Annons:
Etikettrecept-såser
Läst 5302 ggr
Casiopeia
9/29/08, 6:48 PM

Pizzasås

Denna sås gjorde mitt liv som vegan lite enklare att leva dom dagar man är lat och vill ha något onyttigt och kladdigt att snaska på framför tv:n (t.om. en  *host* hälsomänniska som jag har sånna dagar, tro det eller ej Oskyldig )  Vegetarisk köpepizza utan ost är ju hysteriskt torrt och trist.

Gör så här istället. Beställ en vegetariana utan ost med hemkörning eller skicka ner sambon till pizzerian. Under tiden rör du ihop den här snabba såsen som du sedan häller över pizzan vid ankomsten.

  • 1 pkt soja eller havregrädde (2½dl)
  • En klick margarin
  • ½ buljongtärning (grönsaks eller svamp)
  • lite soya
  • 1-2 tsk parmazano (mjölkfritt parmesanpulver- kan uteslutas)
  • örtsalt, vitpeppar
  • lite gurkmeja för färgens skull
  • oregano
  • lite vetemjöl eller majzena

Häll sojagrädden i en kastrull tillsammans med en klick margarin och buljongtärningen. Låt koka upp och smaka sedan i soya, parmazano och kryddor. När det smakar gott reder du såsen med majzena eller vetemjöl tills den blir lagom tjock- den får inte vara för rinnig för då blir det väldigt kladdigt att äta :-)

Funkar naturligtvis lika bra på hemmagjord pizza och kan varieras i det oändliga med vad du har hemma.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Camomilla
9/29/08, 6:58 PM
#1

Åh, det låter kanon ju :)

Milka
9/30/08, 5:38 PM
#2

Nu har jag sådan tur att det finns en god, vegansk pizzasås i min lilla stad, men det här receptet ska nog till att testas ändå, men utan parmazano då tyvärr.

Upp till toppen
Annons: