Annons:
Etikettrecept-sallader-och-kalla-rätter
Läst 5230 ggr
Sarah
4/29/11, 8:38 PM

Maskrossallad

Jag har blivit besatt av ogräs ;) Nässlor och maskrosblad är en stor del av min vårkost. Mumsar nu på en sallad på maskrosblad, linsgroddar, mungbönsgroddar, kidneybönor, solrosfrön och rödbetor :) Bara ett litet tips om hur mycket gott det finns i dikena.

Annons:
elinab
5/2/11, 10:44 PM
#1

tack för påminnelsen! Ett annat gott ogräs är kirskål. Används som spenat ungefär.

Sarah
5/3/11, 8:55 AM
#2

Yes :) sitter och äter kirskålpaj till frukost :) och te på svartvinbärsblad och björkblad.

[TrevorS]
5/5/11, 8:55 PM
#3

Maskrosblad är riktigt goda att ha i sallader, en kompis berättade att man kan ställa över en röd hink över maskrosbladen och låta de bli ljusare, då blir de inte beska/sura och kan ätas helt istället för sallad, bara ringla över lite vinägrett.

Sarah
5/6/11, 11:07 AM
#4

Ah, tycker dock att det funkat bra nu med smak, men det är väl för att de fortfarande är så små. Ska göra maskroshonung så fort blommorna slår ut i trädgården också.

elinab
5/7/11, 11:52 AM
#5

Maskroshonung! Kan du länka till recept/metod?

[TrevorS]
5/7/11, 2:23 PM
#6

Maskroshonung brukar man göra när man inte tål eller kan äta honung, även om man inte tål sirap eller inte har råd med det. De flesta recepten är mycket gamla från tidigt Sverige.

Maskroshonung är gott. Har recept men det är så flummigt att jag bara fått till det en gång. Receptet är bra men det står inte hur mycket blommor man ska ha i. Har för mig dock vattnet knappt ska täcka när man sjuder dem. Sedan har jag sett recept där de ska ligga kallt i två dygn sedan silas av. Jag har någonstans flera "honungsrecept". Kanske vi borde skriva artikel, tänkte på maskroshonung när jag rensade maskrosbladen i min nya trädgård, var inte mycket gräs kvar så jag fick plantera nytt, men det har kommit upp rätt mycket nya maskroser i alla fall. Jag ska skriva om maskroser på vegan snart.

Annons:
Sarah
5/7/11, 4:31 PM
#7

Jag hittade ett enkelt recept. 2,5 dl blommor i 1 liter vatten över natten och sen koka i ett halvt kg socker har jag för mig att det var. Sila bort blommorna ur vattnet först.l

[TrevorS]
5/7/11, 4:47 PM
#8

Oj, det var lite blommor, brukar det inte vara så att man kokar upp 1 liter blommor med 1 liter vatten eller tänker jag på vin? Oskyldig

Glöm inte skölja blommorna innan noga och ta bort den gröna grejen på undersidan den kan göra honungen besk.

Vart hittade du receptet? De jag hittar låter nästan 2,5 dl blommor till 1 liter vatten väldigt lite.

Sarah
5/7/11, 5:43 PM
#9

ops, var 2 glas a 250 ml. så ½ liter blommor. 1 kg socker oxå

[TrevorS]
5/7/11, 8:07 PM
#10

Ja det låter lite bättre. Du får gärna lägga upp bild sedan när du är klar. :D

[TrevorS]
5/11/11, 8:56 PM
#11

Hur gick det?

Jag gjorde maskroshonung idag. 1 sats med rårörsocker och en med vanligt socker. Maskroshonung. Kokar man den tjockare blir det sirap, så honungsirap är också lite kul. Sedan kan kan lyxa till och lägga ner en torkad chili i maskroshonungen.

Sarah
5/11/11, 9:48 PM
#12

inte hunnit ännu :(

Upp till toppen
Annons: