Annons:
Etikettrecept-sallader-och-kalla-rätter
Läst 79193 ggr
Casiopeia
10/27/08, 10:19 PM

Aubergine"sill"

Det här är en favorit till påsk, jul och midsommar som jag alltid gör. Det blir förvånansvärt likt "riktig" sill om man bara lyckas med konsistensen på auberginen så den inte blir för mjuk. Tänk på att "sillen" blir godast om den får stå och dra i lagen lite, så gör den gärna dagen innan.

Grundrecept: "sillbitarna" (beräkna ca en aubergin/inläggning)

  1. Skär av "knoppen" på auberginen och skala den med potatisskalare

  2. Dela auberginen på längden i klyftor

  3. Skär bort det mesta av kärnorna (dvs det innersta fruktköttet) på klyftorna

  4. Dela i lagom stora fyrkantiga "sillbitar" men var noga med att dom inte blir för tunna

  5. Bitarna får bäst konsistens om dom ångkokas, har du ingen ångkokare gör så här: Lägg bitarna i en sil eller ett durkslag som du lägger över en liten kastrull med lite vatten i. Vattnet ska inte nå upp till auberginen! Lägg på ett lock och koka vattnet så bitarna blir ångkokta i silen. Bitarna behöver bara koka några minuter beroende på storlek och är klara när dom är mjuka och "sladdriga" men fortfarande har lite spänst/tuggmotstånd

  6. Täck bitarna med någon av följande inläggningar:

Glasmästarsill-lag

  • 3dl vatten
  • ½dl ättika
  • ½dl socker
  • lite havssalt
  • en liten (eller ½) skivad rödlök
  • en liten (eller½) skivad morot
  • ½ påse "sillkryddor"
  • 2 lagerblad
  • ett litet knippe dill

Rör ihop vatten, ättika, socker och salt. Koka under omrörning tills sockret smält. Ha i resten av ingredienserna och låt sjuda en liten stund. Ta av från plattan och låt svalna så pass att det tål att hällas över sillbitarna i en glasburk. Låt stå och svalna, gärna över natten.

Löksill-lag

  • 3dl vatten

  • ½dl ättika

  • ½dl socker

  • lite havssalt

  • en liten (eller ½) skivad gul lök

  • 1msk kryddpepparkorn

  • 1tsk grov senap

Rör ihop vatten, ättika, socker och salt. Koka under omrörning tills sockret smält. Ha i resten av ingredienserna och låt sjuda en liten stund. Ta av från plattan och låt svalna så pass att det tål att hällas över sillbitarna i en glasburk. Låt stå och svalna, gärna över natten.

Senapsill-lag

  • 1-3 msk grov, stark och söt senap
  • 1msk vittvinsvinäger
  • 2msk rapsolja
  • 1dl sojagrädde
  • vitpeppar
  • lite havssalt
  • lite gurkmeja för färgens skull

Rör ut senapen med vinägern i botten på lämplig burk. Tillsätt oljan under omrörning i en tunn stråle. Rör i sojagrädden och smaka av med vitpeppar, salt och gurkmeja. Blanda i sillbitarna och låt stå kallt innan servering.

Vitlök och dillsill-lag

  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 0,5 msk vinäger
  • 3msk rapsolja
  • 1-2 msk finhackad dill
  • lite örtsalt
  • lite vitpeppar

Pressa vitlöksklyftorna och rör ut med vinägern i botten på lämplig burk. Tillsätt oljan under omrörning i en tunn stråle. Rör i sojagrädden och smaka av med peppar, salt och dill. Blanda i sillbitarna och låt stå svalt innan servering.

_ps. glömm inte veg. creme fraiche och hackad gräslök! :-)
_

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Telefonkontakt
10/28/08, 3:32 AM
#1

Är aubergine hårdsmällt eller lättsmällt? Glad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Casiopeia
10/28/08, 2:36 PM
#2

Ingen aning! Men det påstås vara bra mat om man t.ex har magkatarr eftersom det är en av de få livsmedel vi har som är basiska istället för sura (dock kanske det går på ett ut om man marinerar dom i ätticka som i det här receptet)…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
10/28/08, 3:36 PM
#3

Mm låter som en ide. Jag har aldrig illat sill men nu slipper man ju den läskiga fisken.

anebit
10/28/08, 10:43 PM
#4

Supertack för dessa recept.  Måste prova i morgon.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Saga85
10/28/08, 11:56 PM
#5

Kommer inte våga mig på det själv då jag alltid avskytt sill, men kanske man skulle smyga fram det på julbordet och testa reaktionerna…

Sarah
11/4/08, 12:22 AM
#6

övertalat mamma att jag ska göra all mat till jullunchen, då ska det här komma med. låter sjukt gott.

Annons:
Casiopeia
6/17/09, 1:54 AM
#7

Puttar inför midsommarfirandet! Har just gjort tre burkar sill att ta med till lantstället!

Testade en ny sort i år, inspirerad av den här sillen från Abba. Receptet för sillbitarna är samma som ovan.

Senapsill med kapris och balsamico*- lag

  • 1-3 msk dijonsenap

  • ½ msk vittvinsvinäger

  • 2msk rapsolja

  • 1dl sojagrädde

  • 1-2 msk kapris

  • ca ½ msk balsamico-créme

  • vitpeppar

  • lite havssalt

  • ev. en liten nypa socker

Rör ut senapen med vinägern i botten på lämplig burk. Tillsätt oljan under omrörning i en tunn stråle. Rör i sojagrädden, kapris och balsamico och smaka av med vitpeppar, salt och lite socker om du tycker det behövs. Blanda i sillbitarna och låt stå kallt innan servering.

*Balsamico är en krämig söt balsamvinäger, finns i de flesta välsorterade mataffärer. Även gott som salladsdressing eller på nykokt sparris ;-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Casiopeia
12/8/09, 4:29 AM
#8

*putt* tänkte prova lingonsill i år. Har ni några andra idéer på inläggningar?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[Gemm]
7/5/10, 10:51 PM
#9

Blev det någon lingonsill i år? Har du några trevliga nya inläggningar?

[TrevorS]
7/8/10, 5:15 AM
#10

Måste göra det här någongång gång mer, nästan ett halvår sedan jag gjorde "sill" sist. =)

[Gemm]
7/8/10, 10:34 PM
#11

Jag gjorde förra helgen och ska göra imorgon till lördag, det är ju så förbaskat najs.

[TrevorS]
7/9/10, 12:08 AM
#12

Skrattande

[TrevorS]
12/16/10, 1:09 PM
#13

putt

Annons:
JossanH
12/19/10, 11:12 PM
#14

Gud vad spännande! Det här måste testas!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Killen
12/25/10, 10:42 PM
#15

Någon som vet hur man gör vanlig inlaggd "sill"?

kissmekate.blogg.se

[TrevorS]
12/26/10, 12:28 AM
#16

#15, fråga på matlust.ifokus.se där får du bra svar. Skrattande

kelfwing
12/11/12, 6:24 PM
#17

Puffar upp då till denna jul

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
11/21/13, 1:57 PM
#18

Så man kan alltså göra dessa recepten typ dagen innan de ska serveras? 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

Stallmima
11/21/13, 8:36 PM
#19

TS hur mycket soja-grädde skall det vara i Vitlök och dillsill, står nämligen inte i receptet??

tlover
11/22/13, 8:12 AM
#20

Detta brukar faktiskt vara favvorit bland blandkostare på våra julbord (det är så likt så dom kan låtsas att det är riktig sill, och jag som inte gillade att äta "rå fisk" förr vet att det inte är sill win win)

Jag brukar göra glasmästarlag, chili och senap.

l'm back

Annons:
[Vegg]
11/22/13, 9:39 AM
#21

MUMS, vilka bra alterantiv!

Casiopeia
11/25/13, 6:13 PM
#22

#19

Vill minnas att det är samma som i senapsillen, 1dl. Blir det för lite så kör i en skvätt till! :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Lavine
11/25/13, 8:34 PM
#23

Är den hållbar längre, dvs skulle man kunna göra sillen ganska snart och äta den på julafton? *ont om tid nära jul*

Dierpmis
11/27/13, 9:30 PM
#24

Åh detta måste jag ju testa :D

http://erjfoto.se/

Stallmima
11/29/13, 6:31 PM
#25

#22  Tack!    👍

Salish
12/16/13, 11:03 PM
#26

Mm detta låter jättegott. Ska provas till årets julbord.

vresrosen92
12/8/14, 10:04 PM
#27

Hittade denna gamla tråd (google är praktiskt). Är det någon som vet hållbarhet och hur länge innan auberginen bör minst läggas in innan man äter, för att få smak?

Don´t worry, Be happy!

Annons:
Sarah
12/8/14, 10:08 PM
#28

Jag brukar göra dagen innan, eller samma dag. Senapssås och aubergine som fått torkat lite i ugnen.

tlover
12/9/14, 8:32 AM
#29

Jag brukar göra dagen innan eller tidigast dagen före det (vanligtvis dagen innan). Jag har nämligen en känsla av att det håller betydligt kortare än riktig sill.

Sen när det är dags att äta rester är det dom i "gräddsås" som åker först, dom brukar vara uppätna inom 3 dagar efter jul (dom är ju också favoriterna), den i lag håller däremot minst en vecka efter jul (den är inte lika mycket favorit så den räcker längre men jag tror den håller längre också).

l'm back

Sarah
12/9/14, 9:50 AM
#30

#29 allt håller kortare än riktigt sill :P Har en burk senapssill som min pappa lämnat i min kyl. Öppnad. Den har nu stått där i 1,5 år som ett litet experiment för att se om den någonsin blir dålig. Inte ännu iaf…

tlover
12/9/14, 9:56 AM
#31

#30 Pax att inte testa om den håller el inte 🤮

l'm back

Sarah
12/9/14, 10:03 AM
#32

Mina tester är syn- och luktbaserade :P Ser fortfarande bra ut och luktar som det ska.

Upp till toppen
Annons: