Annons:
Etikettrecept-efterrätter-och-snacks
Läst 4866 ggr
Biejvve
2008-12-03 10:47

Behöver hjälp :-)

Hej

Nu är jag inte medlem här men jag hoppas ändå kunna skriva och få hjälp med en grej här.

Jag har en vännina som är vegan och det är hela familjen.

Jag skulle göra en tårta till de men jag har ingen anning vad eller hur man gör en tårta utan ägg eller annat som veganer inte äter.

Snälla kan någon hjälpa mig en något recept till en tårta utan ägg eller annat som veganer inte äter?

Annons:
Åsa S
2008-12-03 11:47
#1

Mixa 200g mandel + 100g aprikoser i en matberedare, tillsätt 2-3 msk rom el annan sprit (alt. apelsinjuice), så den blir som en smulig deg. Fodra en pajform med plastfilm och tryck ut degen i denna, strössla ev. ca 0,5dl kokos på degplattan som man tryckt ut. Ställ formen kallt för att stelna och torka upp något.

Det finns vegangrädde som är vispbar så man kan sedan ha på lite sådan på degplattan och sedan dekorera med färska bär och frukter.

Hittar man inte vispbar vegangrädde i butiken kanske det finns någon veganglass i frysdisken att skopa ut på degplattan och sedan ha på bär.

HannaM
2008-12-03 13:21
#2

Finns en bra hemsida som jag glömt adressen till där det finns mycket bra recept på bakverk för veganer. Hmm… någon måste kunna den=)

Casiopeia
2008-12-03 14:26
#3

Inga problem att göra tårta!  :-)

Du gör en sockerkaka utan ägg som botten, googlar du så hittar du flera recept. Använd mjölkfritt margarin och sojamjölk istället för komjölk. Gör dubbel sats bara så den blir ganska tjock och använd en rund form med plan botten. Dela kakan i tre delar när den är gräddad och fyll t.ex med mosad banan, krossad annanas, sylt, fruktpuré (barnmat), bär och frukt.

Istället för grädde kan du använda soyatoo eller go greens vispbara grädde. Min personliga favorit är dock kokosgrädde eftersom det smälter på tungan som riktig grädde gör och inte är så söt. Kokosgrädde gör man enkelt själv. Ta en burk kokosmjölk (ej light!) som stått kallt. Skeda ur det övre lagret ur burken som tjocknat och rör försiktigt ut med någon tsk sojagrädde så det blir slätt. Tänk bara på att tåtran bör stå kallt innan servering. Kokosgrädden har en lätt kokosbismak, men det är gott om man t.ex gör en tropisk tårta med mango, annanas och banan och kanske chokladkakbottnar med kokosflingor i. (ha bara i kokos och kakao i sockerkaksmeten).  Lycka till!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
2008-12-03 14:35
#4

Mmm kokosgrädde lät gott… men jag förstod inte riktigt hur du gör Skäms

sighni
2008-12-03 17:48
#5

Se under rubriken efterrätter och snacks. Där finns ett recept på en god tårta jag skickat in tidigare.

Casiopeia
2008-12-04 12:03
#6

#4

I de flesta sorter kokosmjölk (sånna du köper på burk) har innehållet separerat sig så att vätskan ligger i botten och den feta, tjocka kokosmassan flyter ovanpå. Det är därför man brukar skaka burken eller värma den under rinnande vatten innan man öpnnar den så mjölken blandas. Här tar man istället till vara på den tjocka massan och skedar försiktigt ut den ur burken och aktar sig för att få med vätskan under. Kokosmassan är väldigt likt grädde i smak och konsistens, men kan vara lite kompakt och grynig. Rör man ut den med pyttelite sojagrädde blir den slät och lättare att dekorera tårtor med. Funkar även superbra i semlor! :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Sarah
2008-12-04 12:43
#7

Cocosgrädde lät ju riktigt nice! Känner att jag inte har hängt med i utvecklingen riktigt ;)

Casiopeia
2008-12-04 13:09
#8

Vet inte hur vanligt det är att man använder kokosgrädde, har aldrig sett det i recept eller så.  Hittade på detta själv eftersom jag använde kokosmjölk ofta i matlagning och tycker den där tjocka massan är så sjukt god. Jag tycker det är konstigt att inte fler kommit på det, kokosgrädden är överlägset dom där nya vispgrädd-substituten som mer liknar en vit fluffig kräm än riktig grädde. Man vill ju åt den friska neurtala smaken som smälter i munnen. Dessutom finns ju kokosmjölk att köpa nästan överallt så det är betydligt lättare, och desutom slipper man vispa :-)

Det finns iof en färdig vispbar kokosgrädde som är sjukt svår att hitta, men som jag beställt på nätet och hittat i stora välsorterade matbutiker någon gång. Tyvärr tycker jag att den inte alls är god, den har en mycket mer distinkt kokossmak + någon svårdefinerad läbbig bismak än den hemmagjorda kokosmjölk-grädden och konsistensen är inte så bra heller…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
2008-12-04 13:15
#9

Men… hur mycket måste man köpa för att dekorera en tårta? Det är ju lite olika mycket som stelnat (har iaf varit det i dom jag köpt)… Gott låter det i alla fall.

Casiopeia
2008-12-04 13:16
#10

Förresten, värt att nämna är att det finns en annan produkt som heter kokosgrädde- det är ett tetrapack som man hittar på den asiatiska hyllan i mataffären ibland (blue dragon?). Denna fungerar inte heller särskilt bra, den är för tjock och grynig. Vanlig kokosmjölk på burk är bäst, tex santa Marias - så länge som det inte är light.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Casiopeia
2008-12-04 13:19
#11

#9 Minst två burkar, 2-4 beroende på hur stor tårtan är skull jag säga.

Jag tror dom med mest "grädde" i  är de sorter som är lite fetare. Jag brukar köpa Santa Marias, den tycker jag är bra.  bild

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
2008-12-04 13:21
#12

Låter kanon, ska provas.. fruktsallad med kokosgrädde låter som något jag skulle älska=)

Casiopeia
2008-12-04 14:26
#13

Det låter inte fel! :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Sarah
2008-12-05 13:41
#14

Mums mums mums. Blir till att testa till jul.

insel
2008-12-05 18:17
#15

#14

sarah, vill du göra till julbordet kanske?

Sarah
2008-12-05 22:51
#16

Det kan jag göra ;) Måste provsmakas massor innan ;)

Upp till toppen
Annons: