Annons:
Etikettnäringslära
Läst 7517 ggr
Casiopeia
2009-05-27 23:23

Skulle du köpa alg-omega 3? viktigt!

Viktigt, läs och rösta!

Efter den här diskussionen om Omega3 började jag fundera lite. Omega 3 är som ni kanske vet livsviktigt för hjärnan och nervsystemets funktioner.

Omega 3-familjen består av tre fettsyror - ALA, EPA och DHA. Den första finns i många vegetabilier (linfrö, raps, valnötter m.m) medan de två sistnämnda nästan enbart finns i fisk. Det är desvärre just  EPA och DHA som är viktigast för vår hälsa.

Människokroppen kan omvandla vegetabilisk ALA till DHA och EPA men forskning på senare tid har visat att bara ytterst lite av den vegetabiliska omega 3 vi äter gör det. Människokroppen är helt enkelt för dålig på att sköta den viktiga omvandlingsprocessen. Den gängse uppfattningen verkar vara att vegetabiliskt omega3 inte täcker behovet av de livsnödvändiga fettsyrorna. Dåliga nyheter för oss veggosar eller för den delen fiskallergiker… Dessutom innehåller fiskolja höga halter av miljögifter så frågan är hur bra det är också.

Det finns dock alternativ, utomlands finns kosttillskott tillverkat av alger som innehåller vegetabilsikt omega 3 som är rikt på både DHA och EPA. Det är från algerna som fisken får detta ifrån. Tyvärr går det i dagsläget bara att beställa via nätet från england eller USA vilket är dyrt och krångligt.

Jag tänkte därför skriva till alla större hälsokostkedjor i sverige och uppmana dom att ta in alg-omega 3. Det borde ju vara lika lätt att köpa i handeln som omega 3 från fisk!  Ett viktigt argument i brevet vore ju att hänvisa till en undersökning om hur intresserade folk skulle kunna vara av en sådan produkt i svenska butiker. Låt dom se att det finns pengar att tjäna här.

Skulle du vara intresserad av att köpa omega 3 från alger? Fundera och rösta!

Läs mer här:

V-pure, Omega 3 från alger

Fakta om omega3

Mer info (på engelska)

Vegetarisk kost och omega 3

Nackdelen med fiskolja

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Casiopeia
2009-05-27 23:35
#1

Motivera föresten gärna hur ni tänker om detta, det är ju väldigt intressant diskussionsämne :-)

Bifogar här även ett utkast till brevet som jag tänkte skicka. (tänk till något i stil med "En undersökning på ett populärt diskussionsforum för vegetarisk kost visade att hela XX% skulle vara intresserade av att köpa ett algbaserat omega 3-tillskott om det fanns lättillgängligt på den svenska marknaden" )

------------------------------------------------------------------------

"Observera: detta brev skickas till följande hälsokedjor: xxxxx

Att Omega 3 är viktigt för hjärnans funktioner och för välmåendet är ju allmänt känt. Främst är det fettsyrorna DHA och EPA som är viktiga och dessa finns ju rikligt i animaliska kosttillskott som fiskolja. Vi som är vegetarianer, veganer, allergiker eller valt bort fisk ur vår kost av moraliska eller miljöskäl är istället hänvisade till omega 3-tillskott från växtriket, t.ex linfröolja, nötter eller rapsolja. Dessa källor innehåller enbart ALA syror som kan omvandlas i kroppen till DHA och EPA. Forskning på senare tid har visat att denna omvandlingsprocess är väldigt ineffektiv och det har ifrågasatts om man verkligen kan förlita sig på att få i sig det livsviktiga fettsyrorna genom vegetabiliska källor. Det allmänna uppfattningen är att de konventionella vegetabiliska omega 3-tillskotten är av betydligt sämmre kvalité än de animaliska och många kostrådgivare, läkare och dietister avråder från att utesluta dom ur kosten. Extra DHA och EPA anses dessutom viktigt för att neutralisera de skadliga effekterna av för mycket omega 6 som ju finns riktligt i de vegetabiliska oljorna.

Det finns dock alternativ- Omega 3 som utvinns ur alger är både vegetabiliskt och fullvärdigt med DHA och EPA. Det är ju egentligen ganska logiskt eftersom det är från algerna de havslevande djuren får sitt omega 3. Utomlands finns det på marknaden, men här i Sverige är det nästan omöjligt att få tag på om man inte vill beställa det över nätet och betala dyr frakt. Fiskolja kan också innehålla miljögifter och ju högre upp man kommer i matkedjan desto större är risken att fisken är förorenad. Med tanke på hur många vegetarianer, veganer och fiskallergiker det finns i landet och hur man allt mer i medierna kritiserar fiskindustrin och fiskodlingars inverkan på miljön så är det märkligt att ingen svensk hälsokostbutik säljer omega 3 från alger. Det är ju som sagt ett livsviktigt näringsämne och borde vara lättilgängligt även för de som inte äter fisk.

Därför hoppas jag med detta brev att ni ser över möjligheten att bli distributörer för algbaserade omega 3-tillskott på den svenska marknaden. Det skulle garanterat gynna er lika mycket som det skulle gynna hälsan för alla vi som inte äter fisk.

Källförteckning…. (samma länkar som ovan)

--------------------------------------------------------------

Eventuellt skulle man göra en namninsammling också :-)

Några tankar eller åsikter om brevet?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
2009-05-28 13:56
#2

Kan du inte skriva en artikel om omega3? :)

aliciia
2009-05-29 14:50
#3

Jag slutade äta fick för 11 år sedan(Jag var 4-5) , och jag lever fortfarande, så jag bryr mig faktigst inte om Omega :)

[Wera]
2009-05-29 20:16
#4

Jag har aldrig ätit Omega 3 från fisk. Ingen i familjen gör det och vi mår hur bra som helst - så jag vet inte om vi skulle, beror på priset också :P

Siggen
2009-05-30 00:25
#5

Jag skulle absolut göra det. Är i princip tvingad till att äta fiskleverolja på kapsel, för att få vara vegetarian (mina föräldrar). Det är ju ganska dyrt det med, men om det skulle vara ungefär lika pris på algerna och det var bevisat att det var lika bra, så skulle jag självklart be mina föräldrar att köpa alger istället, och de skulle förmodligen köpa algerna också :-)

Jättebra att du har tagit initiativ till det här med Omega 3, tycker att jag känner mig lite konstig när jag kallar mig vegetarian och äter fiskleverolja, men jag får ju inte alls annars….. :/

Tack, hoppas att någon börjar sälja alger! ;D

Mvh Sigrid

vtlk
2009-05-31 21:00
#6

Jag skulle kunna tänka mig att köpa Omega 3 från alger i butik i Sverige, men jag förstår inte synpunkten att det är krångligt att beställa från utlandet? Bara att kryssa i, fylla i sin adress, betala med VISA och vänta tills leveransen dimper ner. ;-)

Jättebra brev! Initierat och seriöst. Ska bli intressant att följa, det här. Även en del fiskätare tror jag skulle kunna vara intresserade av alg-omega.

Ditt brev har lite småfelaktigheter (stavning och formuleringar) som jag hemskt gärna hjälper till att fixa. Säg till i så fall. Det är alltså rena pytte-petitesser, brevet som helhet är riktigt, riktigt bra.

Annons:
Casiopeia
2009-06-05 17:29
#7

#6 Jag är jätteglad för kritik! Det är ju bara ett utkast som sagt, så jag har inte skrivit det så noga, men om du har lust att titta igenom det blir jag väldigt glad :-)

Jag tycker inte heller det är så överdrivet besvärligt att beställa från nätet, men det vore klart enklare om det gick att köpa på samma vis som vanliga omega3-piller. Särskilt som inte alla ens känner till att de finns! Tänker även på yngre personer som inte har Visa-kort…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Creation
2009-06-06 01:46
#8

Jag valde "bryr mig inte om omega 3", för det är så sant. ;-) Viktiga tillskott av den typen har jag aldrig brytt mig om och jag mår prima! Hehe.

(Peppar peppar ta i trä kanske jag borde säga)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sool
2009-06-06 13:40
#9

Jag valde "annat" eftersom det inte fanns något svar som passade. Jag har ätit V-pure i ca 6 månader nu, beställer från UK och tycker inte det är ett dugg krångligt. Men visst vore det bra om det gick att köpa dirket över disk här också. I svenska hälskostaffärer finns redan (åtminstone) ett algbaserat omega3-tillskott, men det innehåller inte EPA utan bara DHA och är alldeles gräsligt dyrt (har för mig att en månadsförbrukning skulle gå på ca 700 kr).

När det gäller vetenskapen kring omega-3 så skulle jag kunna skriva hur mycket som helst, men det har jag dessvärre varken tid eller ork till nu. Men uppenbarligen går det alldeles utmärkt att klara sig utan att äta fisk, det finns det ju många levande bevis på. Och det är fullt tänkbart att förmågan att omvandla fettsyror till EPA och DHA är olika hos olika individer, både beroende på individuella egenskaper, ev. etnisk bakgrund (jfr förmågan att bryta ned laktos), kosthållning i övrigt och en mängd andra okända faktorer.

Så några enkla svar tror jag inte finns på den här frågan heller, som så ofta när det gäller mat och näring. :)

hellah
2009-06-07 20:33
#10

Jag äter kravodlade ägg, därför svarar jag att jag får i mej det. Du får ta bort mitt svar om du bara vill ha vegan-svar.

peaches
2009-06-07 23:25
#11

Jag skulle vara intresserad av att köpa det,definitivt :)

Casiopeia
2009-06-08 02:45
#12

#9 Nej självklart finns inga enkla svar, och jag är långt ifrån en expert även om jag ansträngt mig för att få en så nyanserad och uppdaterad bild av hur vetenskapen ser på omega 3 inför att jag skrev texten ovan. Vore kul om du ville dela med dig av dina åsikter och kunskaper någon annan gång, inte nödvändigtvis i den här tråden. Det är ett väldigt intressant ämne och jag vill gärna lära mig mer! Jag har ätit V-pure i lite drygt en månad nu och tycker redan att jag märkt posetiva effekter av det så därför tycker jag det är viktigt att alla som vill prova det har samma självklara möjlighet att köpa det som de som väljer fiskalternativen. Klart att det inte är svårt att beställa på nätet när man 1. känner till att det finns 2. vet varför det är bra/bättre än andra omega3tillskott och 3. har tillgång till internet, visakort och är van att handla online från utlandet. Det tror jag inte gäller alla som i teorin skulle ha glädje av algomega 3. Därför denna undersökning :-)

#10 tråden riktade sig till alla som äter vegetariskt, så det är helt ok :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Missanpassad
2009-06-08 03:41
#13

Jag har inte funderat så mycket kring alla dessa Omega fetterna men jag tror att jag får i mig vad jag behöver genom bla mitt nya bordsmagarin "Becel" som innehåller både Omega 3 och 6 och genom MiVi total + som jag köpt i en hälsobutik, och att jag köper ICKE norsk odlad fisk minst en gång i veckan.

En sak är iaf säker, jag får nog i mig mer Omega nu än innan:)

Annons:
Sool
2009-06-09 01:18
#14

#12 Jag skrev nog lite snabbt när jag svarade… Mitt inlägg var inte alls tänkt som någon kritik mot ditt brev eller själva omröstningen. Jag tycker brevet är jättebra - både välformulerat och välbehövligt - och vetenskapen du sammanfattar i det är fullt tillräcklig för syftet! Hoppas du får stort gensvar och uppdatera gärna hur det går. :)

Casiopeia
2009-06-09 22:41
#15

#14 tog det inte som kritik, ingen negativ i alla fall- det var nog jag som uttryckte mig klumpigt. Så kom gärna med åsikter! :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

JAUS
2009-08-22 21:28
#16

Jag är inte själv vegetarian, men äter V-pure pga att jag inte vill bidra till utfiskningen och har gett en burk till min kusin som är vegan. V-pure finns även att köpa i Sverige via nätet.

Det viktigaste är inte mängden omega-3 utan balansen mellan omega-3 och omega-6, det är minst lika viktigt att dra ner på omega 6 som att öka omega 3.

[TrevorS]
2009-08-23 21:13
#17

Föredrar vanlig olivolja faktiskt om jag ska varra ärlig.

Casiopeia
2009-08-23 23:28
#18

#17 Hur ser du på DHA?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
2009-08-24 10:26
#19

Är inte det en fettsyra som innehåller Omega3? Innehåller inte det även en transfett?

Casiopeia
2009-08-24 10:50
#20

Nej, det står lite i mitt ( jag vet, långa och svårlästa) första inlägg. Omega3 är uppbyggt av tre livsnödvändiga fettsyror, ALA, EPA och DHA. Vegetabiliskt fett (som olivolja) innehåller bara de två första sorterna, men det är DHA som är viktigast och det får man förlita sig på att ens kropp ev. klarar att framställa själv av de två andra. Ny forskning har visat att mycket mindre än man tidgare trott omvandlas, betydligt mindre än vad kroppen behöver. Detta är alltså fettsyror som styr hjärnans funktion, så det är lite synd att gå miste om…

Omega3 från fisk innehåller alla sorterna, men endast för att fisken käkar den enda vegetabilie som innehåller DHA- nämligen alger.  Omega3-tabletter fårn alger innehåller med andra ord fullvärdig omega3 som är helt vegetabilisk till skillnad från andra omega-tillskott. Därav tråden och miun frustration över att det inte är lättare att får tag på :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
[TrevorS]
2009-08-24 12:22
#21

Omega3 från fisk är läskigt och oftast härsken har sett mycket i bakgrunden till det. Finns företag som folk blir varnade för eftersom det oftast är överjäst och rutten fisk de använder, även koncentrerat tungmetall har de hittat i flera (fisk omega3).

Men då har jag rätt att det är en fettsyra är inte så påläst men vet lite om det i alla fall. =)

Casiopeia
2009-08-24 13:15
#22

Jo precis, omgea från fisk är inte alls bra heller- dock innehåller det DHA vilket vanliga vegetabiliska tillskott inte gör. Det är ju huvudargumentet för att det säljs.

Det jag vill komma fram till är att omega3 från alger är det bästa av två världar, vegetabilsikt, fullvärdigt, och giftfritt. Läs gärna artiklarna jag länkade till i första inlägget :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Hennum
2009-08-24 22:20
#23

jag kanske skulle köpa. men egentligen köper jag aldrig kosttillskott. även om man kanske borde köpa omega 3. men om man ska börja knapra sånt, så kommer det ena efter det andra som man behöver tillskott av. jag föredrar att äta en mångsidig kost istället. å andra sidan kan jag ju skippa lax vilket jag äter någon gång då och då, om jag köper omega 3. så jag svarade kanske. :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

JAUS
2009-08-25 00:20
#24

Allt fleromättat fett härsknar lätt oavsätt källa, så omega-3 bör köpas i små mängder i taget och förvaras i kylskåp.

Vill man inte äta kapslar kan man äta spirulinaalgen.

rutiga
2010-01-14 16:56
#25

Jag köper det ju redan på nätet nu jag måste p.g.a. att det är det ända som hjälper mig med mina koncentrations svårigheter.Och om det fanns i sverige hade ju det kännts mer praktiskt.

Sool
2010-02-17 12:33
#26

Upptäckte idag att det finns ett vegetabiliskt algbaserat kosttillskott att köpa i Sverige! Det heter Pure One och finns både som kapslar och olja. Det är betydligt dyrare än V-pure och innehåller inte riktigt lika mycket DHA och EPA per dagsdos.

placebo
2010-02-17 17:03
#27

Läste för ett tag sedan att Monsanto fått fram en GM sojaböna som innehåller stearidonsyra.

Annons:
Sunrise
2010-02-18 15:49
#28

Jag hade köpt det då. Det som finns nu är så dyrt, och verkar inte vara så koncentrerat. :/

Men räknas inte alger som djur? Oskyldig

Saga85
2010-02-19 00:15
#29

#28 Nej, de är varken växter eller djur utan protister.

LovisaMaria
2012-05-23 21:19
#30

Tjo! Jag var inne på Life idag (Karlstad) och de hade stort utbud av veganska omega 3-fetter! Själv köpte jag "AlgOmega3" från Helhetshälsa som innehåller 6 mg EPA och 200 mg DHA per kapsel. Kostar ca 300 kr för 60 kapslar.

ebzi
2012-07-25 18:08
#31

Beror på hur man får tag på algerna. Odlar man dem eller tar man upp dem från havet? Om man tar upp dem från havet vill jag föst veta om det förstör för fisken eller för något annat djur/natur? Om det gör det tycker jag det är lika dummt att äta det som fisk. Om man odlar det vill jag veta om något skadas pga detta? Vet inte om det är samma sak men om man t.ex "odlar" lax blir det väldigt stora miljöproblem. Samma sak om man odlar algerna?

Det skulle ju vara bra om det inte skadade djur- och naturlivet och om det inte gör det tycker jag absoult det ska komma till Sverige, annars inte!

Glad

Dorthy
2012-07-25 20:20
#32

Algomega 3 från helthetshälsan odlas i slutna tankar.

Så här står det om den på deras hemsida:

Mikroalgen Schizochytrium sp. är en miljövänlig och förnyelsebar naturresurs. 
Algen odlas i slutna tankar, vilket garanterar att produkten är ren och fri från föroreningar.

ebzi
2012-07-25 20:40
#33

Låter bra! Glad

Dorthy
2012-07-25 22:58
#34

Det är denGlad Har själv påbörjat en burk med deras algomega, känns bra att kunna få i sig omega 3 på det här viset, än att det ska behövas tas ifrån en stackars fisk först.

Annons:
Upp till toppen
Annons: