Annons:
Etikettekonomiska-frågor
Läst 4591 ggr
Sarah
4/9/08, 9:46 PM

Hushållsekonomi

Hur har era matkostnader förändrats om ni slutat äta kött? Äter ni mer halvfabrikat som sojaprodukter eller står ni och kokar blötlägger och kokar bönor själva? Har det blivit billigare eller dyrare?

Annons:
Robinsnel
4/9/08, 11:25 PM
#1

Jag tror det blir väldans mycket billigare för mig. Det är ganska sällan jag äter färdigprodukter, men det händer när jag verkligen inte har tid… Jag kokar inte bönor så ofta, köper färdigkokta för det mesta. Ändå är de ju billiga liksom…
Den enda lite dyrare produkten jag alltid har hemma är sojaosten med cheddarsmak, den måste ju vara på mackorna jag käkar på jobbet!

MimmieM
4/9/08, 11:31 PM
#2

Min ekonomiska situation har mirakulöst sjunkit till botten. Its like magic! Men så kokar jag mina egna bönor till skillnad från Robinsnel, jag är en snåljåp ;) Kostnaden kommer väl retroaktivt med elräkningen istället ;)
Det är svårare att hitta halvfabrikat när man äter vegetariskt så det är bara att ta på sig förklädet och sätta igång! Som tur är så är jag en riktig bullmamma som älskar att vara i köket!

Carpe Diem

Hoppfull
4/13/08, 1:59 PM
#3

Hm, ja i en familj på fem där fyra fortfarande kräver kött kan jag tyvärr snarare säga att de stigit än tvärtom eftersom vi får handla både och nu.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tindrar
10/10/08, 8:16 PM
#4

Det har antaglien blivit dyrare för pappa, men för mamma vet jag inte, äter inte halvfabrikat där lika mycket för när vi inte äter halvfabrikat äter alla vegetariskt.

Casiopeia
10/11/08, 2:53 AM
#5

Jag har ju varit vegan så länge som jag haft egen hushållsekonomi så jag har inget att jämföra med. Cool

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Abico
10/16/08, 10:41 PM
#6

Jag har nog fått kostnaden att stiga eftersom större delen av familjen fortfarande äter kött och vi måste köpa både vegetariskt och ovegetariskt ^^' Men kostnaden lär ju sjunka så fort dom slutar ;P

Hanna 

Annons:
Saga85
10/29/08, 1:02 AM
#7

Har ingen aning om hur mycket jag lägger på mat. Inte särskilt mycket, särskilt inte nu när jag helt skippat halv/helfabrikat. Bönor och dylikt SKALL blötläggas och kokas, för att sedan formas till egna biffar.

Jämförde dock matkostnader med en blandkostvän för något år sedan eller så, då låg jag på nästan hälften så mycket i månaden. Kommer dock inte alls ihåg vilka summor det rörde sig om.

AnnaBhu
3/10/09, 2:04 AM
#8

Jag har kommit fram till att om jag skulle ha varit vegetarian eller köttätare, så hade min matkostnader ökat rejält. Jag tycker det är väldigt billigt att vara vegan! En fälla som jag tror att många nyblivna vegetarianer t. ex. kan fastna i, är att köpa väldigt mycket vegetariska färdigprodukter som finns i frysdisken på Ica… Dyyyrt. Det är bättre att laga all mat från grunden. :)

kerre
3/10/09, 5:03 PM
#9

månadskostnaden för mig och min sambo är ca 2000kr för mat etc =ca 1000kr per person.

har levt för minst 450kr och max 1500 på en månad som vegan och minst 1000 och max 2000kr på en månad som vegetarian så i snitt lever jag billigare som vegan än vegetarian vet dock inte hur mycket det skulle kosta som köttätare.

Gör hemmagjord tofu soyamjölk kokar bönor gör biffar pålägg etc men känns som vi äter en hel del lyxigheter och sambon äter lite ägg och kött ibland. vi köper jouishe, mycket frusna bär, god hjortronsylt, ofta färdigbakat bröd, en del ekologiskt och alltid rättvisemärkta bananer kaffe och oftast choklad med. äter ute ca 3ggr i månaden.

AnnaBhu
3/11/09, 11:06 PM
#10

#9: Vad är jouishe för något? :)

kerre
3/12/09, 10:31 AM
#11

felstavning för juice :P

AnnaBhu
3/13/09, 11:38 PM
#12

#11: Hihi, då är jag med! :P Tänkte att det var något…exotiskt. ^_^

Sool
3/14/09, 7:24 PM
#13

Har alltid varit vego så länge jag haft eget hushåll så jag har inget att jämföra med när det gäller blandkost/vego. Däremot har vi upptäckt att  hushållsekonomin påverkas drastiskt av var i landet man bor. Till skillnad från vad många påstår är det för oss avsevärt mycket billigare att handla mat i Stockholm än i andra städer vi bott i under tiden vi varit veganer (de senaste 10 åren ungefär). Här kan vi exempelvis köpa 400g ekologisk naturell supergod tofu för 23 kr, något som inte ens finns att köpa i de andra städerna vi bott i. I en av dem kostar kung markattas rökta tofu (200g) 47kr på enda stället den säljs och här är det inga problem att få tag på rökt tofu för drygt 30 kr. Prisskillnaden mellan Sthlm och de städerna gäller i stort sett alla vegoprodukter, eller i alla fall det fåtal som över hunvud taget finns att tillgå.

Annons:
[Wera]
3/15/09, 12:54 AM
#14

Bor fortfarande hemma med mamma & pappa. Dom har varit vegetarianer båda två ganska länge, iaf. långt innan jag kom till (är 15 år) och jag äter ju deras mat.
När mina föräldrar lagar mat och det ska vara bönor i t.ex. så blötlägger dom bönorna under natten. Men det är mest mamma, pappa gör ofta wook av något slag, curry på egen ost som är gjord av mjölk, jätte god <3

När jag lagar mat, lagar jag precis som man gör med kött, fast istället för t.ex. köttfärs tar jag qourn, eller om det är biff av något slag väljer jag znitschel, om det är kycklning tar jag filé.

emee
4/19/09, 4:09 PM
#15

Jag har varit vegetarian sen jag var 16 årGlad så jag vet inteObestämd men jag köper mest (ekologiska)bönor på burk eller linser som man behöver koka eftersom färdigprodukter verkar vara dyrare, däremot min mamma brukar köpa färdigprodukter(både jag och min lillebror är vegetarianer nu så det blir mycket vegetariskt)

…jag har hört att i Japan så äter man inte så mycket kött för att det är dyrt, men jag vet inte om det är liknande här…

thexclub
4/19/09, 6:50 PM
#16

Jag bor med mina föräldrar och syskon som äter kött, så det kostar nog sammanlagt mer nu när jag måste köpa vegetariskt till mig själv.

the vanity, it becomes insanity

Ians
7/15/10, 8:00 PM
#17

Har ätit Lchf ett tag…jämfört med det blir det mkt billigare att äta bönor och linser….tom lite färdigmat från frys disken…Flört

Varför jag slutade med Lchf….fick så ont i alla leder speciellt i knäna….det gav med sig tillfälligt med magnesium o kalk tillskott.

Men tog förnyad fart igen ganska snart!

Har ätit vegetariskt nu en vecka och värken har gett med sig rejält…orken har kommit tillbaka…orkar gå i både trappor och backar utan att näst intill dö!

Kan konstatera att alla blir saliga på sitt…och en diet passar inte alla!

Och som sagt billigare blir det…samt att det känns bättre att inte äta kött…gentemot djur och natur!

Gerbilflicka
7/15/10, 10:40 PM
#18

Billigare! Äter inte särskilt mycket ersättningsgrejer utan det går väl på max 35-70kr i månaden (alltså max ett eller två paket).

Upp till toppen
Annons: