Annons:
Etikettrecept-efterrätter-och-snacks
Läst 9862 ggr
tervmatte
2009-07-19 23:53

Agar agar

Agar agar

Hej experter ;-)

Jag är vegetarian som älskar att baka. Bakar allt möjligt, tårtor, kakor, pajer, you name it…

Men jag känner mig begränsad när det gäller fyllningar till tårtan. Jag vet att man kan använda agar agar istället för gelatin men jag fattar verkligen inte hur man gör :-o

Agar agar sägs ju tjockna redan vid rumstemperatur.

Skulle Ni kunna visa, med hjälp av ett recept, hur Ni gör en mousse med agar agar? T.ex. apelsinmousse, svartvimbärsmousse eller liknande?

Just nu använder jag mig av Gelé socker Multi från Dan Sukker men då blir fyllningar ganska sötal. Jag skulle vilja få dem lite syrligare och minska mängden socker. Och det kan man nog göra mha agar agar.

mvh¨

Anna

Annons:
FeliciaS
2009-07-20 00:09
#1

Inne på Bakverk så har jag lagt upp en del recept, ska se om jag kan leta fram dem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

sighni
2009-07-20 18:13
#2

I boken "Vegolandet Veganias kokbok" av Nina och Linda Andersson finns flera recept på mousse. Här kommer ett på

Persikomousse 4 port.

2 dl sojagrädde

2 tsk vaniljsocker

ca 2,5 dl olja

1 tsk citronsaft

10 halvor konserverade persikor

1 dl persikospad

2-3 msk socker

2-3 tsk agaragarpulver

Låt persikorna rinna av väl. Spara 1 dl spad. Häll sojagrädde och vaniljsocker i en mixer. Sätt igång mixern och tillsätt oljan i tunn stråle tills grädden tjocknar. Mixa in citronsaften så tjocknar den ytterligare. Mixa persikorna till en slät puré. Blanda persikopurén med sojagrädden . För att få moussen lite tjockare, koka upp persikospadet och sockret. När det kokar vispar du i agaragarn. Låt svalna något. Blanda agarn med en del av moussen till en slät massa (kör ev. i mixer) och blanda sedan resten av moussen. Häll upp i serveringsskålar och låt stå kallt någon timme. Garnera med persikoklyftor och lite citronmeliss.

[TrevorS]
2009-07-20 23:47
#3

Havregrädden kan du göra lite tjockare, har för mig det är 2 dl havregrädde med 3 msk rapsolja, sedan mixa tills den blir fast, gjorde en födelsedagstårta helt vegansk. Alla var superglada i den.

Annars är tofugrädden god. =)

snurro89
2009-07-20 23:50
#4

tur att jag alltid bakar, saker utan gelatin,,

[TrevorS]
2009-10-23 13:59
#5

Agar-Agar är annars rätt lätt att baka med men allt måste kokas upp när man använder det, när det är fyllning i tårtor och man ska ha choklad brukar jag blanda chokladmouse med sojagrädde/havregrädde, så häller jag upp havregrädden i en bunke så häller jag i pulvret medans jag vispar och ser till att det är mindre grädde än den vätskan som ska vara i så brukar det bli bra konsistens man kan även låta det stå i kylen någon minut. =)

Upp till toppen
Annons: