Annons:
Etikettnäringslära
Läst 24627 ggr
AmandaChristina
8/2/11, 3:19 AM

Vad är vassle?

Har suttit och kollat runt hur länge som helst men får inte något svar som är tillräckligt bra. Vad är vassle? Är det Löpe i vassle eller inte?

Vet inte vart jag ska lägga tråden, så flytta den gärna om den ligger fel!

Annons:
Sarah
8/2/11, 8:51 PM
#1

ett typ av mjölkprotein som blir över vid ost och mjölktillverkning som jag förstått det. Rent principiellt bör det inte finnas Löpe i det, men kanske rester om det kommer från osttillverkling?

AmandaChristina
8/2/11, 8:58 PM
#2

Som jag har förstått de så är de vegetariskt, men vissa säger att de finns Löpe i det. Blir helt snurrig av alla olika kommentarer!

Sarah
8/2/11, 8:59 PM
#3

vegetariskt är det ju defenitivt inte då det kommer från kor ;)

storost
8/2/11, 9:15 PM
#4

Jag har en utbildning i fäbodsysteri.

Det kan finnas små rester av Löpe i vasseln men egentligen skulle det inte finnas. Vanligtvis tar man så mycket Löpe att der räcker att kaseinet (ett mjölkprotein) tjocknar. Vasseln är vätskan som man låter rinna av eller pressar ur massan när man tillverkar ost. Vanligtvis är vassel lite grönaktig. Med vasslen kan du tillverka mager ricotta.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

AmandaChristina
8/2/11, 9:28 PM
#5

#3 Ja jo de vet jag men läste de precis då, vilket fall spelar de ingen roll för mig eftersom jag är lakto-ovo-vegetarian

Fridaosx
8/15/11, 12:51 AM
#6

de här visste inte jag :o har alltid trott att vassle är mjölk protein som hade med pastöriseringen av mjölk att göra! det är alltså "rest"mjölk som varit i kontakt med Löpe (blandats av Löpe osv) då borde det väl endå innehålla - jag tänkte skriva animalisk residens, men det är ju mjölk också - men aa… innehåller djurrester? hmmm…

You haven't lived until you've found something worth dying for

Annons:
storost
8/15/11, 11:13 AM
#7

#6 Det kan innehålla spår av animaliskt Löpe ja. Tyvärr skriver de inte, om att de använde vegetabiliskt Löpe för framställning av osten - på det viset vet man aldrig om vassle har lite "animalsikt" kvar - förutom mjölken är animaliskt. Men jag tror att du förstår vad jag menar.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Fridaosx
8/15/11, 12:14 PM
#8

ja, precis. man lär sig nått nytt var dag :p

You haven't lived until you've found something worth dying for

EnGlad0liv
12/16/18, 2:33 PM
#9

Om det står ”vasslepulver från lecitiner (soja)” är det vegetariskt då?? Eller vet man fortfarande inte?

Åsa S
12/17/18, 8:53 AM
#10

Om det är den "vasslen" man får efter man gjort Tofu så lär det ju inte vara animaliskt Löpe i man brukar använda nigari = magnesiumklorid för att få sojamjölken att klumpa sig så man får ut ostmassa

Upp till toppen
Annons: