Annons:
Etikettrecept-efterrätter-och-snacks
Läst 12672 ggr
Casiopeia
2/8/09, 6:50 PM

Kokosgrädde- vegansk vispgrädde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en hel del grädd-substitut utan mjölk att köpa i butikerna, men de flesta påminner mer om någon vit fluffig mousse än om "riktig" vispgrädde och är ofta väldigt söta. Vill man ha något med neutral smak som smälter på tungan är det enkelt och billigt att göra egen kokosgrädde. Passar på tårtor, i varm choklad, i semlor, på efterätter m.m.

För en sats (räcker till två semlor ungefär, 2-3 satser krävs för en tårta) behövs:

En burk kall kokosmjölk  (ej light/låg fetthalt)

ca 1-2 msk sojagrädde

ev. lite florsocker och/eller vaniljsocker

Man kan använda nästan vilken sorts kokosmjölk som helst, men det är viktigt att den är väl kyld- den ska gärna ha stått minst en timme i kylskåp eller 30 min i frys innan tillagning. Den bör också ha en rätt hög fetthalt, så undvik light-varianterna. (Dock rekomenderar jag inte de som heter "kokosgrädde" och som man kan köpa i tetrapack, de är för feta och gryniga och har för kraftig kokosmak för mitt tycke. vanlig kokosmjölk på burk är bäst) Skaka inte burken.

När kokosmjölken är kall separeras den fetaste delen och lägger sig ovanpå den lättare vätskan. Det är den som vi använder till grädden. Skeda försiktigt ut den ur burken och undvik att få med vätskan under. Tillsätt sojagrädden försiktigt under omrärning, men bara lite i taget. Vispa för hand! För ivrigt vispande gör grädden lös. Rör ihop bara tillräckligt för att grädden ska smaka milt och inte kännas grynig/klumpig, utan att den förlorar sin fasthet.Om man vill kan man tillsätta någon tesked florsocker och/eller vaniljsocker. Ställ gärna in grädden i kylen stund innan servering och förvara det färdiga bakverket kallt.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Casiopeia
2/8/09, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har ju skrivit om den här tidigare, men tänkte att det är bra att den får en egen plats i recept-konfan. Dessutom har jag ju tagit så pedagogiska bilder till :-)

Här är lite varm choklad med kokosgrädde- Dödsgott, även om det smälter fort :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

mayolica
2/8/09, 10:04 PM
#2

Tack för tippset ,ska prova. Vilken slags sojagrädde blir bäst? det finns ju några olika sorter,som är ganska olika i både smak och konsistens.

~ mayolica ~

Casiopeia
2/8/09, 10:09 PM
#3

Jag tror det spelar mindre roll, men det ska vara matlagningsgrädden (vet inte om det framgick?) t.ex alpro soja's eller provamel som på bilden. Alltså inte något vispgräddssubstitut. Skulle gissa att havrebaserad matlagningsgrädde (go green, oatlys..) funkar fint med.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
2/8/09, 11:20 PM
#4

Gjorde den här till fruktsallad. Supergott och väldigt mättande.

Sarah
2/10/09, 1:18 AM
#5

Och… jag är så dum. Gjorde tårta till killen som fyllde år idag. Gräddtårta med vegangrädde på sprutburk. den smakade skit (grädden alltså) kom inte ens på att jag borde haft cocosgrädden istället :(

Sool
2/10/09, 11:48 AM
#6

Vilket bra tips det här var! Jag åt kokosgrädde till stekta bananer igår kväll, det var supersmaskigt! :)

Det blir förvånansvärt neutral smak faktiskt, inte alls lika stark kokossmak som den vispbara kokosgrädden som finns att köpa.

Annons:
Casiopeia
2/10/09, 12:00 PM
#7

#6 nej, visst är det konstigt? Har också testat den där vispbara kokosgrädden men det smakar inte alls gott- väldigt bastant kokossmak och inte blir konsistensen så överdrivet mycket bättre än den man gör själv. Dessutom är det ju bara posetivt att man slipper stå och vispa :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
2/17/09, 4:13 PM
#8

Nu har jag äntligen fått tummen ur och fixat i ordning kokosgrädde och det var GOTT. Dessvärre lyckades jag få tag på kokosmjölk som hade delat sig ytterst lite. Fanns nästan inget tjockt alls i burken.. mutter mutter. Brukar alltid vara minst halvar burken. Kan det ha att göra med märket? Jag har alltid köpt santa marias kokosmjölk tidigare för det har varit vad som finns på ica här men nu köpte jag blue dragon. Hade jag otur eller har någon annan märkt sambandet?

Hur som helst. Måste prova detta på mammas kompis som inte äter vispgrädde, det måste ju fungera?

Casiopeia
2/17/09, 5:41 PM
#9

#8 var den tillrälligt kall? Du råkade inte köpa light? Det kan säkert variera en del, får forska lite i vilken fetthalt som är den ultimata…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
2/17/09, 5:44 PM
#10

#9 jepp den stod i kylskåpet flera timmar och jag köpte den ekologiska med tror det va 17% fett.. eller ja, lika mycket som i den vanliga i alla fall.

Casiopeia
2/17/09, 6:11 PM
#11

Konstigt! Ja då är det väl olika med olika märken då. Kanske processerar man dem olika? Bäst att hålla sig till Santa Maria då, den brukar funka för mig, eller den ekologiska på bilden…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
2/17/09, 6:26 PM
#12

Blue dragon funkar inte!

Sool
2/17/09, 8:00 PM
#13

#8 Det beror på innehållet i kokosmjölken! Nästa gång provar, välj en sort som inte innehåller emulgeringsmedel, alltså ett ämne som gör att fett kan blandas med vattenbaserad vätska utan att det delar sig.

Annons:
Casiopeia
2/17/09, 8:03 PM
#14

Aha! smart!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
2/18/09, 12:34 AM
#15

Sedär, alltså är santa maria bättre=) Tar det nästa gång=)

[TrevorS]
3/9/10, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

hehe, och jag som trodde jag var smart när jag kommit på något liknande själv, fast där är det bara kokosmjölk och floursocker i. Riktigt god måste jag säga. =)

Saga85
3/28/10, 10:44 PM
#17

Jag har bara försökt mig på det en gång och det misslyckades totalt. Första gången någonsin som jag INTE haft ett tjockt lager när jag öppnat burken. Det var även första gången jag köpte ekologisk kokosmjölk, så kanske att det berodde på det av någon anledning?

Ska försöka få tummen ur att testa det snart igen. Skam den som ger sig!

Upp till toppen
Annons: