Annons:
Etikettmiljöfrågor
Läst 5161 ggr
Zenrin
4/16/09, 10:47 AM

Även mjölken en miljöbov

http://svt.se/2.22620/1.1520446/aven_mjolken_en_miljobov?lid=puff_1520675&lpos=rubrik

Denna länk gå till SVTs Rapport där dom tar upp mjölkens påverkan på miljön. Dom gör även jämförelser med andra produkter.

Borde fler bli vegetarianer? Hur konsumerar lakto-vegetarianer? Dricker vi för mycket mjölk?

Annons:
sighni
4/16/09, 12:07 PM
#1

Helt klart konsumeras för mycket mjölkprodukter.

Som etisk vegan önskar jag naturligtvis att fler överger mjölkprodukterna framför allt för djurens skull.

Det är ju klart bättre om fler är vegetarianer än blandkostare. Det är ju givet.

Jag tycker det är jättebra att sådana här nyheter tas upp också. Det gör frågan mer seriös och kan få fler att ta steget.

Zenrin
4/16/09, 12:51 PM
#2

ja själv är jag nästan vegetarian. jag äter dock sällan ägg och mjölkprodukter så jag måste ändå kalla mig lakto-ovo-vegetarian. Har svårt att motstå mjölkchoklad ibland. men jag är ingen storkonsument. köper aldrig mjölk eller ägg te.x. Min flickvän är vegan så vi köper heller inga kläder eller annat som är från djur.

kan man kalla sig lakto-ovo-vegan kanske?! Tungan ute

peaches
4/16/09, 1:34 PM
#3

Jag är lakto-ovo dock dricker jag inte jättemycket mjölk. Kanske blir 1liter i månaden.

Köper även mjölken från en gård som inte ligge långt härifrån, så då sparas det in något på transport i alla fall. Även om det mesta utsläppen kommer ifrån gårdarna, så sparas det ju in något.

HannaM
4/16/09, 4:51 PM
#4

Mycket kan jag avstå från men inte mjölk… där får jag vara en hemsk människa men något gott vill jag gärna ha i mitt liv.

Sarah
4/16/09, 9:38 PM
#5

läs faos rapport livestocks long shadow. kor är en miljöfara oavsett vad från dem man äter .

sighni
4/17/09, 4:16 AM
#6

Numera finns ju ett stort utbud av växtmjöl i butikerna. Det är sojamjölk, havremjölk och rismjölk för att nämna några. Det finns också glass, yoghurt, grädde och "creme fraiche" av soja eller havre.

Prova dem! De är mycket goda. En del är godare än komjölk.

Oatly har också både chokladmjölk och en mjölk smaksatt med jordgubb/hallon. Det finns också pannkakssmet.

#2 Nej det är nog en omöjlighet att vara lakto-ovo-veganFlört! Det finns faktiskt mjölkfria chokladkakor men jag tror att de flesta är mörk choklad. Kung markatta har mjölkfri choklad bl.a. Det kanske är något att kolla upp? Ett ämne för en tråd på detta forum? Jag tror att det är många som gillar choklad.

Annons:
Zenrin
4/17/09, 10:35 AM
#7

#6 jo jag har testat de flesta chokladerna. Min flickvän har en helt vegetarisk kosthållning så visst äter jag mycket av mjölkfri choklad. Men ibland har jag svårt att motstå vissa typer som innehåller mjölk.

Men vad ska man kalla en lakto-ovo-vegetarian som inte använder päls då?! jag har ju nästan en veganistisk livsstil förutom att jag äget mjölkprodukter ibland (sällan) och ägg produkter ännu mer sällan, typ när det finns i vissa kakor och bullar. Jag tycker att lakto-ovo-vegan är värsta bra ordet ju ;)

P.S inte för att göra massa reklam å så men Oatlys choklad-havremjölk kickar ass.se. Den knäcker oboy och pucko flera gånger om Tungan ute

HannaM
4/17/09, 2:31 PM
#8

#6 yes många alternativ finns och jag använder dom med glädje i matlagning men jag att dricka rakt uppochner, nej. Jag har försökt men jag är helt enkelt en sucker för komjölk. Jag verklign älskar det. Jag tar den smällen, min dåliga egenskap.

Angående choklad så äter jag mer eller mindre uteslutande mörk choklad och är den av bra kvalite är den vegansk och innehåller endast kakaofett, kakaomassa och kanske ett stänk av bourbonvanilj… vissa innehåller sojalecitin också. Sen ska en god choklad inte innehålla mer i mi värld=)

Zenrin
4/17/09, 2:55 PM
#9

#8 en chokladbit kan inte vara "vegansk" eftersom veganism är en livsstil och inte en kosthållning. däremot kan den vara vegetarisk, vilket innebär att den inte har några ingredienser som kommer från djur Flört

man måste få vara språkpolis ibland Tungan ute sorry…

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarisk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Veganism

Ulf-S
4/17/09, 3:22 PM
#10

Apropå mjölkchoklad så finns det minst en "mjölkchoklad" som är vegansk. Den innehåller rismjölk istället för vanlig mjölk.

Zenrin
4/17/09, 3:23 PM
#11

men de va då 17… läste du inte mitt senaste inlägg? Flört

Ulf-S
4/17/09, 4:06 PM
#12

Tänk för att jag gjorde det, efter att jag postat…

Flört

Det må vara fel att kalla saker "veganska", men det är en klart praktisk och beskrivande beteckning.

Zenrin
4/17/09, 4:13 PM
#13

#12 varför inte bara kalla det vid sitt rätta namn, vegetariskt? är det så svårt?! Kyss iofs är det färre bokstäver i vegan än vegetarian. Men det blir virrigare om man blandar ihop begreppen tycker jag. Det känns lite som att kalla ett munspel för trumpet Tyst

Annons:
sighni
4/17/09, 10:54 PM
#14

#7 Du får kalla dig för vad du vill men jag hade nog kallat dig ovo-lakto-vegetarian om du äter ägg och mjölkprodukter. En sådan kan utesluta päls. Det kan f.ö. en blandkostare också eller hur?

Jag tycker också att oatlys chokladmjölk är jättegod. Den smakar som tofuglass som gubben och jag är mycket svaga för. Skäms

#8 Vem vet det kanske ändrar sig någon gång i framtiden.

#9 Det där var knepigt. En som är vegan av hälsoskäl då? Den personen har kanske ingen annorlunda inställning till djur än folk har mest. Är det inte en kosthållning då? Om du t.ex. äter en glutenfri vegankost p.g.a. reumatism. Du kanske inte alls delar dom värderingar jag har som är etisk vegan. Är det en livsstil då istället för en kosthållning?Obestämd

Det är ju klart att det som kommer från växtriket är vegetariskt. Det är väl därför man lägger till "lacto-" och "ovo-" ifall man äter mjölk och äggprodukter. Som vegan är man väl helvegetarian. Detta är väl hårklyverier och kanske helt onödigt egentligen. Jag bara funderar.

#10 och 12. Tack för chokladtipset. Javisst är det praktiskt att kalla en vara vegansk och jag kan inte se något fel med det. Obestämd

#13 Menar du då att alla veganska produkter ska kallas vegetariska och de som är ovo-vegetariska ska de kallas för det då? Så är det ju inte nu. Det står ofta vegetariskt på en produkt som kan innehålla både ägg och mjölkprodukter. Det är produkter som jag inte äter så jag vågar nog inte följa "vegetarisk-märkning". Det får nog bli "vegansk" för mig.

Abico
4/18/09, 2:23 AM
#15

Jag har inte druckit mjölk på många år, blev överkänslig i samband med att läkarna kidnappade min blindtarm.
Här hemma använder vi nästan uteslutande solhavre i maten och mjölk köps väldigt sällan eftersom nästan ingen dricker det.
Däremot äter jag vanlig youghurt och ost.

Men absolut, fler borde bli vegetarianer.

Hanna 

Zenrin
4/18/09, 9:19 PM
#16

#14 Det är inte jag som bestämt begreppen. Men en produkt får inte kallas vegetarisk om den innehåller te.x mjölk eller ägg. Jag vet att det ofta är så att man kallar pizzor vegetariska även fast dom innehåller ost. Jag har mailat till livsmedelsverket och dom svarar att dom arbetar med detta just nu men att det kan ta lite tid. Hälsans kök har te.x ändrat sig, förut var vissa av deras produkter "vegetariska" även fast de innehöll ägg, nu står det "ovo-vegetarisk" på förpakningarna. Sen har vissa företag fulat sig lite. "Billys" har en pizza som heter "veggie" som är lakto-vegetarisk. Man kan anmäla det till livsmedelsverket om man anser att det är vilseledande. Men enligt svensk lag så får en förpackning inte vara vilseledande och "vegetarisk" betyder "inga animaliska ingredienser". Vad menar du att man är vegan av hälsoskäl? Äter man inga animaliska produkter är man vegetarian, av hälsoskäl eller inte…

sighni
4/18/09, 9:51 PM
#17

Som bekant äter en del människor vegetariskt/veganskt p.g.a. en sjukdom t.ex. Det har ju bl.a. gjorts studier där patienter med RA (reumatoid artrit) ätit glutenfri vegankost och blivit klart bättre i sin sjukdom. Jag tror inte att dessa automatiskt anammar en djurrättslig inställning bara för att de blivit veganer ( dom som ev. blivit det).

Det var nytt för mig att en produkt ska vara helvegetarisk (ok?) för att kallas vegetarisk. Det syndas mot detta ofta i så fall. Jag litar inte på det.

Zenrin
4/18/09, 9:55 PM
#18

Jo ja vet att man kan välja en vegetarisk kost av hälsoskäl, men det ändrar ju inte på det faktum att "vegetariskt" betyder "inga animaliska ingredienser" och att veganism är en livsstil där man äter vegetariskt och inte använder andra animaliska produkter i form av exempelvis päls.

Jag vet att det kan vara förvirrande. Det finns faktiskt många böcker som presenterar recept som "veganska" fast det egentligen inte går, just eftersom mat inte kan vara vegansk ;)

sighni
4/18/09, 10:28 PM
#19

Det blir ju verkligen svårt med ditt resonemang. Det finns ju mängder av kokböcker som heter vegetarisk någonting och som är allt annat än helvegetariska/veganska. Det är ju ganska inarbetat också att kalla sig för vegan om man inte äter något från djurriket och vegetarian om man äter mjölk och/eller äggprodukter. Det blir ju svårt att ändra på det.

Zenrin
4/19/09, 8:08 AM
#20

#19 Mitt resonemang? Det är inte jag som bestämt detta Flört men jo jag håller med att det är konstigt. Jag undrar varför det blev såhär egentligen. vem var det som började missförstå begreppen?! Men frågan är ju också vad man ska kalla en som äter "helvegetariskt" och inte använder produkter från djur då? Ultravegan?

Fast jag tycker att det är ganska lätt ändå med begreppen som det "ska" vara. tänker man sig i djurvärlden så finns det ju djur som äter ovo-vegetariskt. de djuren kallas ju knappast för veganer. de är rovdjur eftersom dom skäl och äter ägg. Ett djur som är vegetarian äter inget annat än växter.

Annons:
yogflame
8/10/09, 5:33 PM
#22

vad händer om man dricker bröstmjölk som bebis är man lakto då? bara en tanke?

mjölk från kor är bra för barn som växer , men jag förstår om man vill sluta med det som äldre.

i indien går korna fritt så där är det ingen miljöbov.

Saga85
8/10/09, 7:07 PM
#23

#22 Det är ju en enorm skillnad på att dricka sin egen arts di än ett annat djurs. Anledningen till att många blir mer eller mindre laktosintoleranta när de blir äldre är just för att mjölk är till för spädbarn. För mig tog det bara ett halvår utan mjölk innan jag blev laktosintolerant. Naturligt sett så behöver ju kroppen inte producera enzymet laktas (som bryter ner laktosen) när ett barn/unge övergår till riktig föda. Fortsätter man att dricka mjölk fortsätter ju kroppen att producera enzymet.

Angående miljöbov så skrev jag lite mer om det i en av de andra mjölktrådarna.

snurro89
8/10/09, 7:51 PM
#24

#4 agree

#6 Det är inte alls samma sak, som att få äta Goda chocklader, äkta varm chocklad med äkta, mjölk Man måste få njuta lite av de goda, i livet jag må vara en hemsk människa, men det får ni leva med, Dessutom passar de här inlägget in på vegan iFokus mer

yogflame
8/11/09, 7:08 AM
#25

#23 ja det är bara vi i norden som kan dricka mjölk  som vuxna och inte alla som med dig.. jag får även stor mage ibland om jag dricker mjölk  fast inte yoghiurt om jag nu minns rätt.  kanske har med processen att göra.

Saga85
8/11/09, 4:46 PM
#26

#25 Yoghurt innehåller (knappt?) inte laktos för att det finns mjölksyrebakterier i den, och dessa käkar upp laktosen. I ost finns det inte särskilt mycket laktos heller pga den försvunnit under lagringen.

yogflame
8/14/09, 12:11 PM
#27

JA det kan stamma, har ej san koll vet bara att magen klarar det battre.

Ibland blir magen stor som fan om man druckit mjolk inte roligt hehe

Annons:
[TrevorS]
8/14/09, 12:45 PM
#28

Borde du lägga in på http;//vegan.ifokus.se =)

MoniQ90
11/4/09, 8:21 PM
#29

Jag anser att mjölk är livetsdryck ;) Så jag kommr absolut inte sluta konsumera mjölk. Det är både gott och nyttigt, mycket bättre än alla konstiga vitaminer och energi- och återhämtningsdrycker. Men däremot borde människor absolut inte överkonsumera mjölk och när producerat blir bäst ^^

sighni
11/5/09, 8:42 PM
#30

#29 Ja mjölk är livets dryck för kalven.

Saga85
11/5/09, 8:52 PM
#31

#30 Och även för andra däggdjursbebisar. Fast då bör det väl vara ens egen arts mjölk Flört

sighni
11/8/09, 6:14 PM
#32

#31 Ja så är det. Varje art har den mjölk som passar artens bebisar bäst. Ingen art diar som vuxen. Utom möjligen människan…

Saga85
11/8/09, 7:02 PM
#33

#32 Jag lyckades faktiskt få en väldigt konservativ antivegetarian att tycka att det är konstigt och lite småäckligt med mjölk när jag helt enkelt konstaterade att människan är den enda art som dricker en annan arts di Flört

yogflame
11/9/09, 1:26 AM
#34

Människorna är dom största miljöbovarna om man ska gå till roten/botten  med det hela.

Annons:
yogflame
11/9/09, 1:26 AM
#35

#33 dricker inte igelkottarna mjölk om man ställer ut det till dom?

Även katter gör det.

Saga85
11/9/09, 1:34 AM
#36

#35 Det var inte riktigt så jag menade. Förtydligande: Människan är den enda arten som tar di från en annan art. F.ö. så ska man inte ge mjölk till igelkottar då de inte mår bra av det pga laktosen. Hundar äter ju t.ex. gärna choklad om de får tag i det - trots att de i värsta fall kan dö av det (kakao).

yogflame
11/9/09, 2:43 AM
#37

ja du har rätt i det som jag sa människan är värsta miljöboven.

sighni
11/15/09, 1:06 PM
#38

#35 och 36 Varken katter eller igelkottar mår bra av komjölk. Vissa kattraser (siameser/orientaler) blir sjuka av komjölk.

Bara för att ett djur äter något som människan ger dem behöver det vara bra för dem. Naturligt dricker inget annat djur än kalven komjölk.

yogflame
11/15/09, 2:31 PM
#39

#38

en fråga ang att inte dricka från en annan art. ingen har väl bevisat att mjölk inte är bra för oss ? förutom kanske att man får laktosmage , men det är ju inte så farligt med tanke på alla vitaminer etc som finns i den. Laktosmage hade jag inte problem med som barn utan det kom då jag vart äldre.

Mjölk är väl bevisat att det är bra då man växer? dock vet jag att dom la i extra vitaminer och nån av dom gjorde så vi nordbor fick för mycket av * (glömt vilken) och sedan fick kvinnorna benskörhet för att dom fick för mycket vitamin.. så får mycket är inte heller bra.

sighni
11/15/09, 8:23 PM
#40

Att det skulle vara bevisat att komjölk är bra under människans uppväxtperiod vet jag inget om.

Veganbarn brukar må alldeles utmärkt och de flesta folkslag i världen dricker inte komjölk som vi gör här i nord.

Trots all komjölk som konsumeras är benskörhet vanligt.

Saga85
11/15/09, 9:44 PM
#41

Att många får svårt för laktos när man blir äldre är ju fullkomligt logiskt (se mitt inlägg #23).

Komjölken som står på våra bord idag är ju mest nyttig för att man tillsatt mineraler, vitaminer och dylikt. Men då kan man ju lika gärna dricka växtmjölk där samma näring är tillsatt. Och slippa "tvinga" kroppen att producera något (laktas) som den egentligen är tänkt att sluta producera vid ca 5 års ålder.

Annons:
yogflame
11/15/09, 10:46 PM
#42

Jag vet att min yogi hade kor då han var liten han är 193 hans mor mjölkade kon och gav dom att dricka direkt. han är alltså längre än dom flesta och det har väl med mjölken att göra , eftersom alla blivit längre  i hans släkt än vad som var normalt även hans far och mor var inte så långa.

Mjölken är ju nyttig även om man inte tillsätter vitaminer o mineraler, alla ämnen man behöver finns där. man skulle nog klara sig på bara mjölk ett bra tag.  Anledningen till benskörhet är ju just för att sverige lagt i för mlångaycket vitaminer detta var ju på tv.. och förr i tiden trodde man att megastora doser vitaminer var bra fast idag har forskarna bevisat att för mycket vitaminer är dåligt det med.

I indien tillsätter ingen vitaminer i mjölken men alla dricker det eftersom dom av flera tusen års kunskap vet att det är bra.

svartgronabrigaden
11/16/09, 7:18 PM
#43

Komjölkens näringsammansättning var knappast av den grad förr som den är nu; med tanke på modern industriell avel, teknik och genetik.

Ser man vad födan industrikossorna får, berikade med tillskott av dess slag - så inte underligt egentliga mjölken blir nyttigare.

svartgronabrigaden
11/16/09, 7:19 PM
#44

Indien är inte direkt jämförbart med Sverige? Den enskilde indierns livssituation är rätt utsatt jämförbart med vardagssvenskens.

Upp till toppen
Annons: