Annons:
Etikettom-sajten
Läst 11154 ggr
Sarah
2009-09-21 12:11

Hur vi benämner blandkostare

Nu har jag varit borta mycket under sommaren och missat ganska mycket som hänt här.

Men, jag vill att vi slutar med en del saker som börjar komma upp på sajten. Det handlar om angrepp mot andra grupper, ex blandkostare. Det är inte ok för mig att man kallar dem utan moral etc. Man kan kritisera argument, men inte person.

Det här är en sajt där ALLA som är intresserade av vegetarisk kost är välkomna. ALLA som vill lära sig mer och få tips. Jag vill inte att folk ska känna sig ovälkomna och utpekade.

Så, då var det sagt och nu slutar alla kalla de som äter kött för dåliga människor.

  • Redigerat 2020-09-21 20:00 av Niklas
Annons:
[TrevorS]
2009-09-29 13:22
#1

allätare brukar jag säga. =)

Pehpsii
2009-09-30 01:30
#2

allätare eller blandkostare tycker jag är bra beskrivande namn

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Sarah
2009-09-30 02:50
#3

Jag pratar inte om om vi säger köttätare eller blanskostare. Jag menar de trådar där man säger att de är utan moral och dumma i huvet etc… :)

[TrevorS]
2009-09-30 12:29
#4

Jag tycker det är upp till var om än, matval och religion och liknande. =)

Sarah
2009-09-30 13:24
#5

Ja det håller jag med om och därför är det inte ok att kalla dem morallösa etc.

yogflame
2009-10-21 04:27
#6

Då kan vi mynta ordet matreligion :)

Annons:
Casiopeia
2009-10-21 14:12
#7

Helt rätt. Även om man inte håller med någon måste man behandla denne med respekt.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Salish
2009-11-04 00:01
#8

Ja precis. Ingen ska klanka ner på mig för att jag är vegetarian och då ska inte jag klanka ner på allätare. Har också hört från vissa vegetarianer: "men du äter ju fisk, då är ju inte du riktig vegetarian!" Det är inte heller okej.

yogflame
2009-11-05 01:47
#9

Varför ska man lägga ner så mycket tid på att klanka på andra? Är det inte bättre att berömma sina medmänniskor och göra dom glada?

Såvida klagandet inte är för att nån gjort alldeles fel. Men nornalt sett menade jag.

KastKatt
2009-11-29 17:30
#10

They are carnovires! Jag orkar itne bry mig, de få äta vad de vill, bara om de vet vad det är de äter. Säger som en väldigt bra människa en gång sa;

If you cant kill it, dont eat it.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Author7
2010-02-09 20:31
#11

Alla kan inte vara vegetarianer. Jag känner en del som har varit men var tuvnga att bli allätare igen för att för att må bättre. Det är inte fel att inte vara vegetarian även om vi vegetarianer tycker att det är bäst. Vår åsikt ger inte rätt till att klampa ner på andraö. Det är likdant som om att säga att alla borde vara kristina etc. Japp vi har en matreligion men det är nog bäst att vi håller den inom en viss gräns. Alla är vi olika med olika moraler vilket gör att vissa väljer att äta kött eller inte. Vi är alla människor och ska därför behandla vandra med repsekt ovasett vad vi äter :)

Medarbetare för Days of our lives

yogflame
2010-02-15 11:17
#12

Tycker man att man ar battre pga att man ar vegetarian ar man samre an alla kottatare tillsammans. Det galler att inte ha ett ego att tro att man ar battre an alla andra,da ar man helt plotsligt inte lika bra som man trodde.

Sarah
2010-02-15 12:00
Annons:
stefanfritzon
2010-05-27 01:28
#14

Om man kollar historiken så säg det att människor utvecklades tack vare musslor som satt i vid kusten i Södra Afrika.
På grund av att det var lätta att plocka och folk satt mycket i grottor och pratade så utvecklades hjärnan till mer av det vi har nu.

Sen är männsikan i säg en allätare, vi är både växtätare och kött ätare. "Alla lika, Alla olika."

yogflame
2010-05-27 04:12
#15

Det beror på vart man befinner sig på vissa ställen på jorden vet folk vad dom ska äta för vegetariskt mat för att få i sig allsidig kost.

Sen finns det dom som äter kött men är fortfarande inte har utvecklats så det där stämmer inte till 100% men vet man inte vad man ska äta så är kött mycket näringsrik på proteiner som det är som bygger upp hjärnan.

Du har ju linser tofu osv. Så allt handlar om vad du har för kunskap om mat, har man väldigt liten så behöver man kött.  Vet man däremot vad som kan ersätta dessa behövs inte kött.

sighni
2010-09-05 12:50
#16

Jag kallar dem blandkostare.

Carlo
2010-09-27 10:34
#17

Jag kallar dem för köttätare. Det är ju det dem är…
Fast dessutom så ska man ju inte säga att dem är morallösa, alla har ju väll ätit kött 1 gång i livet? Oskyldig

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


missemel
2010-11-26 18:50
#18

Tycker inte att man är dum om man äter kött men jag tycker att man ska veta att det är djur som också har levt man äter och att dom ofstast har haft ett ganska så dåligt liv.

[TrevorS]
2010-11-26 19:28
#19

Fast köttätare låter konstigt, lite kränkande, tycker blandkostare är ett bra namn eller allätare. Det låter bättre, vill ju inte att det ska låta som vi ser ner på någon.

missemel
2010-11-26 20:06
#20

19. Eller så säger man. Du som äter kött. Vi är lika mkt köttätare vi legitarianer bara att vi har valt att inte äta det om vi nu ska säga så. Vi är i grunden kötttare ;)

Annons:
yogflame
2010-11-26 23:45
#21

#20 ditt resonemang blir lite galet måste jag säga…

så om folk för flera tusen år sen åt kött så är alla köttätare nu också? även fast dom inte äter kött? kan man vara köttätare utan att äta kött?

Såvida du inte menar fruktkött förstås Glad

isåfall kan man nog säga att dom flesta är knarkare utan att knarka eftersom många för  flera tusen år sen drogade sig på något sätt.

Så vad folk har  gjort förut kan man inte säga att det gäller nu också. det är historia för att det är historia och saker förändras.

missemel
2010-11-27 13:32
#22

21. Vet inte hur jag ska förklara. Ska prova ;)

Jag tycker inte att vi ska s'äga köttätare till dom som äter kött eftersom vi är samma sorts "djur" om man ska säga så. Bara att vi inte har valt att äta kött. Typ Glad

Kan inte förklara hur jag menar på ett bättre sätt. ;)

Sarah
2010-11-28 21:48
#23

#19 håller med :) nu ett år efter att tråden skapades hade jag nog valt en annan rubrik…. ah vilken tur att det är min sajt, jag kan ju ändra det ;)

[TrevorS]
2010-11-29 13:24
#24

Inte för att vara sådan, men har vi inte bestämt oss för att kalla blandkostare för blandkostare. Det låter bättre, ingen tar illa upp eller vid sig, är ett utmärkt ord. Flört

VeganGeek
2011-12-09 17:30
#25

#8 det är ju inte kritik, fisk ingår inte i vegetarisk kost. Pescetarian eller äter fisk men i övrigt vegetariskt fungerar bra.

Det är ganska trist när man sen blir bjuden på fisk med orden "jag gjorde fisk till dig eftersom du är vegetarian"

Alternativt behöva förklara sig för folk som bestämt hävdar att man visst äter fisk eftersom de känner en vegetarian som gör det.

Inte ens som vegan slipper man undan folk som tror att man äter fisk. "För det inte är djur" vad fisk är annars framgår aldrig.

Det är som jag skulle säga, "jag är helnykterist, jag dricker bara öl"

[SMF193 Sagan]
2011-12-14 01:05
#26

#20 Var har du fått den infon ifrån?

#25 De tror nog tror fiskar är växter. Eftersom man kan odla dom….Flört

[ElisabethYL]
2012-01-07 17:31
#27

Blandkostare och allätare tycker jag låter bra. Glad

#25 För mig är fisk djur som simmar, kor grisar höns mm är djur på land - äter man de så äter man kött Flört

#26 Hihi…

Annons:
VeganGeek
2012-01-08 00:31
#28

#Så fisk är vad? Växter? Svampar eller vad? Ifall de nu inte är djur?

Det finns inget "fiskrike" ifall du vill äta fisk fine, men det är fortfarande varelser.

chilisalsa
2012-09-18 17:33
#29

Vart man drar gränsen för vad som är djur kan man ju diskutera. Mina kissar vill iaf ha redigt kött och jag skulle inte må bra av enbart vegetabilier. Stärkelse och IBS som ett brev på posten liksom…

Inte bara det att jag inte vet om nåt tillräckligt bra högkvalitativt protein. Veteprotein är liksom det värsta…En sak som kanske skulle fungera men som jag har väldigt svårt för är blötdjur utan ett centralt nervsystem, såsom musslor. Förmodligen skulle det kanske näringsmässigt vara helt okej, men det vänder sig bara av lukten av blåmusslor… Glad Historiskt lär det dock ha varit stapelföda, lätt och riskfritt  att fånga.

Medarbeterare på Kost

Sarah
2012-09-19 03:27
#30

Vart vi drar gränsen på sajten finns under sajtreglerna :) Där står det vad som är ok att lägga upp som recept och vad som inte är ok.

swedishpescetarian
2013-12-10 19:52
#31

Som pescetarian blir man påhoppad från alla möjliga håll, både från köttätarna och icke-köttätarna, men som vi brukar säga: Who wants to live forever? :)

http://swedishpescetarian.wordpress.com/2013/11/12/en-alternativ-definition-av-pescetarian/

Obs! Vi är noggranna med att inte kalla oss vegetarianer.

http://swedishpescetarian.wordpress.com/2013/10/28/vad-tycker-du-en-person-som-livnar-sig-pa-fisk-och-gronsaker-ska-kalla-sig/

Kärlek!

Lina Strindlund
2014-02-12 23:17
#32

#8 Varför skulle de må bättre av att äta kött? vegetariskt är helt klart mer HÄLSOSAMT! Därmed inte sagt att jag ska klanka ner på dem. Men det har jag säkert gjort , så ursäkta! Ska försöka skärpa mig!! Det är ju bättre om folk provar vegetariskt /veganskt några ggr /vecka än aldrig!

Funkar ju alltid bättre att berömma det folk gör rätt än att klaga på det de gör fel. ( i mina ögon)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: