Annons:
Etikettrecept-sallader-och-kalla-rätter
Läst 3830 ggr
Pehpsii
4/23/09, 12:04 PM

"till"

(mitt fina namn på tofusill, haha)

Nu till påsk så experimenterade jag med vegetariaska alternativ till sillen som alla åt och lyckades fick en vitlöks- och en senapstill som jag blev mkt nöjd med.

Tänkte dela med mig av recept här om någon skulle vilja testa själva, det är ju inte så aldeles väldans långt till midsommar nu (=

Till mina två burkar använde jag en kub icke smaksatt tofu och en stor burk alpro naturell soyghurt, så det är relativt billigt att göra och går snabbt. Dock smakar den bäst om den får stå iaf en dag innan man äter den!

Vitlökstill:

ingredienser

en halv kub tofu

2, 5 dl soyghurt

2-3 vitlöksklyftor

1½ msk vitvinsvinäger

½ dl finhackad purjolök

1 msk stark senap

salt (efter smak, men ganska mkt)

Jag skar till små "filéer" av tofun som jag saltade ganska rejält (vände dem i salt som jag lagt på en tallrik).

Sen pressade jag vitlöken och blandade ihop alla ingredienser och rörde sist ner "tillen" i röran.

Senapstill

Ingredienser

en halv kub tofu

2,5 dl soyghurt

3 msk fransk senap

1 msk stark skånsk senap (man kan använda andra senaper om man inte vågar ha starkt)

en tsk brun farin

1/2 dl hackad dill

1 dl hackad purjolök

salt + peppar

Gjorde samma med sillen som föregående recept. Det är bara att blanda allt och låta stå.

trevlig sommar!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Annons:
sighni
4/23/09, 10:30 PM
#1

Det var ju jättebra recept. Tack ska du haSkrattande.

Pehpsii
4/27/09, 12:23 PM
#2

tack, jag ska experimentera och se om jag kan fixa något i stil med löksill också…

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Casiopeia
4/27/09, 12:47 PM
#3

Här finns mitt recept på vegetarisk sill, med en löksill-lag som säkert funkar fint till tofu också. Jag har dock använt aubergine istället eftersom jag tycker det har blir mer likt i smak och konsistens, men det är ju en smaksak :-)

aubergine-sill

Dina inläggningar låter väldigt goda, spännande med soyghurt i- får testa det till midsommar!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Upp till toppen
Annons: