni-Depå osv.

Flytande brukar vara vegetabilsk produkt, men kolla!

Man behöver väl runt 10mg järn per dag? Finns en del i gröna bladgrönsaker (spenat!) och självfallet bönor. Mumsa på! :)

sotlynx
2009-10-13 14:25
#4

#3 Tack, men läs vad jag skrivit tidigare…

msister
2010-09-10 23:42
#5

Hej! Vet inte om du redan har fått bra råd och tips så du har blivit järnrik igen men här kommer mitt tips iaf. Har också brottas med dåliga järnvärden. När jag blev gravid så hamnade jag på riktigt låga värden, även när jag åt järntabletter. Min räddning blev torkade aprikoser. En påse och järnet låg på en bra, konstant nivå resten av graviditeten. Nu har jag också kopplat min ibland enorma trötthet vid mens som dåligt järnvärde och har då knaprat i mig en påse torkade aprikoser och det har fixat biffen. Vegbiffen alltså. ;-)

[CinderRainfall]
2010-09-11 19:22
#6

är det animaliskt i mittval vegetarian?! det kan det ju inte vara.

Annons:
JennyR
2010-09-12 12:15
#7

Jag får lätt järnbrist, och har testat de flesta järntillskott. Det som funkar för mig är Mitt Val Vegetarian + 20 ml Blutsaft per dag :)

sighni
2010-09-15 19:59
#8

För att undvika järnbrist ät:

aprikoser,broccoli, bruna bönor, fullkornsbröd, cashewnötter, järnberikade cornflakes, torkade fikon, fiberhavregrynsgröt, hasselnötter, kokt hirs, rostade jordnötter,kidneybönor, kokta kikärtor, kokta svarta bönor, kokta vita bönor, tofu, grovt knäckebröd, kokta linser, kokta mungbönor, musli/flingblandning, russin, kokta sojabönor, fullkornsskorpor, sötmandel, vita bönor i tomatsås, weetabix, sojamjöl, grönkål och gröna blad, persilja, potatis, gröna ärtor, jordgubbar och andra bär, wakamealg, nässlor.

En del av dessa innehåller både järn och c-vitamin såsom persilja, broccoli, grönkål, nässlor, gröna ärtor, vetekli, vetegroddar,bovete, sesamfrön, solrosfrön och wakamealg.

C-vitamin och mjölksyrade grönsaker/produkter ökar upptaget av järn i kroppen.

Kaffe, te , rödvin hämmar järnupptaget och bör inte konsumeras i samband med måltider. Även komjölk och sojaprotein hämmar järnupptaget.

LovisaMaria
2012-03-31 21:59
#9

Blutsaft! Jag hade järnbristanemi och fick duroferon-tabletter vilket inte hjälpte något vidare bra. Istället började jag dricka blutsaft som är helt vegetabilskt, en "normaldos" innehåller 20 mg järn men jag drack istället 30mg 2 ggr/dag. Efter ca 2 mån hade mitt Hb stigit från ca 115 till 145! Detta var inget ngn rekommenderade på ngn vårdcentral utan som jag fick läsa mig till själv men det har fungerat kanon! Blutsaft finns på de flesta hälsokostbutiker och även en del apotek. Lycka till!

Sarah
2012-04-02 10:40
#10

Jag köpte Great Earth Vitamins, Hem-iron 25 mg. Tar inte ofta, bara då jag känner att jag ätit dåligt. Men, ska inte vara några animalier i det vad jag ser.

Upp till toppen
Annons: