Annons:
Etikettrecept-drycker-och-mixer
Läst 3805 ggr
HannaM
2009-08-27 00:55

Varm choklad

Ja snart är det höst och mys kräver varm choklad, i min värld i alla fall. Har ni några bra recept att dela med er av? Här är min favoritvariant:

Tag mjölk av valfri sort, mät upp så många glas eller muggar som du tänker göra. Häll i en kastrull och sätt på spisen. Under tiden mjölken blir varm tar du 40 g mörk choklad (till två glas av lattemodell) och delar i mindre bitar.

Blanda ca 3 tsk kakao, 3 tsk socker och en skvätt vaniljsocker i glaset eller muggen, häll på en skvätt kall mjölk och rör ut.

När mjölken i kastrullen börjar ryka, ös i chokladbitarna och låt dom smälta. Glöm inte att röra om så det inte fastnar i botten. När all choklad är smält och det har en fin jämn brun färg häller du upp i glaset/muggen och rör om ordentligt. Sen är det bara att njuta!

Det är också jättegott att byta ut vaniljsockret mot kardemumma eller lite chili.

Annons:
Saga85
2009-08-27 02:56
#1

Härligt med varm choklad-tråd Glad

Jag brukar koka upp (soja)mjölk med några bitar färsk ingefära, tillsätta kakao och lite socker (sojamjölken är rätt så söt, så det behövs inte mycket). Sedan är det bara att hälla upp (och möjligtvis sila/plocka bort ingefärsbitarna) och servera. Gärna kryddat med lite chili. Ingefära är ju väldigt bra mot förkylningar/hosta, så det passar sig väldigt bra i höstrusket. Sedan är det ju smaskens dessutom Flört

HannaM
2009-08-27 02:57
#2

Hmm ingefära ska jag prova, jonathan älskar det…

[Wera]
2009-08-29 17:39
#3

Det låter jätte gott! Kanske ska pröva någon gång med kardemumma, jag älskar kardemumma :)

Jag gillar inte ingefära… :/

Upp till toppen
Annons: