Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 11434 ggr
sofijans
7/28/08, 11:54 PM

demivegetarian?

Hej, första gången jag är inne på Vegeterian.ifokus. Jag har hört talas om något som heter demivegetarian, någon som vet lite mer om det? jag är nyfiken på vad det innebär.
tack i förhand.

Annons:
Sarah
7/29/08, 3:10 AM
#1

Demi innebär i princip att man även äter fisk. Här inne kallar vi det inte vegetarian ;) Men många gör det.

sofijans
7/29/08, 4:55 AM
#2

#1 okej, då förstår jag.

peaches
7/29/08, 2:32 PM
#3

Är inte demi också då man är ovo,lakto-ovo, eller lakto?

MimmieM
7/29/08, 11:47 PM
#4

#3 Nej, att vara lakto (mjölk) - ovo (ägg) vegetarian innebär som sagt att du äter mjök- och äggprodukter, men inte kött i någon form. I folkmun kallad vegetarian.

Carpe Diem

birma
7/31/08, 5:35 PM
#5

#3

Demivegetariansk kost innefattar utöver vegetabilier: 

Mejeriprodukter, ägg, fisk och skaldjur.

[Mariann]
8/13/08, 2:09 PM
#6

Här finns en väldigt bra beskrivning av problemet… även ni har beskrivit det bra… så kanske denna ändå kan ge en överblick

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian

Annons:
Hennum
8/14/08, 7:21 PM
#7

hm, då är nog demivegetarian det jag kallar för fuskvegetarian. Sån som jag är :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Mariann]
8/14/08, 7:23 PM
#8

jag är också en sånn ;)

AnnaLundin
8/14/08, 11:00 PM
#9

Jag förstår inte varför man måste "kalla sig" för något.

Jag har ätit huvudsakligen vegetariskt i mer än 20 år och har konsekvent vägrat kalla mig vegetarian av det skälet att det finns så mycket åsikter om att "vegetarianer ska äta ditten och vegetarianer äter faktiskt inte datten".

Jag äter det jag vill äta och det är till övervägande delen livsmedel från växtriket. Det räcker för mig.

Ska jag äta ute nån gång så äter jag vegetariskt.

Är jag hembjuden till någon så är jag "grönsaksätare".

Men jag kallar mig inte för vegetarian!

[Mariann]
8/14/08, 11:12 PM
#10

#9 Måste man kalla sig nått??

Det finns väl inga måsten omkring något av vad man vill kalla sig själv, det är väl upp till var o en….

Så om du vill kalla dig grönsaksätare är väl det ok och om någon kallar sig fuskvegetarian eller vegetarian är väl det precis lika ok. Det kan ju omöjligt ligga hos någon annan vad som är ok att man vill kalla sig själv…

[Mariann]
8/14/08, 11:12 PM
#11

dubbelt! Glad

AnnaLundin
8/15/08, 4:01 PM
#12

#10 . det var ju det jag menade, man måste inte kalla sig för något alls. Och framförallt behöver man inte träta om vad de olika benämningarna står för vem som tillhör vilken och vad dessa då "får" eller "ska" äta.

Hoppfull
8/15/08, 4:28 PM
#13

Det tråkiga är väl att folk har så stort behov av att tala om för vegetarianer att vi/ni "minsann mår bättre av kött"!!!!!!!!! Det kan man ju se på vissa som hänger här inne och enbart pekar på fördelarna med att äta kött… och bristerna vi alla alldeles snart kommer att få eller redan har för att vi äter frön och spannmål.

En stilla undran är väl varför de överhuvudtaget är här… det är inte så många vegetarianer som hänger på köttforumen och lägger in allsköns långa citat från bu och bä och  den vegetariska kostens förträfflighet! DET tycker jag är oerhört tröttsamt, löjligt och omoget (från båda håll när så sker) och får mig att förstå att man inte kallar sig vegetarian emellanåt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
peaches
8/15/08, 4:43 PM
#14

#13 Jag håller med dig. Man får många och långa utlägg om hur man inte får i sig proteiner som om kött vore den enda proteinkällan i kostcirkeln. Eller så får man "vadå, människor har alltid ätit kött". :)

Hoppfull
8/15/08, 5:21 PM
#15

exakt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Pasi
8/16/08, 3:07 AM
#16

#14 Inte från mig väl?Obestämd

peaches
8/16/08, 3:59 AM
#17

#16 Hehe, jag riktar mig allmänt mot sådana kommentarer bara :D

Micca
9/4/08, 2:24 AM
#18

#9: Jag tror att begreppen kan vara hjälpsamma för medmänniskor. Jag har varit med om några vegetarianer som blivit bjudna på fisk för "vegetarianer kan väl äta fisk". Eller veganer som blivit bjuda på mjölk, "det är väl inget djur?". Äter man fisk eller "bara vilt" så är det väl enklare att säga att man bara är kostmedveten. Glad

Ulf-S
9/4/08, 3:28 PM
#19

Vart går egentligen gränserna för vad som betraktas som vegetarianskt, demivegetarianskt osv. i verkliga livet?

Många vegetarianer äter t.ex. gelégodis som innehåller just gelatin från animaliska källor. Äter man mejeriprodukter så bidrar man i allra högsta grad till att djur slaktas och äts upp. Korna mjölkar ju inte om de inte kalvar först och kalvarna blir nästan uteslutande slaktade.

Argument som att man inte vill bidra till djurs lidande och död blir totalt ihåliga om man ratar kött men smaskar i sig ost och yoghurt…Vanliga mjölkdjur lever för övrigt på kraftfoder som ger dem alla möjliga hälsoproblem, t.ex. ständig diarré, i stinkande jätteladugårdar.

Jag har full respekt för den som är vegan av etiska skäl, men jag har svårt att förstå mig på den som är vegetarian (och äter mjölkprodukter) av etiska skäl. Det går bara inte ihop. Som jag ser det är det i så fall bättre att förkorta kossornas lidande genom att äta kött och undvika mjölk…

Sarah
9/4/08, 4:03 PM
#20

#19 Jag gjorde en snabb sammanfatning under "Reda ut begreppen".

Visst ligger det en viss dubbelmoral i att äta mejeriprodukter istället för att vara vegan om man är det för djurens skull. Men, att bli vegetarian är ändå att minska mängden djur som föds upp avsevärt. Väljer man sedan att köpa ekologiska mejeriprodukter istället för "vanliga" så gör man en tjänst där. Min egen anledning till att inte vara vegan för tillfället är för att min kille äter kött och jag får kompromissa en del med maten hemma. Han kompromissar bort köttet hemma och jag går med på mejeriprodukter. Men endast ekologiska. Sen är det jag som lagar maten och det blir mycket veganskt.

Men, att förkasta folks engagemang med att de inte går hela vägen tycker jag är illa. Det är något människor som försöker förändra ofta får höra. Jasså, du är vegan, men varför kör du bil? Att bli vegan är svårt. Många klarar inte av det. Det kräver en hel del kunskaper (vilket all kost gör, många tror att man får i sig allt av kött). Jag ser hellre att folk blir vegetarianer och klarar av det, det gör en hel del nytta i världen, framför att de försöker bli veganer direkt och misslyckas.

Annons:
birma
9/4/08, 4:24 PM
#21

Sarah skrev: Men, att förkasta folks engagemang med att de inte går hela vägen tycker jag är illa.

Bra sagt. Är själv inte insatt till höger och vänster i allt om allting. Men i detta och många andra sammanhang tänker jag den tanken jag också. När folk engagerar sig, bidrar, försöker lite grann till en förmodat bra sak så duger det bra det också. Men ofta delas det ut gliringar (eller snyggare uttryckt, ifrågasättanden) och folk "ska sättas dit" som ej går hela vägen.

Är inget vidare på att uttrycka mig och få fram allt jag tänker och reflekterar över. Men vill säga att det var bra det du skrev Sarah. Bra sagt och beskrivet.

Ulf-S
9/4/08, 4:56 PM
#22

#20: Gråskalan är enorm. Och det är helt OK! Att kompromissa ibland är en del av livet.

Jag förkastar inte alls folks engagemang, utan tycker det är jättebra att folk tar initiativ som känns meningsfulla för dem och ev. också leder till en bättre hälsa! Det jag upplever som oerhört tråkigt och provocerande är den enorma okunskap som verkar finnas hos många.

Innan man börjar moralisera över andras ätande bör man veta vad man själv äter.

Om man väljer att äta mejeriprodukter så accepterar man (åtminstone till viss del!) vår djurhållning med allt vad den innebär.

Personligen tycker jag att vi alla har ett ansvar att välja bra mat (när vi kan välja), vare sig vi är veganer, vegetarianer, blandkostare eller karnivorer. Ekologiska (gärna biodynamiska) grönsaker, mjölk och kött från gräsuppfödda djur osv. (Tyvärr är det så gott som omöjligt att få tag på bra mjölk.) Naturlig mat som är framställd med miljömässigt hållbara metoder.

Sarah
9/4/08, 5:17 PM
#23

Kanske är förkasta ett starkt ord. Men att säga att det inte är att göra djuren en tjänst genom att inte äta upp dem är fel. Det föds på så sätt upp färre djur. Som jag skrev håller jag med om att det är en dubbelmoral att äta mejeriprodukter, men det är ett steg på vägen och bättre än ingenting.

Okunskap finns hos alla grupper och är lika tråkig överallt. Här inne vill jag inte ha moraliserande över kost, utan endast hjälp till de som vill äta vegetarisk kost. Av vilken anldning de nu väljer. Hälsa, etik, vana med mera.

Håller verkligen med om att vi har ett ansvar. Hoppas själv bli mer eller mindra självförsörjande på grönsaker nästa sommar och höst :)

Ellenfyrkant
9/4/08, 8:50 PM
#24

Jag äter inte kött av ngt slag, men ägg äter jag…. Skulle jag inte vara veg. då ? O.o Låter ju helknazz. Ägg är ju inte djur, det är ju samma sak som att dricka mjölk ? VEGAN kallas det ju om man inte äter/dricker något efter djur ?

Mvh Ellenfyrkant

Sarah
9/4/08, 8:52 PM
#25

Ellen, kolla under "reda up begreppen". Det vanligaste är att äta som du gör och att då kallas vegetarian.

Casiopeia
9/22/08, 2:20 PM
#26

Håller med om att det är fel att klandra folk för att dom är lakto-ovo-vegetariner av etiska skäl. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Uppmuntra det folk för det goda dom gör istället för att klaga på det dom inte gör, ingen är ju så duktig att den kan leva till 100% efter sin etik- men att man åtminståne försöker efter sin förmåga är väldigt mycket bättre än att låta bli!

Däremot kan jag bli lite störd på lakto-ovo vegetarioaner som klagar på veganer för att dom inte förstår varför man undviker mjölk och ägg. men det handlar ju oftast bara om okunskap…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Zenrin
11/9/08, 12:45 AM
#27

hmm… Jag är lite sent ute i denna diskution men jag har en sak att tillägga ang "reda ut begrepp". Många hävdar att en människa som inte äter animaliska produkter alls, alltså inte kött, ägg eller mjölk, är en ´vegan´. Jag håller inte riktigt med där. Detta är ju kanske bagateller men jag blir förvirrad ibland när folk kallar sig för vegetarianer och ändå äter ägg och ost. Om man tittar på djuren i naturen så är ju inte de djur som äter mestadels växter men även knycker ett ägg ibland, vegetarian. Dessa djur räknas ju (även som vi människor), som "blandkostare" (rent biologiskt).

Det jag vill komma till är att de som avstår från att använda sig av päls, vad ska dom kalla sig då?

Som jag ser det så är mina begrepp följande-

Lakto-ovo Vegetarian = En som inte äter några mördade djur, men äter ägg och mejeriprodukter.

Sen har vi dom mellan där, ovo-veg och lakto-veg…

En Vegetarian äter inte några animaliska produkter alls. ingen mjölk, inga ägg eller fiskrom, bara växter.

En vegan lever efter livsstilen "veganism" som är en bojkott av alla animaliska produkter, inte äns honung konsumeras av en vegan. Inte heller päls eller fårull.

Men som sagt. egentligen spelar det ingen roll vad man kallar sig. fast det vore väl bra om alla använde samma begrepp.

Jag är själv en lakto-ovo vegetarian som håller på att avvänja mig med alla animaliska produkter så gott det går. Det är svårt med alla invanda vanor och mönster. Vi behöver faktiskt inte animaliska produkter. Vi klarar oss bra ändå, utan lidandet som dessa industrier skapar.

Mycket kärlek till alla er som på alla sätt, stora som små, visar respekt och kärlek för naturen, djuren och våran skadade planet.

Annons:
svartelbas
11/9/08, 1:53 AM
#28

#27: ett tydligt problem i din kategorisering är ju att de allra flesta som kallas/kallar sig vegetarianer är lakto- och/eller ovo-vegetarianer. och om jag som vegan t ex skulle be att få vegetarisk kost på en restaurang skulle jag troligtvis inte få det jag vill ha… jag tycker det är grymt bra med ett eget ord för oss som inte äter ägg eller mjölk. ganska få orkar ju säga lakto-ovo-vegetarian mer än en gång och då blir det lätt bara vegetarian….

Casiopeia
11/9/08, 2:34 AM
#29

#27 din definition är egentligen den ursprungliga av vad en vegetarian är, men den definitionen har blivit så förvanskad under tidens lopp så numera är det vedertaget att en vegetarian innebär lakto-ovo-vegetarisk kost.

Sen vad det gäller veganer så varierar det så mycket- dom flesta som kallar sig veganer tillämpar som du säger en hel livstil där även skinn, päls och animaliska tillsatser går bort- MEN det är jätteolika vart man drar gränsen! Jag t.ex. äter honung ibland och ser mellan fingrarna på vissa animaliska e-ämnen eller animaliska tillsatser i kosmetika m.m. men lever den "veganska livstilen" i övrigt. Tror jag aldrig träffat någon 100%-vegan som inte gör några undantag, det är inte särskilt vanligt (åtminståne inte om man hållt på ett tag- nyfrälsta brukar vara lätt fundamentalistiska ;-) )

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Aribigga
11/9/08, 2:58 AM
#30

Jag brukar säga att jag inte äter kött, vilket jag heller inte gör. Sen att det tydligen är dubbelmoral att jag dricker mjölk det spelar mig ingen som helst roll.

Sen ska man tänka riktigt krasst så vill vi väl att våra landskap hålls öppna också, och klart att man vill tänka att man ska ha kvar korna för enbart den sakens skull. Men hur mycket kor kommer att försvinna när det inte finns någon ekonomisk vinning i det hela? Sen är frågan vad är taskigast? Äta kon eller sno kalvens mat och mamma? Snarare det sista.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zenrin
11/9/08, 10:34 AM
#31

#28 Jag kan verkligen förstå ditt problem på resturangerna. Jag är tillsammans med en Vegan som oftast gör lite "speciella" beställningar… typ "Pizza nr 37 utan ost". Hälsans kök har faktiskt börjat skriva "ovo-vegetariskt" på sina paket som innehåller äggpulver.

som sagt så tycker jag att hela diskutionen kan vara bagatellartad.

#30

dom allra flesta kött -och mjölkbönder har inte sina kor på "öppna landskap". Det är bara på vissa gårdar i sverige stort sätt. Dom allra flesta kor står inne i små bås året om. dessa industrier är inte så vackra. sen kan man ju fråga sig vad som är viktigast också,,, att vi har fina landskap att titta på, eller att miljontals djur slipper leva sina liv i total missär…

jag kom på ett filmtips bara för det :D "Our daily bread". Tror den finns gratis på Youtube. dom har en hemsida också www.ourdailybread.at

det är en dokumentär som visar typ vad vi äter och vad vår mat kommer ifrån :)

Abico
11/9/08, 8:00 PM
#32

#31 - Fy fasen, såg ett par klipp från "Our daily bread" på youtube. Jag sitter och gråter ännu… Stackars, stackars kycklingar Gråter

Hanna 

Zenrin
11/9/08, 10:10 PM
#33

Sanningen är inte alltid trevlig så att säga :(

Upp till toppen
Annons: