Annons:
Etikettrecept-efterrätter-och-snacks
Läst 4533 ggr
mayolica
2009-02-19 18:23

Glass

Hej!  Jag undrar om någon har ett bra recept på vegetarisk glass.  Jag rukar äta tofulineglass och frysta na bär på gröten till frukost, tycker att det är väldigt gott. Men det skulle vara kul att göra nån egen glass som blir bra.

~ mayolica ~

Annons:
Elipowe
2009-02-19 22:34
#1

Gör kokosgrädde, blanda i det du vill ha i som smak :)! In i frysen. Sen ät, mums :)!

Milka
2009-02-19 23:45
#2

http://www.kopandafoods.com/glass/

Här finns massvis med recept :D

mayolica
2009-02-20 14:21
#3

Tack för tippsen,jag ska börja med att prova att frysa kokos grädden.

Glad

~ mayolica ~

Casiopeia
2009-02-20 21:16
#4

Tror att om man vill få det riktigt bra ska man nog investera i en glassmaskin, risken är ju att konstensen blir för hård och isig annars. En sak man kan göra annars är ju att smaksätta sin egen tofuline-glass. T.ex blanda i hackade nötter, hackad choklad, bär, mosad frukt, mintolja etc. och frysa om. Brukar bli väldigt gott !

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

mayolica
2009-02-20 22:07
#5

ja det är ju ett problem att få bra konsistens,men man kan ju oxå ta fram den en stund innan.

~ mayolica ~

kerre
2009-02-21 11:30
#6

ja eller så gör man en egen glassmaskin nu kommer jag inte ihåg hur man gjorde men det finns nog på internet =)

Annons:
Saga85
2009-02-21 14:22
#7

Kan man inte testa att ta ut glassen ur frysen under frysningsprocessen och röra om rikligt, "fluffa till" den, med jämna mellanrum? Kanske inte blir lika bra resultat som av en riktig maskin, men kan ju vara värt att prova.

En glassmaskin har ju inbyggt kylsystem och blandar glassen hela tiden under frysprocessen, så lika bra resultat kan man ju inte förvänta sig.

Hoppfull
2009-05-02 21:20
#8

Hur gör man kokosgrädde?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Saga85
2009-05-02 21:27
#9

Är inte kokosgrädde samma sak som det övre, tjocka lagret som finns när man köper kokosmjölk på burk? Det är vad jag har fått för mig, och då är det ju bara till att försiktigt sleva upp denna grädde, och undvika att skaka burken innan (så att det inte blandas med den vattnigare, undre delen).

Hoppfull
2009-05-02 22:49
#10

Jag hittade något som heter kokosgrädde när jag googlade men det innehöll en massa tillsatser bland annat johannesbrödkärnmjöl och det vet jag inte vad det är.

Är det bara det tjocka i burken är det ju lätt Skrattande

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hoppfull
2009-05-02 23:16
#12

Åh tack för tipset! Tyvärr fungerar inte detta för mig då jag inte kan äta soja heller. Den kokosgrädde jag hittat fanns på allergimat.com och innehöll inte vare sig havre eller soja men då den där johanensbröd-tillsatsen som jag inte vet vad det är.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Magi-cat
2009-05-03 11:50
#13

johannesbröd är så vitt jag minns en naturlig tillsats, från johannesbrödsträdet…..det ger bättre konsistens……

allt som är tillsatt behöver inte vara kemikalier som man ju ska undvika…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Hoppfull
2009-05-03 13:03
#14

Nej jag tänkte inte på kemikalier utan på säd eftersom jag inte äter säd Glad Men det lät ju bra att det kommer från ett träd! Fast utan att kolla upp så vet man ju inte om det är kemiska tillsatser eller naturliga.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Casiopeia
2009-05-03 17:16
#15

Jag har köpt en glassmaskin! Gjorde hasselnötsglass med nougat igår och det var sanslöst gott!

Hoppfull: här är ett helt sädfritt recept: kokosglass

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Hoppfull
2009-05-03 17:26
#16

Åh tack för hjälpen! Kyss Den måste ju gå att smaksätta med olika frukter och bär osv med.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Casiopeia
2009-05-05 00:01
#17

Idag har jag gjort persikoglass…. jösses så gott!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Creation
2009-05-07 00:21
#18

Åh, hasselnötsglass med nougat lät gott! =) Vi har ju egen glassmaskin vi med. Ska kanske göra i ordning något här i dagarna. Hemmagjord glass smakar ju många gånger bättre än köpt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Upp till toppen
Annons: