Recept: Sallader och kalla rätter

Aubergine"sill"

2008-10-27 22:19 #0 av: Casiopeia

Det här är en favorit till påsk, jul och midsommar som jag alltid gör. Det blir förvånansvärt likt "riktig" sill om man bara lyckas med konsistensen på auberginen så den inte blir för mjuk. Tänk på att "sillen" blir godast om den får stå och dra i lagen lite, så gör den gärna dagen innan.

Grundrecept: "sillbitarna" (beräkna ca en aubergin/inläggning)

1. Skär av "knoppen" på auberginen och skala den med potatisskalare
  2. Dela auberginen på längden i klyftor
  3. Skär bort det mesta av kärnorna (dvs det innersta fruktköttet) på klyftorna
  4. Dela i lagom stora fyrkantiga "sillbitar" men var noga med att dom inte blir för tunna
  5. Bitarna får bäst konsistens om dom ångkokas, har du ingen ångkokare gör så här: Lägg bitarna i en sil eller ett durkslag som du lägger över en liten kastrull med lite vatten i. Vattnet ska inte nå upp till auberginen! Lägg på ett lock och koka vattnet så bitarna blir ångkokta i silen. Bitarna behöver bara koka några minuter beroende på storlek och är klara när dom är mjuka och "sladdriga" men fortfarande har lite spänst/tuggmotstånd
  6. Täck bitarna med någon av följande inläggningar:

Glasmästarsill-lag

• 3dl vatten
  • ½dl ättika
  • ½dl socker
  • lite havssalt
  • en liten (eller ½) skivad rödlök
  • en liten (eller½) skivad morot
  • ½ påse "sillkryddor"
  • 2 lagerblad
  • ett litet knippe dill

Rör ihop vatten, ättika, socker och salt. Koka under omrörning tills sockret smält. Ha i resten av ingredienserna och låt sjuda en liten stund. Ta av från plattan och låt svalna så pass att det tål att hällas över sillbitarna i en glasburk. Låt stå och svalna, gärna över natten.

Löksill-lag

• 3dl vatten
  • ½dl ättika
  • ½dl socker
  • lite havssalt
  • en liten (eller ½) skivad gul lök
  • 1msk kryddpepparkorn
  • 1tsk grov senap

Rör ihop vatten, ättika, socker och salt. Koka under omrörning tills sockret smält. Ha i resten av ingredienserna och låt sjuda en liten stund. Ta av från plattan och låt svalna så pass att det tål att hällas över sillbitarna i en glasburk. Låt stå och svalna, gärna över natten.

Senapsill-lag

• 1-3 msk grov, stark och söt senap
  • 1msk vittvinsvinäger
  • 2msk rapsolja
  • 1dl sojagrädde
  • vitpeppar
  • lite havssalt
  • lite gurkmeja för färgens skull

Rör ut senapen med vinägern i botten på lämplig burk. Tillsätt oljan under omrörning i en tunn stråle. Rör i sojagrädden och smaka av med vitpeppar, salt och gurkmeja. Blanda i sillbitarna och låt stå kallt innan servering.

Vitlök och dillsill-lag

• 1-2 vitlöksklyftor
  • 0,5 msk vinäger
  • 3msk rapsolja
  • 1-2 msk finhackad dill
  • lite örtsalt
  • lite vitpeppar

Pressa vitlöksklyftorna och rör ut med vinägern i botten på lämplig burk. Tillsätt oljan under omrörning i en tunn stråle. Rör i sojagrädden och smaka av med peppar, salt och dill. Blanda i sillbitarna och låt stå svalt innan servering.

ps. glömm inte veg. creme fraiche och hackad gräslök! :-)

Anmäl
2008-10-28 03:32 #1 av: Telefonkontakt

Är aubergine hårdsmällt eller lättsmällt? Glad

Anmäl
2008-10-28 14:36 #2 av: Casiopeia

Ingen aning! Men det påstås vara bra mat om man t.ex har magkatarr eftersom det är en av de få livsmedel vi har som är basiska istället för sura (dock kanske det går på ett ut om man marinerar dom i ätticka som i det här receptet)...

Anmäl
2008-10-28 15:36 #3 av: HannaM

Mm låter som en ide. Jag har aldrig illat sill men nu slipper man ju den läskiga fisken.

http://hannasskafferi.blogaholic.se/ http://www.classicferret.se
Anmäl
2008-10-28 22:43 #4 av: anebit

Supertack för dessa recept.  Måste prova i morgon.

Anmäl
2008-10-28 23:56 #5 av: Saga85

Kommer inte våga mig på det själv då jag alltid avskytt sill, men kanske man skulle smyga fram det på julbordet och testa reaktionerna...

Anmäl
2008-11-04 00:22 #6 av: Sarah

övertalat mamma att jag ska göra all mat till jullunchen, då ska det här komma med. låter sjukt gott.

Anmäl
2009-06-17 01:54 #7 av: Casiopeia

Puttar inför midsommarfirandet! Har just gjort tre burkar sill att ta med till lantstället!

Testade en ny sort i år, inspirerad av den här sillen från Abba. Receptet för sillbitarna är samma som ovan.

Senapsill med kapris och balsamico*- lag

• 1-3 msk dijonsenap
  • ½ msk vittvinsvinäger
  • 2msk rapsolja
  • 1dl sojagrädde
  • 1-2 msk kapris
  • ca ½ msk balsamico-créme
  • vitpeppar
  • lite havssalt
  • ev. en liten nypa socker

Rör ut senapen med vinägern i botten på lämplig burk. Tillsätt oljan under omrörning i en tunn stråle. Rör i sojagrädden, kapris och balsamico och smaka av med vitpeppar, salt och lite socker om du tycker det behövs. Blanda i sillbitarna och låt stå kallt innan servering.

*Balsamico är en krämig söt balsamvinäger, finns i de flesta välsorterade mataffärer. Även gott som salladsdressing eller på nykokt sparris ;-)

Anmäl
2009-12-08 04:29 #8 av: Casiopeia

*putt* tänkte prova lingonsill i år. Har ni några andra idéer på inläggningar?

Anmäl
2010-07-05 22:51 #9 av: [Gemm]

Blev det någon lingonsill i år? Har du några trevliga nya inläggningar?

Anmäl
2010-07-08 05:15 #10 av: [TrevorS]

Måste göra det här någongång gång mer, nästan ett halvår sedan jag gjorde "sill" sist. =)

Anmäl
2010-07-08 22:34 #11 av: [Gemm]

Jag gjorde förra helgen och ska göra imorgon till lördag, det är ju så förbaskat najs.

Anmäl
2010-07-09 00:08 #12 av: [TrevorS]

Skrattande

Anmäl
2010-12-16 13:09 #13 av: [TrevorS]

putt

Anmäl
2010-12-19 23:12 #14 av: JossanH

Gud vad spännande! Det här måste testas!

Medarbetare på iller.ifokus

Anmäl
2010-12-25 22:42 #15 av: Killen

Någon som vet hur man gör vanlig inlaggd "sill"?

Anmäl
2010-12-26 00:28 #16 av: [TrevorS]

#15, fråga på matlust.ifokus.se där får du bra svar. Skrattande

Anmäl
2012-12-11 18:24 #17 av: kelfwing

Puffar upp då till denna jul

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anmäl
2013-11-21 13:57 #18 av: Aribigga

Så man kan alltså göra dessa recepten typ dagen innan de ska serveras? Glad

Anmäl
2013-11-21 20:36 #19 av: Stallmima

TS hur mycket soja-grädde skall det vara i Vitlök och dillsill, står nämligen inte i receptet??

Anmäl
2013-11-22 08:12 #20 av: tlover

Detta brukar faktiskt vara favvorit bland blandkostare på våra julbord (det är så likt så dom kan låtsas att det är riktig sill, och jag som inte gillade att äta "rå fisk" förr vet att det inte är sill win win)

Jag brukar göra glasmästarlag, chili och senap.

Missa inte Tealovers teadventskalender Köp redan nu
Teprovning i Lycksele! Begränsat antal platser boka nu

Anmäl
2013-11-22 09:39 #21 av: [Vegg]

MUMS, vilka bra alterantiv!

Anmäl
2013-11-25 18:13 #22 av: Casiopeia

Vill minnas att det är samma som i senapsillen, 1dl. Blir det för lite så kör i en skvätt till! :)

Anmäl
2013-11-25 20:34 #23 av: Lavine

Är den hållbar längre, dvs skulle man kunna göra sillen ganska snart och äta den på julafton? *ont om tid nära jul*

Anmäl
2013-11-27 21:30 #24 av: Dierpmis

Åh detta måste jag ju testa :D

Anmäl
2013-11-29 18:31 #25 av: Stallmima

#22  Tack!    Tummen upp

Anmäl
2013-12-16 23:03 #26 av: Salish

Mm detta låter jättegott. Ska provas till årets julbord.

Anmäl
2014-12-08 22:04 #27 av: vresrosen92

Hittade denna gamla tråd (google är praktiskt). Är det någon som vet hållbarhet och hur länge innan auberginen bör minst läggas in innan man äter, för att få smak?

Anmäl
2014-12-08 22:08 #28 av: Sarah

Jag brukar göra dagen innan, eller samma dag. Senapssås och aubergine som fått torkat lite i ugnen. 

Anmäl
2014-12-09 08:32 #29 av: tlover

Jag brukar göra dagen innan eller tidigast dagen före det (vanligtvis dagen innan). Jag har nämligen en känsla av att det håller betydligt kortare än riktig sill.

Sen när det är dags att äta rester är det dom i "gräddsås" som åker först, dom brukar vara uppätna inom 3 dagar efter jul (dom är ju också favoriterna), den i lag håller däremot minst en vecka efter jul (den är inte lika mycket favorit så den räcker längre men jag tror den håller längre också).

Anmäl
2014-12-09 09:50 #30 av: Sarah

#29 allt håller kortare än riktigt sill :P Har en burk senapssill som min pappa lämnat i min kyl. Öppnad. Den har nu stått där i 1,5 år som ett litet experiment för att se om den någonsin blir dålig. Inte ännu iaf... 

Anmäl
2014-12-09 09:56 #31 av: tlover

#30 Pax att inte testa om den håller el inte Kräks

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.