Annons:
Etiketthjälp-ett-djur-direkt
Läst 3053 ggr
sighni
2009-08-30 18:17

vattensköldpadda behöver hem NU!

Vattensköldpaddan Doris behöver omgående ett nytt permanent eller akuthem. Ägarna vill inte ha henne längre och tänker avliva henne. Hon finns i Blekinge. Jag hoppas det finns någon här som är villig att förbarma sig över henne. Hör av dig med PM så får du kontaktuppgifter till ägaren. Jag återkommer med mer information om Doris när jag fått det.

Annons:
Saga85
2009-08-30 20:23
#1

Avlivning är åtminstonde bättre än vad alltför många vattensköldpaddor råkar ut för - blir utsläppta i den svenska naturen eller lever i burkar där de knappt kan vända sig om…

Lycka till i jakten på hem! Vet de vad för art det är? Om det är en rödörad eller liknande som inte är fullvuxen (25-30 cm), se till att de nya ägarna får reda på hur stora de blir. Alltför många sköldpaddor "kasseras" när folk inser hur stora de blir Obestämd

sighni
2009-08-30 22:16
#2

Denna sköldpadda är säkert vuxen. Jag vet inte hur gammal en sköldpadda är när den är vuxen men denna har ett antal år på nacken. Jag känner till hur knäppa folk kan vara men det löser inte detta problemet. Folk måste inse att de har ansvar för de djur de har i sin vård.  Vet inte arten ännu.

Casiopeia
2009-08-30 23:14
#3

Åh, jag som hade en vattensköldpadda som hette Doris när jag var liten… Tyvärr har jag varken intresse, plats eller möjlighet att ge henne ett hem. Det är hemskt hur vanligt det är att folk tröttnar och bara gör sig av med dom. Själv räddade jag en skölpadda för några år sedan som en bekant hade hittat skadad och övergiven i ett dike mitt i stan, haft en period och sedan tröttnat på och tänkte avliva. Jag tog kontakt med några olika herpetologiska föreningar, skrev på reptil-forum och till slut hittade jag en tjej som brann för sköldisar som tog emot den. Det kan vara ett tips. Hoppas det löser sig för Doris! Lycka till!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Saga85
2009-08-31 04:13
#4

Har du kollat in http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/index.php?

Det forumet tillåter inte köp- och säljannonser, men om det handlar om att skänka bort/omplacera brukar det gå bra.

sighni
2009-08-31 15:29
#5

#4 Tack för tipset. Jag ska vb det till ägarna.

sighni
2009-09-28 20:41
#6

Tyvärr verkar inte djuraffärerna vilja ha Doris och annonser har inte heller gett resultat, så nu är det kris.

Finns det verkligen inte någon som har plats för Doris? Ev. kan transport ordnas.

Annons:
destroyed
2009-09-28 23:46
#7

Du ska bara veta hur mycket jag vill ha en sköldpadda men killen säger att han inte vill ha fler akvarier i huset:(

sighni
2009-09-29 16:39
#8

#7 Så synd! Skrattande

Jag kan ordna transport till Stockholm om någon där omkring kan ta hand om henne.

sighni
2009-11-15 13:02
#9

Vill berätta att Doris nu fått ett nytt hem. Det verkar vara ett bra hem hos en mycket sköldpaddskunnig man.

Sarah
2009-11-23 03:25
#10

Vad skönt att höra!

Sarah
2009-11-23 03:25
#11

Vad skönt att höra!

Upp till toppen
Annons: