Annons:
Etikettpresentationer
Läst 1963 ggr
TerriZue
8/8/11, 9:55 AM

Nykomling. :)

Hej allihopa!

Jag är nybliven vegetarian. Har fått nog av hur kött- och fiskeindustrin behandlar djuren och bestämt mig för att jag inte vill stödja den industrin längre. Jag är tjugotre år gammal och har ätit kött och fisk hela mitt liv, så det blir en stor omställning men jag tycker ändå det är lite spännande. Jag får lära mig att laga mat på nytt igen. :)

Jag har setat och kollar runt lite på recept och liknande grejor och som det ser ut kommer dte inte alls att bli svårt, jag kommer inte ens sakna kött och fisk med tanke på hur mycket gott det finns som är vegetariskt.

Jag har dock bestämt mig för att vara lakto- ovovegetarian (jag tror att det blev rätt nu) eftersom jag vill dricka mjölk och äta ägg. Visserligen håller jag mig mest till sojamjölk och ägg äter jag väldigt, väldigt sällan men i alla fall.

Har ni några bra tips på vad jag ska tänka på? Några tips på bra, goda proteinkällor och liknande? Vill verkligen vara noga med att få i mig allt jag behöver eftersom jag tränar väldigt, väldigt mycket. Det är viktigt att jag orkar. :)

MVH

Mimmie!

P.s Nu vet jag inte om dte här hamnade i rätt grupp, blev dte fel är det bara att skicka det dit det ska vara. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Sarah
8/8/11, 10:09 AM
#1

Välkommen!!

Äter du varierat med baljväxter brukar inte proteinet vara ett problem. Med varierat som ledord. (Sojabönor har fullvärdigt protein, vilket gör att man inte behöver variera lika mycket om man äter mycket soja). Seitan är väldigt proteinrikt och jag själv äter det ganska mycket just i träningsperioder. Samma med tofu. Bra med baljväxter är ju dock att det är både protein och långsamma kolhydrater vilket behövs vid träning det med ;) för bra träning och mathjälp finns veganfitness som exempel. Ett forum för vegansk kost och träning.

Lycka till!

TerriZue
8/8/11, 10:49 AM
#2

Tack så mycket för tipset. Det ska jag kolla upp på en gång. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: