Annons:
Etikettrecept-drycker-och-mixer
Läst 17664 ggr
kerre
2009-02-08 21:09

Havremjölk

hej nu känner jag mig nästan dum gör hemmagjord soyamjölk (vilket tar en massa tid) när man kan göra havremjölk på fem min!

helt fantastiskt provade i förrigår och det blev jättegott, nog för att den inte är lika proteinrik som soyamjölken men för er som dricker havremjölk här är receptet!

+ att göra egen mjölk tjänar man mycket pengar på! för de som tycker att vegansk mjölk är på tok för dyrt ;)

1 dl havregryn

lite salt

lite sirap

8 dl vatten

häll i en bunke mixa med mixerstav och sila genom en riktigt tät sil.

ett tips är att förvara havremjölken i plastflaskor då de blir lättare att skaka och håller längre då än i tillbringare

hoppas det inte blev dubbelt men kunde inte hitta receptet här på iFokus därför jag skriver in det nu

har en bekant men kommer inte ihåg vilken som gör egen yoghurt.. någon som har det receptet?

Annons:
Casiopeia
2009-02-08 21:24
#1

Tack det ska jag testa!

En gång i tiden när jag var lite hurtigare gjorde jag egen sesammjölk och mandelmjölk- särskilt den sistnämda är riktigt smaskig. Om jag inte minns helt fel gick det åt 2 dl mandlar/sesamfrön till 1l färdig mjölk (9dl vatten?). Man mixar helt enkelt mandlarna eller fröna ihop med lite vatten och spär sedan på mer vatten eftersom. Därefter silar man bort mandel/frömassan. Mandelmjölk är väldigt fet men innehåller helt ok med protein och är väldigt rikt på kalcium. Sesammjölk på oskalade sesammjölk är toknyttigt och har ett näringsvärde väldigt nära komjölk, fast med mer kalcium- dock är den rätt bitter. Sesammjölk på skalade sesamfrön har lägre näringsvärde men smakar mildare så jag brukade ta 50/50 skalade och oskalade. Man kan även blanda mandlar och sesam om man vill.

Jag har en vän som gör yoghurt genom att ta en liten förpackning yosa och blanda i en liter sojamjölk och sedan låta den stå i rumstempratur i 1½ dygn. Har inte vågat testa det själv, men hon tycker det funkar jättebra och äter det varje dag :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

kerre
2009-02-08 21:41
#2

sesammjölk det påminner mig om min lillebror han gör våflor till mig ibland på någon hemmagjord banan sesamfrö mjölk och det blir jättegott!

ska verkligen prova det där med yoghurten direkt min sambo som inte är vegan men näst intill äter upp all i ett nafs och vad ska man säga.. ät vanlig yoghurt det är billigare? nej det känns trist då jag vill gynna hans lust till att äta majoriteten vego! :p

Casiopeia
2009-02-08 21:44
#3

Ha ha, ja det är en knivig sits! :-D

Just det, många mixar banan i sesammjölken för att göra den mildare, men det funkar ju bäst om man vill ha den att dricka eller laga söta saker på. Naturell blir ju mer flexibelt.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

mayolica
2009-02-08 22:25
#4

Sesammjölk brukade jag göra förr,innan det fanns havre och sojamjölk att köpa.På senare år har det inte blivit så offta,jag rukade oxå blanda 1dl skalade och 1dl oskalade sesamfrön för att få det nyttigt utan att det blir för beskt.

I mitt recept stod det 2dl frön och 6dl vatten,men jag hade för mej att jag hade 8dl vatten till 2dl frön,det är längesen jag gjorde den det går ju att prova sej fram.

först mixade man fröna torra en minut,sen ett par minuter med vattnet i mixern och sen sila ifrån om man vill.

~ mayolica ~

VeganGeek
2009-02-09 17:56
#5

Intressant! Skulle man kanske prova, gör själv sojamjölk med importerad Soy Joy maskin Glad

Casiopeia
2009-02-09 18:09
#6

#5 En sån skulle vara kul att ha! Är det prisvärt? (inräknat vad maskinen kostar, sojabönor och jobbet att göra mjölken + hur bra resultatet blir?)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
VeganGeek
2009-02-09 18:31
#7

#6 Jag tycker det, i alla fall om man kan hitta sojabönor till ett pra pris. Vi köper sojabönor för 15 kr/kg sem går det åt 100 gram varje gång och blir något mer än en liter skulle jag tro.

Man lägger bönorna i blöt minst 6 timmar (går bra att ställa i kylskåpet) sen häller man vatten i "apparaten" häller i bönorna i sitt lilla fack. Trycker på den, den väsnas när den maler bönorna och programmet tar kanske en kvart. Sen brukar vi torka "överkokningdetektorn" och köra 5 in värme., men det är frivilligt.

Sen skummar jag av och häller den i tillbringare genom ett sånt där flergångskaffefilter och tillsätter salt, bikarbonat och ibland socker.

Smakar annorlunda mot den köpta men det är mest en vanesak, dock är det viktigt att diska ur apparaten så snart det går, annars stelnar bönmixen och blir svår att få bort, tar man den med en gång är dett väldigt lättdiskat.

maaro
2009-02-09 18:52
#8

Vad bra det ska jag testa att göra, havremjölk, för den är ju jätte dyr att köpa och min son är mjölkallergisk, själv är jag laktos.

annaforsgren
2009-08-14 20:20
#9

Idag ska jag och min syrra göra havremjölk:) det ska bli spännande att se hur det blir.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Emaljoh4
2011-08-12 11:37
#10

Måste man ha stavmixer? eller ufnkar det bra med vanlig, stor mixer?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Sarah
2011-08-12 20:32
#11

Vanlig mixer funkar :)

Emaljoh4
2011-08-14 18:57
#12

Okej! Skrattande Bra bra!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[TrevorS]
2011-08-21 11:03
#13

Jag brukar sila genom kaffefilter. Skrattande

Annons:
Emaljoh4
2011-08-21 11:12
#14

Jag testade nåt liknande recept. Dock var det 15 dl vatten, 3dl havregryn och olja……

Dock blev jag besviken!

Smakade inte alls som "vanlig havremjölk" som jag är van vid. Rynkar på näsan Testade att ta mindre vatten, hjälpte inte. Blev för mycket "vattensmak" ändå.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[TrevorS]
2011-08-21 12:18
#15

De slår ju sönder stärkelsen när de gör i butiken. Du kan låta de stå i vatten under natten, mixa och filtrera. Jag brukar smaksätta med lite vaniljsocker. Skrattande

Emaljoh4
2011-08-21 13:32
#16

#15 När du gör havremjölk , blir det bra smak då? Glad Alltså inte så mycket vattensmak och så.

Vad menar du med "de slår ju sönder stärkelsen när de gör i butiken"?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[TrevorS]
2011-08-21 13:41
#17

Jag upplever inte att det smakar så mycket vatten. Nu vet jag inte vad du använder för havre eller om det är havregryn du använder.

Jag vet inte hur processen går till, men antar det är på samma sätt som när man gör socker? Kan inte svara. Men jag har gjort havremjölk i rätt många år nu.

Emaljoh4
2011-08-21 13:52
#18

#17 Jag kan berätta hur jag gör.

Använder Icas ekologiska havregryn.

Först häller jag ner vattnet i en mixer, sen havregryn, sen oljan. Sen mixtrar jag ihop det och "silar" av det.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[TrevorS]
2011-08-21 14:21
#19

Här är det jag brukar köra efter:

http://veganen.blogspot.com/2010/09/havrerecept.html

Emaljoh4
2011-08-21 15:16
#20

Får väl testa det receptet då! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
[TrevorS]
2011-08-21 16:38
#21

Sedan är det svårt att få en som smakar precis som köpt. Dock påpeka att det är lättare när man använder havre, då följer man samma recept som med sojamjölk. Skrattande

Loo
2012-02-06 18:18
#22

Är det hel havre du använder?

[TrevorS]
2012-02-06 21:28
#23

#22. Är det mig du tänker på så använder jag oftast hel havre. Havregryn fungerar bra till mjölk om det är till såser eller i matlagning men drick använder jag hel.

Loo
2012-02-06 21:48
#24

Tack! Skrattande

Måste prova att göra egen.

Sorry arr jag var otydlig TrevorS!

storost
2012-02-07 18:49
#25

Jag tror, att de måste jag också testa.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: