Matprat

Nybörjare

2008-10-09 15:08 #0 av: Aribigga

Hallå!

Jag har bestämt mig för att bli vegetarian och jag undrar om ni skulle vilja hjälpa mig med en sak.

Vad har ni för basvaror hemma?

Med andra ord, jag vill ha hjälp med att göra en inköpslista på saker som är vanliga i vegetariska rätter.

Jag kan tänka mig att bönor, linser, ärtor och andra grönsaker är självklart men vad tycker du är nödvändigt för att kunna laga mat hemma? Vad är det första du tycker jag ska inhandla?

Det blev lite luddigt, men jag hoppas ni förstår och tar en minut för att hjälpa mig. (Har redan börjat läsa recept.)

Anmäl
2008-10-09 15:28 #1 av: Sarah

Välkommen! Vad roligt att du bestämt dig för att bli veg.

Jag har nästan alltid detta hemma:

Torkade linser, bönor och ärtor som jag lägger i blöt, kokar och har i frysen. Även på burk för att det är enkelt. Själv föredrar jag kidneybönor, kikärtor, vita bönor, stora vita bönor och linser. Även mungbönor att grodda och ha i en del grytor.

Brevid detta i hyllan finns solrosfrön och lite nötter.

Även en del gryn som bovete att göra gröt på.

Tofu, vilket är sojabönsost som inte smakar något, men går att göra massor med och smaksätta själv. Även en del sojaproteinbitarfinns i hyllan. Halloumi är grymt gott att steka.

Grov bulgur och Quinoa, vilka jag använder istället för ris. Använder även rödalinser på det sättet och som bas i sallader. Grov pasta.

Jag har alltid ägg från grannen hemma. Äter en del ägg men då bara ekologiska.

Havregrädde och havremjölk. Jag antar att du inte tänker bli vegan direkt, men nu skriver jag ju vad jag har ;)

Mycket färska grönsaker. Den mesta av min mat beseras på färska grönsaker. Fänkål, blomkål, broccoli, de vanliga salladsgrönsakerna, mycket gröna blad. Mycket lök vilket jag har i all varm mat nästan ;) Rotfrukter.

Torkad frukt och grönsaker på burk (majs kronärtsskockor feferoni och liknande). Det går åt en del krossade tomater och tomatpure.

I frysen har jag alltid lite frysta gröna ärtor, frysta bär en del köttsubstitut för enkla kvällar och frysta kryddor och såklart sorbet. Färdigkokade baljväxter.

Det som är svårast att få i sig kan vara protein, järn, kalcium och zink. Allt det hittar du i baljväxter och nötter och frön. B12 är svårt som vegan och det kan man behöva ta tillskott på.

Anmäl
2008-10-09 15:39 #2 av: Aribigga

Tack så mycket för hjälpen!

Nu blev det lite enklare med inköpslistan :)

Anmäl
2008-10-09 16:14 #3 av: Casiopeia

En bra början kan vara att laga/handla som du brukar- men byta ut köttet mot alternativ. Innan man kommit in i det "vegetariska tänket" och börjar laga vegomat som inte ska likna något animaliskt.

T.ex:

Köttfärs ---> torkat sojaprotein-granulat, blåbands vegetariska färssås, cournfärs, fryst sojafärs, mosad tofu, linser, kinafärs

Korv  ---> Sojakorv, tofukorv, quornkorv, tofubitar i t.ex "korv"stroganof och liknande

Filéer/stora bitar ---> quornfilé, stekt tofu, torkat sojaprotein i filé-form

Bitar i grytor/liknande ---> torkat sojaprotein i bitform, tofu, seitan, mock duck/chicken, quornbitar, fryst vegokyckling-bitar, tzay, etc

Biffar ---> finns hur mycket vegobiffar som helst i mataffären, eller gör egna av bönor eller nötter

Ofta kan man också byta ut köttet mot "matigare" grönsaker som aubergine, svamp, rotfrukter eller stora bönor.

Köp gärna en vegetarisk kokbok eller kolla i receptsammlingar på nätet så får du mycket goda råd som hjälper dig att få inspiration att komma igång! Den här sidan är en bra resurs, men även större matsidor som t.ex tasteline.se har en hel del vego-recpt om man använder sökfunktionen :-)

Anmäl
2008-10-09 16:21 #4 av: Aribigga

Jo det var tänkt att inhandla en kokbok också, tips på en bra?

Anmäl
2008-10-09 16:26 #5 av: Casiopeia

Här finns en bra tråd med en massa tips på böcker!

 

Anmäl
2008-10-09 16:28 #6 av: Aribigga

Tackar, du är en ängel :)

*fotnot till mig själv, halvkokta linser är inte gott.*

Anmäl
2008-10-09 17:32 #7 av: Sarah

och, köp rapsolja att steka i, det ger bästa fettsammansättningen, olivolja på kalla rätter, vinäger och sånt och andra roliga såser och oljor.

Anmäl
2008-10-09 17:35 #8 av: Aribigga

Okey, steka i rapsolja var det. *skriver upp i huvudet*

Var på matmässa förra veckan och hittade lite roliga broschyrer med vegetariska såser ska kika i dem också :)

Anmäl
2008-12-10 13:12 #9 av: Sarah

puttar lite

Anmäl
2008-12-10 20:49 #10 av: kerre

tofu och seitan (på vanligt mjöl eller gluten förpackning) kan man göra själv även soya granulat(koka soyabönor krossa torka) och biffar korv strimlor fiskpinnar sill skinka revbensspjäll you name it ;) billigt och mycket godare!

det som tar tid är mest sånt som kan stå för sig själv under natten och så. (även havremjölk och soyamjölk) annars viktig basvara är soyamjöl då det går att ha i nästan allt från att få biffar som håller ihop till att använda som äggersättning i sockerkakan! går även att göra en slags dröm kake maränger på. tips. försök dock inte göra soyamjölk på det då det smakar yäk.

annars äter jag en hiskelig mängd morötter gott som de är eller doppa stavar eller ha i mat sallad lägga in.. också billigt. hmm det här kanske inte var för nybörjaren utan fattiglappen men om man vill kasta sig in i matsvängen så!

Anmäl
2008-12-11 20:11 #11 av: Mysan59

På tal om seitan som kerre #10 nämnde, här är en bra länk!

http://www.oxon.se/seitan/bake_2.html

Anmäl
2008-12-11 20:17 #12 av: Sarah

Kerre, fungerar det med sojamjöl på samma sätt som man lagar "stek" i länken som Mysan visar?

Anmäl
2008-12-11 20:53 #13 av: kerre

#12 det har jag faktiskt aldrig provat Förvånad ska genast undersöka detta!

Anmäl
2008-12-12 11:42 #14 av: Casiopeia

#12 Skulle inte tro det. Det är själva gluten:et som Seitan bygger på. Metoden går ut på att man tvättar bort "det andra" så bara gluten blir kvar av mjölet. Sojamjöl innehåller ju inte gluten så det blir ju inte samma sak.

Anmäl
2008-12-12 13:29 #15 av: Sarah

Hmmm...

Anmäl
2008-12-15 13:51 #16 av: kerre

nej men det borde kunna bli en annan sorts proteinmassa.. hmm

Anmäl
2008-12-15 17:18 #17 av: Sarah

Nu vet jag mer om protein i seitan ;) mycket bra men ej fullvärdig, därför måste det kombineras med ngt annat ;) haha

Anmäl
2008-12-17 15:13 #18 av: Casiopeia

#16 eller så gör man tofu istället för att slösa på sojamjölet ;-)

Jag tror inte det går att tillämpa samma teknik på sojamjöl. Den enda likheten är ju att det är i pulverform, men det har ju helt olika egenskaper. Tror man bara skulle få en ganska läbbig sojagröt om man försökte! Men har du lite sojamjöl över så testa, allt för vetenskapen!Flört

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.