Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2742 ggr
Skunken
4/11/11, 5:39 PM

Jag gör det :D

Nybliven vegiterian på 21 år och har lite frågor. 
Kommer fortsätta äta mejeriprodukter samt fisk och skaldjur..

Vad behöver jag tänka på att få i mig. Vilka kosttillskott behöver jag?
Vitamin B-12 och proteintillskott??
Hatar bönor och linser så det är inget jag äter häller!

Tacksam för svar! ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Sarah
4/12/11, 11:47 AM
#1

Du behöver inget kosttilskott om du äter varierat. Bönor och linser är en utmärkt näringskälla, om du inte gillar dte nu så kan du sakta men säkert försöka vänja dig vid det, efter ett tag börjar man gilla saker.

LovisaMaria
3/31/12, 10:10 PM
#2

Som sagt så behöver du inget tillskott om du äter varierat, men det kan vara svårt i början att tänka på allt så va uppmärksam på hur du mår, (om du t.ex är trött, tappar hår eller får sköra naglar). Kolla isåfall Hb och ev. S-ferritin värde på en vårdcentral  så du vet att du inte har järnbrist. Skulle man ha järnbrist rekommenderar jag Blusaft och i övrigt om känner sig hängig ett multivitamintillskott. Äter man varierat brukar det orda sig utan tillskott men vissa har svårare att ta upp näringsämnen än andra och då kanske man får vara lite extra nogrann lr ta tillskott. Ägg är en bra källa för mineraler (t,ex zink) men man bör helst köpa äggen från frigående höns utomhus lr ekologiskt eftersom uppfödningen är ganska vidrig på många ställen.

wilmaz
4/7/12, 5:35 PM
#3

Du behöver unget extra protein om du äter skaldjur fisk och mjölkprodukter, inte B12 heller! Det är främst veganer som behöver det. Men kalla dig inte vegetarian! Man är inte vegetarian om man äter fisk och skaldjur-det är inte vegetabiliskt. Inte mjölk heller. Jag tycker veganer borde heta vegetarianer och mjölkvegetarian för de som ätermjölkprodukter, mjälkägg vegetarian för de som äter mjölk och ägg. Men sedan går gränsen, för att använda mjölk och ägg dödar man ingen, men fisken och skaldjuren är faktiskt tvungna att avlivas.

/Wilmaz

Skunken
4/7/12, 10:54 PM
#4

#3 Du får kalla det vad du vill, själv känner jag mig fullkomligt bekväm med att kalla mig vegeterian trots att jag äter fisk och skaldjur då jag är hos någon ;) Eller demi vegeterian om man så vill… ;) och om du sedan gör egna definitioner på vad en vegeterian får och inte får äta är det upp till dig ;) Det är inte själva ordet som har betydelse och är det viktiga utan handlingen bakom….

Men tack iaf för alla svar, har varit vegeterian (kalla det vad ni vill) i ett år nu och mår finnemang :) Har bytt ut de flesta mejeriprodukter mot sojaprodukter (brieosten är dock svår :S hihi*) och köper aldrig affärsägg (men äter då jag är borta). Men jag fortsätter att jobba i min takt med det jag känner mig bekväm med :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

cokolada
8/12/12, 9:11 PM
#5

för det första tycker jag att vi veggisar borde slopa kriget mellan oss… jag är 26 år, har varit vegetarian i 11-12 år nu (jag åt dock fisk tills förra året).. Man borde inte hetsa fram detta utan låta personen själv ta sig tid att påbörja en ny era.. För min del räckte det med att läsa Äta Djut(Eating Animals) från Jonathan Sofran Foer, för att sen slopa fisken helt.. men det är ju upp till var och en!. jag är t ex den enda vegisen i familjen/vänskapskretsen…

Den enda gången jag behövt tillskott var när jag var nybörjare och inte visste något om vad protein ens var. Då hamnade jag dock på sjukan pga järnbrist :P

Det du däremot ska tänka på är att äta varierat, och se till att det finns lite av varje när du väl äter. Äter du inte bönor/linser så se till att det t ex finns någon form av ost(halloumi, mozzarella) eller soja t ex.. i frysdisken finns det faktiskt nyttiga varianter av köttsubstitut! Bor man i Stockholm finns ju Goodstore som säkert skulle kunna ge dig ett och annat råd. säg bara till om du vill ha recept på saker och ting :)

[Emma--]
8/12/12, 10:01 PM
#6

Jag ser inget problem med att göra det lätt för sig och säga att man inte äter något kött även om man äter fisk själv. Men problemet blir är att många av någon anledning fått för sig att man äter fisk trots att man är vegetarian. Misstänker att det blivit så av en anledning. Det finns trots allt ett annat ord om man äter fisk och skaldjur. pescetarian. Sen är det förstås enklare att kalla sig enbart vegetarian istället för att vara specifik som lakto-ovo-vegetarian.

Annons:
cokolada
8/23/12, 12:02 AM
#7

Jo Emma där känner jag igen mig faktiskt! Alltid jobbigt att behöva förklara för folk att -Nej jag äter inte kött! -Men kyckling då? Men fisk då?? och då tror de plötsligt att man är VEGAN :S

Upp till toppen
Annons: