Annons:
Etikettrecept-sallader-och-kalla-rätter
Läst 7158 ggr
Sara
2008-07-10 22:53

Vegetariansk smörgåstårta?

Jag vill gärna ha recept på vegetariska fyllningar till smörgåstårta.

Äter ägg och mjölkprodukter. Äggfyllning har jag redan ett bra recept på men inga andra.

Sara

Annons:
Sara
2008-07-10 23:04
#1

Ska stå vegetarisk i rubriken.. Generad

Sara

sighni
2008-07-11 20:25
#2

I boken  "vegolandet veganias kokbok" finns gott om förslag på goda fyllningar till smörgåstårtor och smörgåsar. Här är några exempel

mimosafyllning

3 dl sojamajonnäs

2 burkar á 410 g (240 g frukt) fruktcocktail ev lite mer

Pastejfyllning

200 g veg. pastej, naturell eller med örter

ca 1 burk ättiksgurka

svampfyllning

3,5 dl sojamajonnäs

1 dl chilisås

1 dl hackad dill

drygt 200 g färska champinjoner

garnering:

sojamajonnäs, skivad gurka, halverade tomater el. cocktailtomater, strimlad sallat, halverade vindruvor, skivad kiwi, gul el röd paprika i ringar el. finhackad, clementiner el. apelsin, hackad persilja.

Fler förslag är vegansk hårdost el.mjukost, rashers & cheatin, marinerad tofu, guacamole,hommous, bön- och linspastejer, rödbetssallad, marinerade champinjoner eller stekt svamp, baba ganousch,

smaskig kikärtsfyllning

blanda 1,5 msk sojamajonnäs, persilja, drygt 1 krm malen spiskummin och salt. Mosa 1 dl kikärtor och blanda ihop med majonnäsen.

Jag har skickat recep på en del av ovan nämnda fyllningsförslag i tråden pålägg.

Sara
2008-07-11 22:37
#3

Tack!

Några fler?

Sara

Elemi
2008-07-14 23:10
Sara
2008-07-18 12:50
#5

Tack!

Sara

SussieSt
2009-02-08 12:42
#6

MMmmmmm… vad gott det lät… #5 har du möjlighet/lust att lägga upp äggfyllningen?

Annons:
SussieSt
2009-02-08 12:42
#7

Vore toppen liksom.Glad

Casiopeia
2009-02-08 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gjorde en vegansk smörgåstårta när min sambo fyllde år för ett par veckor sedan. Eftersom den skulle räcka till många gjorde jag en specialare och använde hönökaka som botten istället för vanligt vitt bröd. Två halvor blir en rund botten och två paket hönökaka ger en jättestor rund och fin tårta med fyra lager:-)

Jag fyllde den så här:

Understa lagret: margarin, vegansk Cream Cheese, cheetin' vegetarisk påläggskorv, blandad sallad och rödlök

Mellanlagret: Margarin, Tartex, tzaybitar (delade i mindre delar), soltorkade tomater och paprika

Övre lagret: avokadokräm (mogna avokados mixade med citronsaft, lite sojagrädde örtsalt och peppar),färska tomater, gurka och solroskott

Toppen: Majonäsblandning (en burk äggfri majonäs utrörd med sojagrädde) tomater, cocktailtomater, gröna och svarta oliver, solrosskott, tångkaviar och citron

Andra godsaker man kan ha i är grön olivkräm, veg ost, rashers m.m.

Alla gästerna (de flesta blandkostare) tyckte den var väldigt god, till och med en som annars avskyr smörgåstårta hyllade den :-) Särskilt avokadokrämen var uppskattad.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

sighni
2009-02-08 18:10
#9

#8 Vilken fin smörgåstårta. Synd man inte var därFlört. Fantastiskt fin bild!

Sara
2009-02-08 20:00
#10

Äggfyllningen är:

  • 12 Hackade kokta ägg
  • 3 msk majonäs
  • 1 dl vispad grädde

Bland allt och bre ut på en smörgåstårtsbotten.

Sara

kerre
2009-02-08 20:56
#11

en klasskamrat gjorde för flera år sedan en vegetarisk smörgåstårta tror det var soltorkade tomater röra på ena lagret och oliv och fetaost på det andra =)

SussieSt
2009-02-08 20:59
#12

Mmmmm… måste genast göra…. ALLT ni tagit upp. ;)

Upp till toppen
Annons: