Annons:
Etikettresursfrågor
Läst 4114 ggr
[TrevorS]
7/24/09, 1:31 AM

UNDERSÖKNING: VEGAN eller VEGETARIAN

Vilket tillhör du?

Annons:
snurro89
7/24/09, 12:52 PM
#1

Frukterian Vad är det?

[TrevorS]
7/24/09, 12:57 PM
#2

Frukterian finns i 3 nivåer

  1. De äter bara frukter som ramlar från träd eller plockar bär och äter.
  2. Äter både de som ramlat och känner på frukterna är de lösa tar de bort dem och äter dem.
  3. äter bara frukt och grönsaker

De tror oftast att man skadar växter genom att plocka bort frukter från dem som t.ex. träd. Därför väntar de tills frukten ramlar ner innan de äter dem. Träffat på två stycken frukterianer men de fuskar ibland och köper i affären för de tänker att de redan är plockade och kommer att gå till spillo när de kastas.

Det är mindre vanligt i sverige men finns flera i Slovenien av någon skum anledning, tror det är för att det är ltätare att odla där och går under en viss bit att göra det dygnet runt. Hur de överlever vet jag inte, men det finns en som left som frukterian i 6 år, dock har han lite problem med sömn och även kalciumbrist, men det är upp till han vad han vill göra med sitt liv.

FeliciaS
7/24/09, 1:07 PM
#4

Vegetarian - äter fisk, men inte gelatin, Löpe etc. och använder inte produkter från djur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[TrevorS]
7/24/09, 2:01 PM
#5

Skulle vara roligt om man startade Frukterian här på sidan. Jag tänkte leva somd et i en månad och se hur jag mår. =)

menhir
7/24/09, 2:58 PM
#6

Är allätare och tänker fortsätta med det.

Dottern är vegetarian (även om hon äter fisk o ägg för annars blir det för bökigt att laga mat till familjen) sedan flera år och det är mest därför jag är inne på den här sidan - ständig receptsökning!! :-)

Annons:
Saga85
7/24/09, 6:35 PM
#7

Jag saknade lite fler alternativ. Jag brukar kalla mig själv hobbyvegan. Mjölkprodukter äter jag knappt (undantag: är det med som en liten ingrediens i bröd eller dylikt bryr jag mig dock inte, och jag äter gärna en bit feta-, mozarella- eller halloumiost ibland). Ägg äter jag ibland, men endast ekologiska.

[TrevorS]
7/24/09, 6:53 PM
#8

#6 Vegetarian är bra, men jag är vegan föredarar det också. ;P

#7. Jag hoppas att jag får bli värd på vegan här sedan skickat en förfrågan vore roligt att driva, folk är dåligt pålästa här inne på vegansk mat och jag blir lite äcklad varje gång jag ser att det står att det är mjölk eller ägg i allt eller gelatin eller färg som innehåller djurdelar, uscha.. =)

snurro89
7/24/09, 10:43 PM
#9

#4 Ehhh? wtfff, Jag äter inte gelatin eller Äter Löpe.

Jag äter inte fisk eller räkor inget kött

#8 aa vore bra om veganer hade egen sida, vegetarianer, & veganer verkar inte komma bra överens heller..

Bli vegan rädda djureN?

Bli vegetarian rädda djuren oxå!

Haha, jag stör mej…

O om du äcklas snälla lämmna sidanObestämd

Sorry ja har adhd ^^

Saga85
7/24/09, 10:47 PM
#10

#9 Nu tror jag iof att Felicia beskrev vad för slags vegetarian hon var. Varför ta det så personligt?

#8 Jaha? Och vad hade det med mitt inlägg att göra?

[TrevorS]
7/24/09, 10:57 PM
#11

#9 vi får hoppas skrev till dem att jag vill vara värd på Vegan eftersom här är det få som förstår oss och vi är inte så lika varrandra heller, de äter så mycket vi inte äter det kan vara småsaker som små ingredienser till fallafel som har ägg och liknande i sig som inte vi kan äta.

[Anunnaki]
7/25/09, 12:21 AM
#12

Jag har varit vegetarian sedan slutet av 1970-talet och vegan sedan 2000. Det finns tillfällen när jag fuskar, t ex om jag blir bjuden på bullareller sockerkaka hemma hos ngn så äter jag. Ost fuskar jag också med när nöden så kräver. Men jag köper aldrig ngt med animaliska produkter i och använder till 99 % kläder, skor och väskor som inte innehåller något från djur.

Anledningen till att jag är vegan är att jag anser att djuren har rätt till sitt liv precis som människor. Jag har fått fyra barn sedan jag blev vegetarian och de har aldrig ätit kött och fisk såvitt jag vet. Nu är åtminstone två av dem veganer.

[TrevorS]
7/25/09, 12:22 AM
#13

#12. Aja baja. ;P

Annons:
snurro89
7/25/09, 12:24 AM
#14

#11 Men alltså, Det här är en vegetarisk site & Inte för veganer, Så de är inte så konstigt men finns de för veganer oxå?

[TrevorS]
7/25/09, 12:26 AM
#15

#14. Nej jag vet, lite svårt att vara vegan här ingen som som är så påläst eller så duktig på vad vi kan äta eller dricka. Många säger att vi kan dricka havremjölk från Oatly men den innehåller Animalisk D-vitamin.

snurro89
7/25/09, 12:28 AM
#16

#15 Nä, Tungan ute Okej… Animalisk d vitamin vad är de? Dem kanske borde skapa en till site, för veganer? Fast kanske inte så många som e veganer här

dijete
7/25/09, 12:30 AM
#17

Vegetarian - Ingen fisk,inget Löpe & inget gelatin. Åt tidigare kyckling,men nu har jag slutat med det också.

snurro89
7/25/09, 12:33 AM
#18

#17 Man kan nog inte kalla sig vegetarian om man äter kyckling:P Fast jag är vegetarian äter inget kött^^ O inget gelatin men äter Löpe dock, fast försöker undvika de om de går

dijete
7/25/09, 12:45 AM
#19

#18 Jo, det kan man konstigt nog. Jag har iaf slutat med det ;)

sighni
7/25/09, 12:59 PM
#20

#19 Nej, en vegetarian äter inte kyckling! Man äter inget kött då.  Om man är ovo-laktovegetarian äter man ägg och mjölkprodukter. Vanligast är nog ändå att man är laktoveg. och äter mjölkprodukter förutom vegetabilier.

Jag har skrivit en artikel om olika sorters vegetarisk kost som finns här på detta forum någonstans. Det ska finnas en boklista också för den som vill veta mer.

Jag är vegan av etiska skäl fr.a. Sedan gör det inget att det är bättre för hälsan, miljön eller för att visa solidaritet med u-ländernas befolkning.

Det vore väl synd att splittra oss. Ingen blir vegan rakt av (skulle jag inte tro) utan har nog i de flesta fall varit vegetarianer ett tag först.

Jag har inga problem med vegetarianer. Varför skulle jag det? Vi kan äta det mesta likadant och det som inte stämmer byter jag ut eller tar bort. Precis likadant som jag gör med recept för blandkostare. Det vore väl mumma för blandkostarna om inte ens veganer och vegetarianer kan hålla sams.

Det handlar mycket om utveckling och kunskaper. När man börjar med vegetarisk kost kanske man inte vet så mycket men allt eftersom tiden går lär man sig och utvecklas som vegetarian kanske blir man vegan så småningom. Jag var vegetarian i 15 år innan jag blev vegan. Nu har jag varit det i 13 år.

Att kasta skit på någon som inte äter som jag är inte utvecklande då blir det motstånd istället. Hjälp dom som inte kommit lika långt i utvecklingen att komma framåt med kunskaper istället för fördömanden eller kritik.

Annons:
dijete
7/25/09, 1:57 PM
#21

#20 Jag menade någon typ av veg. Ok, jag kan kolla. När jag är 25 vill jag bli vegan. Har det som ett mål.

aliciia
7/25/09, 6:14 PM
#22

Jag är vegeterian, men jag har testat att vara frukterian, 1 vecka då och då. :)

[TrevorS]
7/25/09, 6:29 PM
#23

#22. frukterian ska jag testa bli, så du plockade frukt som fallit till mark eller en fusk-frukterian?

aliciia
7/25/09, 6:36 PM
#24

#23 fusk-fusk-frukterian (haha) Jag åt köpt frukt men jag åt frukt från min kompis äpple träd åxå (det är lite svårt att få tag fallen frukt på vintern :) )

Casiopeia
7/25/09, 6:39 PM
#25

Vill framhålla att detta inte är en sajt för veganer alt vegetarianer utan för vegetarisk kost. Alltså för alla som är intresserade av vegetarisk matlagning av något slag- oavsett om man är hardcorevegan, frukterian eller bara äter grönt någon gång ibland. Har inget emot en renodlad vegan-sajt i sig, men tycker inte det finns något som hindrar att folk med olika kosthållning och kunskapsnivåer samsas på samma plats? Tvärtom tror jag det är berikande med lite olika typer av folk och inställningar!

Jag var förut en flitig medlem på vegan.nu men la av med det eftersom jag tycker att det blev för mycket en klubb för inbördes beundran än ett öppet forum där man kunde lära av varandra och sprida veganismen på ett positivt sätt.  Nybörjare och andra nyfikna som kom dit möttes ofta på ett väldigt fördömande och negativt sätt. Det är därför jag föredrar det här forumet- jag tycker stämningen är bättre och mer tillåtande (oftast!) och de som vill lära sig mer och vegetarisk kost eller till och med bli veganer får en bra grund och uppmuntran. Jag tror man når ut till fler på så sätt. :-)

Sedan får man inte glömma att forumet blir vad medlemmarna gör det till. Tycker man att det är för lite diskussioner om hur det är att vara blandkostare och äta vegetariskt ibland- skriv om det! Tycker man det är för lite veganrecept- lägg upp några! Är kunskapsnivån låg -bidra med det du kan! Det är ju det som är hela poängen med ett forum :-)

För att svara på frågan så kallar jag mig slentrian-vegan: jag äter inte kött, fisk, fågel, ägg eller mjölkprodukter, använder inte skinn, ull och undviker animaliska produkter i stort. Däremot är jag inte stenhård när det kommer till e-ämnen, b-vitamin i havremjölk och margarin eller kosttillskott med vitaminer som odlats på animalisk grund. I svaga ögonblick kan t.om lite E120 eller gelantin slinka ner, även om det är undantagsfall. Slarvar också med kosmetika, även om jag försöker anstränga mig oftast. Är väl lite gammal och synisk så här efter 10 år som vego, och orkar inte bojkotta av enbart principskäl. Det finns bättre sätt att utnyttja sin konsumentmakt på tycker jag :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
7/25/09, 6:59 PM
#26

Någon som minns namnet på vegetarianer som äter vitt kött men inte rött???

Vegan så använder du inga animaliska saker, militant vegan kallas det för också men även vegan med bara vegan. sedan finns det tollerant vegan de tycker det är okey att handla kläder som är av ull eftersom de rakas och inte skadas på något vis…Döremot skinn är inte okey.

Casiopeia
7/25/09, 7:12 PM
#27

Militant vegan har väl inget att göra med kosthållning? Det är väl snarare en populärjournalistisk omskrivning av djurättsaktivist? Finns det öht någon som kallar sig militant vegan?

Jo BTW- min stora ickeveganska "synd" är honung. Jag älskar honung och kan inte riktigt morlaiskt sätt motiviera mig att avstå, även om jag alltid väljer svensk och närproducerad. Tycker det är en förbannat bra produkt som ingår i mitt husapotek, och är obligatoriskt i kvällstet. Å andra sidan verkar det ju vara vanligt att folk som kallar sig veganer gör avkall på just honung, känns lite som ett gränsfall.

Jag vet att jag av dom riktigt bosktavstrogna inte kan kalla mig "vegan" eftersom jag inte sklaviskt undviker alla animaliska produkter, men då jag lever veganskt till 95% finns det inget bättre ord. Jag tycker det blir lite som en fråga som om hur man får kalla sig kristen eller inte om man inte följer exakt varje anvisning i bibeln- sak samma så länge som man är införstådd med det i stora drag. Man behöver ju inte bli fundamentalist bara för att man tror på något :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Casiopeia
7/25/09, 7:14 PM
#28

Freegan är annars ett schysst ord :-) Har väl lite samma betydelse.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
7/25/09, 7:20 PM
#29

Militant vegan är väldigt bestämd och drar gränsen väldigt långt bort och begränsar sig själva för den delen, bland annat kan innehålla spår av väljer de bort och liknande.

Honung finns vegansk, "acasiahonney from tree" står det på förpackningen minns inte vad märket eller vad den heter, men det är naturlig honung som plockas från trädet och blandas ut med socker och smälts ihop.

Sedan finns det sockersirap som också är som honung och är vegansk.

Jag har faktiskt utan mening ätit en vara jag trodde var vegansk i 2 år, men när jag rignde företaget sa de att de precis bytt ut aubergin till ägg eftersom det blev så pass mycket billigare, tycker jag är dumt! dumma veggo!!! =)

Casiopeia
7/25/09, 7:30 PM
#30

Det jag gillar med honung är inte bara smaken utan också de antiseptiska egenskaperna + att jag inbillar mig att det är bättre än vitt socker. Brukar medecinera både mig själv och mina husdjur med det när vi är krassliga.  Det skadar dock inte att varier sig! Jag har letat efter acasiahonung från träd men inte hittat- vart köper man det?

Jag är också rätt praktiskt lagd i min veganism, jag skulle t.ex kunna tänka mig att äta ägg om jag hade egna höns som jag viste hade det bra och behandlades som individer.  Men sen finns det ju tusen skäl till varför man är vegan och hur man uttrycker sin veganism påverkas ju så klart av det. En del är det av princip, andra för att de tror på köpbojkott, andra av hälsoskäl eller på grund av religös/moralfilosofisk inställning,  medan andra är det för att de ogillar tanken med djur i maten m.m.  För min del handlar det nog främst om en moralfilosofisk grundtanke samt att jag genom min livstil vill visa folk att det är möjligt att leva veganskt. Då blir dom där små detaljerna med e-nummer och honung i teet ibland inte så viktiga. Men man är ju olika :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
7/25/09, 7:55 PM
#31

Finns en svensk blomma som innehåller allt som finns i honung den där läkande effekten antibiotika. den är inte söt och inte god, men med lite socker i så är theet supergott, jag har själv plockat blomman och den står i blomm nu också, hmm, får inte tag på kompisen som kan namnet på den växten förräns om 2 månader när han kommer tillbaka till sverige igen. (en kompis som ska till pride sedan till indien)

[TrevorS]
7/25/09, 8:01 PM
#32

Casiopeia tack för att du sa att detta är en sida för vegetarisk kost och inte vegansk. Jag har bett om att de ska skapa en sida för veganer här och eventuellt att jag ska bli värd där. Men jag kan ju ge lite kunskap här också trots att jag är vegetarian, ville se hur många veganer som finns här för om det finns fler vore det bra om det skapades en ny sida som jag nästan fått bekräftat att det ska bli av.

Men också roligt att se folks kunskaper från de som är vegetarianer om de vet vad skillnaden är på vegetarian och vegan det är inte alls vegetarianer som vet att veganer har svårare med godis, många vegetarianer äter även godis som innehåller produkter som kommer från djur också som kött, fett, saliv m.m.

Casiopeia
7/25/09, 8:10 PM
#33

#31 åh, spännande! Är väldigt intresserad av läkeörter så säg till när du hittat namnet :-)

#32 En renodlad vegan + djurättsida vore intressant på sitt vis, jag lär garanterat besöka den om/när det blir av- men jag hoppas att veganerna inte för den delen öveger den här sidan. Vill behålla bredden och ha en mångnyanserad sida om veg-mat. Å andra sidan är ju inte riktigt detta rätt forum för att diskutera djurättsfilosofi, politik och aktivism, (sånna diskussioner har skrämmt bort en del veg-matsintresserade innan) så ur den synvinkeln skulle det ju vara bra med ett kompletterande veganforum vid sidan av.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
7/25/09, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33. Här är de, men de är lite överblommade, de är nästintill vita högst uppe, det finns två sorter av dem och man ska gå på bladen. men det är blommorna som man ska dra av koka och sedan sila bort. De ska dra i 5 minuter i uppkokat vatten så de ska inte kokas sönder då försvinner alla bra ämnen.

Skriv vad de heter så jag får söka upp vill inte stå för att någon tar fel växt och blir sjuk… Någon som vet vad de heter???

Djurättsida vore bra, ville ta en sak åt taget. Men den för veganer har jag även skrivit att jag vill ha djurfrågor också, är ju djurättsaktivist eller vad det nu heter, är även medlem i djurens rätt och rätt aktiv trots att jag inte går på möterna sitter jag hemma och hjälper till med så mycket jag klarar av vill aktivera mig mer, de ska eventuellt ha med min matlagning, väntar på att de ska kontakta mig snart. =)

Nej jag vet, en kille frågade om recept på falafel han blev sur för att jag gav ett recept utan ägg. *skrattar* och fått frågor om de kan få recept som man kan byta ut havremjölk till vanlig mjölk och liknande, så jag tycker det är på tiden att det skaffar en VEGAN sida här. =)

Vi kan prata via PM s vi inte stör alla andra med våran diskution om vegan och vegetarian?

Annons:
[TrevorS]
7/25/09, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

HAHA va roligt skickade fel bild det är ju bränäslor på bilden. *skrattar* det var inte den, insåg att jag inte har bild på den växten.

HannaM
7/26/09, 12:27 AM
#36

Tja då är jag väl hobbyvegetarian då=) Jag lagar bara vegetariskt hemma (äter mjölk och ägg) och väljer om det är möjligt att äta så om jag är ute och äter. Däremot äter jag fortfarande kött när jag är hos människor som är obotlia köttätare=) Sen jag för något år sedan började laga enbart vegetariskt så har maten här hemma blivit mycket roligare. Att börja om från början och hitta nyta maträtter och kombinationer har varit jättekul och jag har nog aldrig ätit och lagat så god mat som nu.

snurro89
7/26/09, 12:28 AM
#37

#20 Demi vegetarian äter fisk…

Casiopeia
7/26/09, 12:31 AM
#38

#35  ha ha, jag tänkte väl det! :-D Men ett namn vore nog bra för jag känner inte igen växten i fråga.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

sighni
7/26/09, 3:23 PM
#39

Jag tycker att cassiopeia skriver bra.  Ett forum för djurrättsfrågor hade varit bra men det måste i så fall vara öppet för alla med intresse för djurrättsfrågor. Det ska inte blandas in vegan i det forumet. I alla fall inte i namnet. Förklaringen kommer senare.

Jag avskyr ordet "militant vegan". Det är ju ett skällsord skapat av pressen. Finns det verkligen någon som kallar sig det? Hela 90-talet var en bedrövelse. Jag började engagera mig i djurrättsfrågor på 70-talet och fram till 90-talet gick det bra. Då började det bli svårt att diskutera med folk för de blockerar sig bara man nämner ordet "djurrätt" eller "vegan".

Innan man kan börja diskutera sakfrågorna har en massa energi gått åt till att förklara vad man gjort eller inte gjort o.s.v. Så tröttsamt! Cassiopeia skriver ju också det att folk lämnat detta forum p.g.a. djurrättsfrågor. Jag antar jag är medskyldig till det. Jag minns hur jobbigt det var när jag började på detta forum. Denna reaktion är jag inte van vid och jag beklagar att det blivit så. Det är ju inte så man vill ha det. Jag vill kunna diskutera djurrätt med alla utan att någon ska ha förutfattade meningar om vad jag är för en.

Vad gäller Djurens Rätt (som jag varit medlem i sen -74) är 15 år förlorade för försöksdjuren.Gråter

Jag uppfattar veganism som en ödmjuk ideologi men många veganer verkar vara allt annat än ödmjuka. Varför? Vad vinner man på att stöta bort folk? Vi vill väl att fler ska anamma vår livsstil? Det sker inte om folk känner sig otillräckliga. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Det är bättre att hjälpa nybörjarna än att fördöma dem med att de inte är tillräckligt rätt. Vem avgör vad som är rätt?  

#34 Är det nåt att bry sig ifall folk vill ändra på recept man ger dem? Ge dom recept du tycker är bra och förklara vänligt ifall någon fråga varför du inte tycker att man ska använda t.ex. ägg. Man kan aldrig tvinga någon till att äta/göra som man själv vill. Men man kan vara ett gott exempel.

[TrevorS]
7/26/09, 3:26 PM
#40

#39. Jag tänkte säga till efter jag fått igång sidan "vegan" att försöka skaffa en "djurens rätt" sida här. =)

#34. Jo jag har gjort det men många retar sig på mig och frågar vad man kan ersätta och använda mjölk och vad man kan sätta in ägg, de vill ha det på ett annat sätt och jag vill inte svara på det och kan inte eftersom jag inte bakar med det..

sighni
7/26/09, 3:36 PM
#41

#40 Retar sig? Det verkar fånigt. Det är deras sak att ändra recepten inte din. Du ger dom ett recept som du tycker är bra. Vill dom göra något annat av det är det deras problem. Nu vet jag att alla inte kan ta till sig argumenten varför vi inte vill använda komjölk och äggprodukter. Dem är det ingen mening att slösa energi på.

Annons:
[TrevorS]
7/26/09, 3:46 PM
#42

#41. Jo men jag ska inte säga så mycket mer, snart kommer det en ny sida för Veganer, jo men folk har sådana fördommar, var en som skrev och frågade eftersom hon hade en dotter som var vegan vad man kunde laga för något så sa hon såhär också, det ska inte vara några skumma produkter eller genomanipulerat. Då ville jag nästa ta upp för hon skrev att hon älskade bananer och de är något av nått som är genmanipulerat för det första eftersom det finns en svamjukdom för träden som gör att de dör fortfare och inte ens får bananer då kom de på en L-teknik tror jag det heter eller G-teknik där de sprutar in ett ämne som de fått ifrån riset och även något mer medel till träden de sprayar..

Trött på fördommar, vill att sidan ska startas nu. Är du vegan? =)

Tindrar
7/26/09, 8:49 PM
#43

Är vegeterian, har varit i snart 2år. Äter dock gelatin (har iofs godisförbud, men när det råkar brytas så äter jag lite gelatin). Sedan är jag ju "bara" 12år (elr, tja 13 i augusti) och blir otroligt många disskussioner med flera i klassen om det, då det är så "konstigt" när man är så liten:P

[TrevorS]
7/26/09, 9:22 PM
#44

#43. Man är aldrig förliten. =)

sighni
7/27/09, 7:08 PM
#45

#42 Jag är vegan. se #20.

[TrevorS]
7/27/09, 7:12 PM
#46

#45. Jo jag fattade nästan att du var det. =)

menhir
7/27/09, 9:52 PM
#47

Jag bodde i Umeå 1993-1998 och där och då fanns MILITANTA VEGANER i alla fall! Som brände både Scan- och Arlalastbilar och faktiskt gjorde att det var  en ganska otrevlig stämning i staden periodvis.

Antagligen var det några puckon och vandaler i största allmänhet som också råkade vara veganer, jag vet att långt ifrån alla veganer är mordbrännare! ;-)

[SarahOhrn]
7/28/09, 1:58 PM
#48
Annons:
[SarahOhrn]
7/28/09, 2:06 PM
#49

#32 Du blir ju automatiskr värd om du startar upp sajten vegan?

[TrevorS]
7/28/09, 2:38 PM
#50

=)

sighni
7/28/09, 6:46 PM
#51

#47 Dom var inte militanta veganer men massmedia kallade dom för det och alla vi andra få dras med detta eländiga epitet i all evighet verkar det som.

Dessa människor (unga killar?) förstörde mycket mer än de gjorde nytta.

menhir
7/28/09, 8:33 PM
#52

# 51

Absolut förstörde de och militanta var de också!

Personligen tror jag det mer var en slump att de också var veganer, hade det varit på 60-talet hade de antagligen varit militanta vänsteranhängare i stället och på 80-talet kanske militanta börsmäklare?? :-D

Men oavsett syfte ägnade de sig åt mordbrand och förstörelse av egendom och det finns få tillfällen då sådant kan rättfärdigas.

Casiopeia
7/28/09, 8:37 PM
#53

Tycker bara ordet "militant vegan" är så komiskt i och med att de allra flesta veganer är icke-vålds förespråkare.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
7/28/09, 8:47 PM
#54

Ja militant vegan är lite läskigt tycker jag.

En vegansida är på g här. =)

vtlk
7/28/09, 11:48 PM
#55

Jag är vanlig vegetarian av miljö- och etiska skäl - äter vegetariskt med tillägg av ägg- och mjölkprodukter. Givetvis ingen fisk eller gelatin, eftersom det inte är vegetariskt. Kan väl säga att jag är veganskt intresserad, äter helt djurfritt flera gånger i veckan, och köper ofta sojamjölk och liknande produkter.

Dock köper jag faktiskt skinnskor, av anledningen att jag tror det tär mindre på miljö (och i förlängningen djuren) att köpa skinnskor av bra kvalitet med flera års mellanrum än biliga giftiga plastskor flera gånger varje säsong. Dock föredrar jag såklart tygskor - skinnskor blir det när andra alternativ helt enkelt är sämre (typ vinterskor). Jag undviker dock andra skinnplagg, skinnväskor, skinnmöbler och till exempel dunjackor.

Annons:
RabbitLower
7/29/09, 2:04 PM
#56

veggetariaaaaaaan <333333333:D

sighni
7/29/09, 9:07 PM
#57

#35 Kan växten du menar vara vitplister? Den kan förväxlas med brännässlor och de växer ofta på samma ställen. Vitplister används som brännässla till soppa som spenat etc. Blommorna ska innehålla söt nektar.  En idé är annars att fråga på trädgård i fokus där finns säkert någon som vet.

RabbitLower
7/30/09, 1:51 AM
#58

#47 har inget problem me dom som eldar upp slakt bilar och slakterier tycker de e så jävla bra så :D de har jag inget problem me iaf skulle sj villja gö de o skiter i om jag får böter eller fängelse för djuren gör jag ALLT nässtan

Saga85
7/30/09, 1:55 AM
#59

Våld och terrordåd löser inget. Det enda som händer när folk begår såna här aktioner "för djurens skull" är att man stjälper. Ingen tycker om en mobbare och vandal, vad för "nobel" orsak man än må ha. Nej, förändringar sker genom dialoger och upplysning.

snurro89
7/30/09, 2:04 AM
#60

#58 det är ju inge bra dem kan döda oskyldiga människor som kör bilarna, Dem kan starta en eld som, kanske dödar massa människor.

[SarahOhrn]
7/30/09, 11:46 AM
#61

#58 Precis, jättebra att människor som inte ens varit med och dödat djuren dör av det? Det är väl ännu värre än o döda djur! Dessutom tycker JAG att det är onödigt att elda upp djur som redan är döda, dom kommer knappast sluta för att folk eldar upp nån bil då o då. Och vissa av oss äter nämligen kött av olika anledningar… Vad tjänar det till när djuren redan är döda?

[SarahOhrn]
7/30/09, 11:52 AM
#62

Sen tycker jag att det finns andr asaker att lägga sin energi på i så fall. Djuren är mat åt vissa av oss och tycker inte dte är nåt fel med det. MEN sen kan man lägga sin energi på att få djuren att må så bra som möjligt innan dom slaktas, att dom inte behöver lida, att få bort skinn o pälsindustrin DÄR får djur verkligen lida (utom i ull där dom klipper fåren, vilket ändå behövs) och i djurförsök där djuren på vissa ställen missköts rejält. Jag tycker test på djur kosmetiskt ska bort helt! Sen medicinskt, där är det bra om man kan rädda många människor med hjälp av det men dom ska inte behöva lida utan avilvas direkt efter osv. Och sen folk som misshandlar o missköter djur över huvud taget. Det finns så mycket mer än djur som går till slakt att lägga energi på, tycker jag! För även om jag äter kött älskar jag djur och jag HATAR päls/skinn, kosmetiska tester osv när man hör hur vissa djur behandlas… Och behandlas dom bra innan slakt, tycker jag inte att det är nåt fel med det.. Men däremot där dom missköts för att "dom ska ändå bli slaktade", det borde man göra ånt åt. Det hjälper ju mer djuren att lägga tid på sånt än o elda upp döda djur….

Annons:
RabbitLower
7/30/09, 1:11 PM
#63

#62 asså fyfan för alla människor som gör detta ser jag en slaktare djurförsöksgubbar >.< så skulle jag vllja hälla frätande medel på dom osv o slakt gubbar hänga up ner påå o skära av dom halsen o sen lägga upp på youtube tycker jag itne e fel ;D

gahaha de e la inte värre om mänsikor dör eller om djur dör?

jag skulle gråta lika mycke för min katt/kanin om den dog som om mina fräldrar dog OM NI E EMOT MEJ SÅ KOMENTERA INTE OKEJ?!

[SarahOhrn]
7/30/09, 1:28 PM
#64

#63 JAG tycker att det är värre, att bränna upp redan slaktade djur o kanske döda oskyldiga fraktgubbar. Det är knappast slaktarna som kör, eller hur?

Eh, varför får man inte kommentera om man är emot dig?? Du kommenterar ju emot mig? Haha!

Jag kan ÄRLIGT säga att jag kulle gråta ihjäl mig om min katt dog MEN jag skulle gråta ännu värre o längre om mina föräldrar dog. Tycker det är ganska naturligt…

snurro89
7/30/09, 2:01 PM
#65

#64 Ja det var som du skrev jag menade.

#63 Har du ingen empati i kroppen? tänk dig att din pappa, jobbade med att köra dem bilarna, och sen eldade någon upp den och han brann upp, hade du kännt dig glad då? För det kan hända Även om man tycker synd om djuren, är dem ändå inte människor, visst det är fel att döda dem, men ska man döda oskyldiga människor för det? Vi får visst kommentera emot dig, alla har sina åsikter thats it!

[SarahOhrn]
7/30/09, 2:42 PM
#66

#65 Okej :)

Jag tycker fortfarande det är skillnad på människor o djur, visst ska man inte behandla djur illa men en katt o ens förälder, det ÄR skiillnad vad ni än säger.. Dessutom, att bränna upp levande människor för o bränna upp redan döda djur?? Hur sjuk får man vara!

Jag respekterar att man är vegan/vegetarian o djurvän. Jag är också djurvän även om jag inte är något av det, skulle aldrig vilja behandla djur illa och hatar allt jag skrev ovan som kosmetiska djurtester, äkte päls o sånt. Men nån måste ju förstå vad JAG menar ändå! Så det gör ingen skillnad på ett djur o ens förälder?

Saga85
7/30/09, 4:39 PM
#67

#66 Jag måste bara inflika och säga att kosmetika- och hygientester på djur är förbjudna inom EU fr.o.m. i år (är bara tre tester som har fått dispens tills 2011, eller något liknande). Där gäller även ingredienser som ingår i färdiga produkter, samt att importera produkter/ingredienser.

snurro89
7/30/09, 6:09 PM
#68

#66 Bara en som sagt emot dig?

[SarahOhrn]
7/30/09, 6:16 PM
#69

#67 Jo, jag har hört det men konstigt nog pratar folk om att dom testar kosmetisk botox på nåt ställe i GBG där Veganen tänkt försöka få ut möss som han skrivit om på mus i fokus m.m. där mössen behandlas illa därför trodde jag det va vissa regler men att en del fortfarande höll på men jag vet inte. Bra om det är så!! :) Nu behöver de bara stoppas i alla andra länder….

Annons:
menhir
7/30/09, 6:21 PM
#70

Argumentet att vissa saker är värda att mörda för känns igen från abortdebatten i USA där det bland vissa ansågs helt legitimt att mörda "abortläkare".

Skrämmande. Både vad gäller att mörda läkare och lastbilschaffisar (som de inte gjorde i Umeå, jag syftar på de åsikter som förts fram i den här tråden).

Saga85
7/30/09, 7:02 PM
#71

#69 Jag har ingen koll på vilka tester som är tillåtna ett tag till, men det skulle ju kunna vara så att dessa botox-tester är ett av dem som har dispens tills 2011. Så det är på gång det med.

Saga85
7/30/09, 7:05 PM
#72

Ursäkta, nu skrev jag fel. Det är till 2013 vissa tester har på sig att utveckla nya alternativ.

[SarahOhrn]
7/30/09, 7:07 PM
#73

#72 Okej! :)

sighni
7/30/09, 10:07 PM
#74

Både vad gäller vilka hygientester som förbjuds 2013 om alternativ finns och alternativ till djurtester så kan ni läsa mer på www.forskautandjurforsok.se Botoxexperimenten kan ni läsa om på www.djurensratt.se

#59 så jättebra skrivet. I inlägg #39 har jag redogjort för min syn på det de "militanta". Som jag ser det har de inte tillfört någon förbättring för djuren snarare tvärtom. Och det viktigaste måste ju vara djurens väl och ve.

#70 Ja, det är fruktansvärt. "Ingen människas åsikt är värd andra människors liv" har Henrik Tikkanen sagt.

Casiopeia
7/31/09, 1:32 PM
#75

Vad det gällser diskussionen om militanta veganer/djurättsaktivister och civil olydnad får ni som vill fortsätta diskutera saken gärna göra det i en annan tråd så håller vi oss till ämnet här :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[SarahOhrn]
7/31/09, 1:56 PM
#76

Suck, det spelar väl ingen roll när det är en undersökning… Blir alltid så när man skrivit saker man tycker måste man börja ta upp samma saker i en annan tråd fastän detta också hör till ämnet bara en utstickare ifrån det. Så är det ju, man hamnar under andra diskussioner ang. veganer o vegetarianer. Det är inte just militanta…

Men som vanligt orkar jag inet ta upp ännu en tråd o prata om detta, så nu har ni iaf hört mitt ovan. Hejs!

Annons:
myff
7/31/09, 9:24 PM
#77

Jag är vegetarian men ville svara vegetarian med intresse för vegansk kost:)

Creation
8/1/09, 5:51 AM
#78

Jag är "fuskvegetarian" antagligen. Jag äter inte kött eller gelatin, men har hela livet fuskat när det kommer till mat med Löpe i.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

TereseE
8/1/09, 1:31 PM
#79

Lacto ouvo vegetarian

Abico
8/4/09, 12:07 AM
#80

ovo-laktovegetarian kan man kanske kalla mig om man ska ha ett namn på det. Äter inget kött eller gelatin men vissa mjölk produkter samt Löpe.

Hanna 

Sehvrin
8/5/09, 12:48 AM
#81

Jag är allätare som försöker äta mer vegetarisk kost.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Brownie
8/5/09, 11:29 PM
#82

Jag är "köttätare" men bah två sorters djur är okej för  mig.alltid kritisk o frågar vad det är för djur i maten när vi ska äta om det inte är ngt av det vanliga. Intresserad av vegetarisk kost för ska troligtvis bli det sen :)

skogsstjerna
8/6/09, 1:53 AM
#83

Jag äter vegitariskt och fisk. Men det alternativet fanns inte så jag valde vegetarian då det är den huvudsakliga födan.

Annons:
[Wera]
8/16/09, 2:09 AM
#84

Oj oj, skulle aldrig vilja vara fruktarian! Jag får typ ont i tänderna om jag ätit för mkt frukt >_<

Jag är lakto-ovo vegetarian. Dock har jag ingen koll på om jag äter Löpe för mamma och pappa köper osten.

Aerin
1/2/10, 2:25 AM
#85

Jag äter vegetariskt hemma men gör ibland undantag för fisk när jag är ute. Är inte så noga med att kolla innehållsförteckningar efter Löpe och märkliga e-nummer heller för den delen.

Å andra sidan tycker jag att det är viktigare att se vilka eftergifter man själv är villig att göra och ta det successivt, än att vara fascist-noga med konsekvensen när det kommer till animaliska ingredienser hit och dit.

spiritedaway
1/2/10, 2:44 PM
#86

Är lakto-ovo vegetarian sen 2 veckor tillbaka! :P Undviker gelatin, men har hittills inte kollat på om osten innehåller Löpe eller ej. Men det ska göras vid nästa inköp.

Sarah
1/2/10, 8:19 PM
#87

Säger som casiopeia ;) slentrian-vegan ;) veganskt hemma men da och da ägg fran grannen och ibland mjölkprodukter da jag är bortbjuden.

Saga85
1/2/10, 8:51 PM
#88

Jag och en vän ingick en pakt på nyår - vi ska bägge gå över till den veganska sidan. Själv kommer jag nog fuska lite och inte vara helstrikt - orkar inte hålla på med E-nummer. Och när jag serverar äggula till illern är det lika bra att utnyttja äggvitan själv.

Pluupp
1/7/10, 7:57 PM
#89

är lakto-ovovegetarian :)

Moctezuma
3/12/10, 4:55 PM
#90

Jag är också lakto-ovo-vegetarian.


Annons:
HannaM
3/12/10, 8:28 PM
#91

Nu har jag lagt ner köttet även hemma hos andra människor. Äter dock fortfarande fisk. Har funderat på att sluta med det men kommit fram till att jag inte skulle klara det. Kan numera endast äta mycket sparsamt med baljväxter eftersom min mage reagerar ordentligt på det så jag skulle bli rätt kort på protein om jag slutade med fisk också. Så häftigt är inte sojakött alla dagar i veckan=)

[Agneslundin]
3/13/10, 12:23 PM
#92

är inte så duktig på alla lakto-ovo-vegitarinan och allt vad det nu heter :)
jag äter inte kött inte fisk. äter inte Löpe hemma men i skolan vet jag inte . äter godis ibland men inte så ofta :)
jag kallar vegitarian för de som inte äter kött eller fisk och vegan för de som inte äter något från djur ,som mjölk och sånt.

jag vet att jag kan ha fel när det gäller vegitarian och vegan. :)

Upp till toppen
Annons: