Annons:
Etikettmiljöfrågor
Läst 3435 ggr
maaro
1/29/09, 11:51 AM

350 gånger bättre än biff.

Hej!

Jag läste Vi i villa tidningen i går och i den finns det ett repotage om lök, att det är 350 gånger bättre för miljön att äta löksoppa än att äta biff.

Man fick 3 mattips också: Äta vegetarisktGlad, om en normalstor familj byter ut köttet 1 gång i veckan mot veg mat sparar man lika mycket koldioxid som om man cyklade 120 mil istället för att ta bilen. Jag tar bara upp ett av tipsen.

Annons:
Sarah
1/29/09, 5:45 PM
#1

Jepp, läg gärna "livestocks long shadow" där FAO reder ur köttets mijöpåverkan. En annan studie visar att ett kilo biff är att likställa med 20-30 mil i en bil utsläppsmässigt. Scary!

Mysan59
1/29/09, 8:09 PM
#2

Mmmm ja folk borde börja tänka efter lite mer vad dom  äter. Även om dom inte bryr sig om djuren, så kan dom ju tänka på miljön

Abico
1/29/09, 9:06 PM
#3

Men lök *rynka på näsan*
Kan vi inte ta något annat, gott, och säga att det är 350gånger bättre än biff? ;) Jordgubbar? Fast Jordgubbssoppa låter väl inte sådär supermumsigt kanske..

Hanna 

maaro
1/29/09, 9:27 PM
#4

Lök som är sååå gott!Flört

Abico
1/29/09, 11:22 PM
#5

#4 - Hm.. I måttliga mängder kanske ^^

Hanna 

aliciia
1/30/09, 3:58 PM
#6

Jordgubbssoppa XD <3

Annons:
Hennum
1/31/09, 2:51 AM
#7

jag tycker att man bör jämföra mellan två saker som är likvärdiga näringsmässigt. alltså biff jämfört med bönor… Annars känns det inte riktigt intressant och relevant. Vi ska fortfarande få i oss allt som behövs. Och jag tvivlar starkt på att vi hade förlorat på att jämföra med bönor….

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

maaro
1/31/09, 2:52 PM
#8

Lök är 350 gånger bättre för miljön att äta än biff. Inte näringsmässigt för oss. Jag skrev bara av det som stod i Vi Villa och ville bara visa att det är bättre för miljön att äta veg, än kött.

Mvh Malin

yogflame
8/10/09, 5:13 PM
#9

120 mil cyklande har dom då tagit i beräkning att äta tofu o sånt som ej finns i sverige ska fraktas hit med lastbil eller flygplan mer än 120mil?

Nu äter jag också vegetariskt, så inga påhopp nu , men äter  inte för att värna om miljön utan för min egen hälsas skull. Men många glömmer att saker som ej växer i sverige ska skeppas hit med bil båt flygplan tåg osv. så det blir nog en massa utsläpp om man inte väljer lokalodlat.

Det hade ni ej tänkt på va?

Saga85
8/10/09, 6:54 PM
#10

#9 Det tror jag de flesta vet Glad

Dock så fraktas ju även kött/djur samt deras foder. En gris lever väl i ungefär 3 månader (om jag inte minns helt fel?), och under de tre månader ska de ha mat, vatten samt el som värmer upp/ger ljus (särskilt de som föds upp inomhus). Även all avföring får man ta i beräkning, en gris (och en kossa med för den delen, t.ex.) skiter och pissar ju rätt så mycket under tre månader. Citat från Naturvårdverket:

"Djurhållning i jordbruket största källan

Utsläpp av ammoniak kan bidra till både övergödning och försurning. Den största utsläppskällan är djurhållningen inom lantbruket. Den kväverika gasen avges från träck och urin i djurstallarna och vid spridning av stallgödsel. Också gödsel och urin från djur på bete avger ammoniak till luften. En ammoniakkälla av ökande betydelse är vägtrafiken. Orsaken är att ämnet bildas i bilarnas katalysatorer. Sammantaget står ändå jordbruket för huvuddelen av de svenska ammoniakutsläppen."

snurro89
8/11/09, 8:29 AM
#11

#2 Finns folk som äter, kött som älskar djur!

Casiopeia
8/11/09, 3:35 PM
#12

#9 Kraftfoder som grisar, nötkreatur och höns till största delen äter görs av sojabönor. 80 % av världens produktion av sojabönor går till djurfoder .1/4 av allt djurfoder till jordbruket importeras totalt sätt, bara från Brasilien importerar vi 300000 ton sojabönortill djurfoder varje år, och då vet slutkonsumenten väldigt lite om hur de bönorna producerats (genmanupulation, skövling av regnskog för att ge plats åt odlingar etc).

Att omvandla sojaprotein till kött (genom att ett djur under många månader ska äta det och sedan slaktas) innebär ett enormt resursslöseri, i  relation till om människan skulle äta sojan direkt utan att ta omvägen genom grisen/kon/hönan. Således skulle det förmodligen produceras mindre soja i världen om alla valde vegetariskt istället för kött! När man äter bönorna direkt kan man ju dessutom välja mer närproducerad ( soja odlas t.ex i danmark) , ekologisk, och GMOfri soja.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Casiopeia
8/11/09, 3:41 PM
#13

Nu tog jag soja som exempel eftersom det näringsmässigt är likvärdigt med kött, men det samma gäller även spannmål, majs etc. Det jag vill komma fram till är att en bit tofu som fraktats från andra sidan världen är bättre för miljön än en bit närproducerad fläskfilé från granngården.

"Den energimängd som krävs för att producera 1kg svenskt griskött räcker till exempel för att transportera motsvarande mängd energi i form av bönor 3,5 varv runt jorden med fartyg eller 23.000 km med lastbil" // från en studie av sveriges lantbruksuniversitet och lunds universitet

Så jo, många vegtetarianer ( inkl. jag) har funderat en del på saken och för många är miljöaspekten ett huvudargument för vegkost :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
snurro89
8/11/09, 9:26 PM
#14

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article3264005.ab

Under 2008 ökade livsmedelspriserna kraftigt och många menade att problemet var etanolproduktionen. Men även om det var en av faktorerna så bleknar den jämtemot köttproduktionen. Medans biodrivmedel upptar ungefär en procent av världens odlingsyta, så lägger köttproduktionen beslag på hela 70% av densamma. Ytmässigt är det ett enormt slöseri på att odla grödor för att föda upp djur, istället för att odla näringsrik mat för direkt konsumtion. Egentligen är det ganska enkelt, redan i grundläggande biologi får en lära sig att ungefär 90 procent av all energi går förlorad för varje steg uppåt i näringskedjan.

Köttproduktion är kort sagt enormt resursintensivt, det krävs 10 gånger mer resurser att producera ett kilo kött än ett kilo växter med motsvarande mängd protein. Samtidigt som jordens befolkning ökar lavinartat har den odlingsbara marken har i princip tagit slut. Medans en vegetarianns näringsbehov kan tillfredställas av 0,09 hektars landutrymme, så krävs hela 1,3 hektar för att mätta en köttätare.

Vi äter idag mer kött än någonsin, totalt har konsumtionen femdubblats sedan 1950-talet. Enligt FN-rapporten Livestock's Long Shadow kommer den globala köttproduktionen uppskattningsvis att mer än fördubblas från 229 miljoner ton åren 1999/2001 till 465 miljoner ton till år 2050. Stor del av världens svält beror på att det sedan länge är mer lönsamt att producera grödor för göda köttproduktion som säljs till marknader i USA och Europa. Den senaste tidens ökningar i priset på livsmedel beror primärt på den växande medelklassen i Indien och Kina som kraftigt ökar sin köttkonsumtion. Då det kräver 15 000 liter vatten att producera ett kilo nötkött, så leder denna utveckling också till torka och dricksvattenbrist.

Marit Paulsens utspel om att det skulle vara den ekologiska odlingen som är boven i dramat, framstår i denna kontext antingen som världsfrånvänt eller som ren populism. Tvärtemot Paulsens påstående om att "hur vi än vänder och vrider oss så ger ekoodling en kraftig skördeminskning. Skördarna blir från hälften till tre fjärdedelar av den skörd som konventionell odling ger.", så ger ekologisk odling över tid större mängd näringsrik mat. Produktiviteten i jordbruken har iochmed industrialiseringen ökat markant per arbetad timme, men över tid faktiskt minskat per hektar. Detta då konventionellt jordbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel urlakar odlingsmarken och tömmer den på bärkraft för näringsrika grödor.  

Så lösningen för framtidens jordbruk stavas inte mindre ekologiskt, utan mindre kött. Självklart behöver inte alla bli vegetarianer, men om vi i västvärlden skulle minska vår köttkonsumtion bara med en tiondel så skulle det fria upp odlingsmark för att föda alla de 60 miljoner människor som svälter ihjäl varje år. Detta skulle också leda till en bättre folkhälsa samt minskade klimatutsläpp.  

Här är tre konkreta politiska förslag för att uppnå detta:  

1. Stoppa de enorma EU-subventionerna till köttindustrin. De uppgår till 35 miljarder varje år, av vilken större delen går till storskaliga köttfabriker. Subventionerna ska totalt sett kraftigt minska, och omfördelas till att stödja ekologisk och småskalig produktion.  

2. Inför en köttfri dag per vecka i den offentliga sektorn. Många äter en ensidigt köttbaserad kost av ren vana, och känner inte till de näringsmässigt fullgoda alternativ som finns. Detta är ett sätt av bryta det mönstret, i vården, skolan och omsorgen.  

3. Inför marknadsekonomiska styrmedel för att minska köttkonsumtionen. På samma sätt som vi har en punktskatt på alkohol, tobak och bensin, så bör köttprodukter betala för samhällsbelastning som är större än jämförbara livsmedel.   Alla behöver som sagt inte bli vegetarianer, men alla kan vara med och bidra till att odlingsmarken räcker till för en växande befolkning. 

Alla behöver som sagt inte bli vegetarianer, men alla kan vara med och bidra till att odlingsmarken räcker till för en växande befolkning.

[TrevorS]
8/11/09, 11:59 PM
#15

Är lök värkligen bra för kroppen?

snurro89
8/12/09, 12:38 AM
#16

#15 vf undrar du?

[TrevorS]
8/12/09, 1:00 AM
#17

Fick lära mig i skolan att kroppen inte kan bryta ner det tror linser är bättre..:)

Saga85
8/12/09, 3:00 AM
#18

Jag har varken hört att lök ska vara onyttigt eller nyttigt. Själv ser jag lök mer som en krydda än mat.

Casiopeia
8/12/09, 3:04 AM
#19

Lök kan vara svårt att bryta ner om man har taskig mage, samma sak med gluten- men dåligt är det inte. Det innehåller massor av bra näring. Däremot undviker jag det när min magkatarr gör sig påmind.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

snurro89
8/12/09, 3:21 AM
#20

#17 linssoppa, är en av mina favoritsoppor så:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: