Annons:
Etikettrecept-röror
Läst 3982 ggr
Casiopeia
2008-09-29 13:57

Aubergine-dip

Min favoritröra all-time, sagolikt god! Egentligen ganska lättlagad, men kräver lite tid så det är en fördel om man börjar i god tid och lagar ev. annan mat paralellt. Kräver mixer.

  • 2st auberginer

  • ca ½dl olivolja

  • 1-2 vitlöksklyftor

  • 1-2 msk citronjuice

  • örtsalt + svartpeppar

  • vanligt salt

Sätt ugnen på 175 C

Halvera auberginerna på längden och lägg i en ungsfast form med snittytan upp. Täck med ett tunt lager vanligt salt och låt stå ca 15 min så dom får vätska av sig ordenkligt.  Skrapa/skölj av saltet och torka lätt med hushållspapper. Pensla med olivolja och stoppa in i ungnen ca 30 min tills auberginerna blivit gyllenbruna på ytan och mjuka innuti. Ta ut och låt svalna.

Ta av skalen eller skrapa ur innehållet i en bunke eller matberedare. Häll i olivolja (inte allt till att börja med), vitlöken och citronjuicen. Mixa med stavmixer eller matberedare till en jämn smet och tillsätt oljan eftersom tills den känns krämig men inte för fet. Smaksätt med örtsalt och peppar och ev. örtkryddor.

Servera som tillbehör i en skål, som dip eller alternativ till hummus. Jättegott till nybakt bröd eller som kall sås. En favorit är att steka kikärtor med mycket grillkrydda och lök och äta i pitabröd tillsammans med auberginedipen och hackade färska tomater/sallad. Godis!Glad

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Sarah
2008-09-29 14:01
#1

Mums mums. Älskar det här. Brukar göra till paella då jag tycker det blir lite tirt annars.

Casiopeia
2008-09-29 14:15
#2

Det kan jag tänka mig blir riktigt bra :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Chessan
2009-03-20 19:06
#3

Låter som Baba ganoush, och jag kan tipa om att när man ha möjlighet (sommaren eller så) så är det ännu godar om man grillar dem i grillen, helst med ved och inte grillkol, istället för att ha dem i ugnen. Då får de en svag röksmak vilket gör det ännu godare

Casiopeia
2009-03-21 00:22
#4

#3 mmm, det låter inte fel! Det ska jag komma ihåg :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
2009-03-21 00:23
#5

Skulle säga att det är Baba Ganoush :)

Hennum
2009-03-22 02:31
#6

låter ju fantastiskt gott!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Upp till toppen
Annons: