Annons:
Etikettdagens-mat
Läst 6474 ggr
Sarah
2011-08-08 18:32

Dagens middag 2

Dags för en ny tråd. Fyll på med middagsmaten. Plus i kanten för bilder!

Här hittar du gamla tråden.

Annons:
storost
2011-08-08 21:02
#1

Jag har varit ute i restaurang med en kompis. Hade grekisk bulgurpyttipanna.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-08-10 14:49
#2

Ingen aning om vad jag ska äta idag, resten av familjen ska ha fisk.

Igår åt jag i alla fall falafel och massa grönsaker.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-08-10 14:54
#3

Igår blev det broccoli, paprika, kålrabbi och ost.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sarah
2011-08-14 22:56
#4

Nässelsoppa med ägg från grannen och en kokt potatis i :)

Anterrabae
2011-08-14 22:57
#5

Kvällsgröt, havre..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[stefan&krister]
2011-08-15 02:01
#6

igår åt jag Pizza *** super gott!

Annons:
storost
2011-08-15 11:15
#7

Jag hade röd och gul paprika och pumpernickel till det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sarah
2011-08-16 21:33
#8

#6 vi lägger inte upp mat med djur i här på sajten :) jag har därför tagit bort det.

Sarah
2011-08-16 21:34
#9

sallad på egenodlade grönsaker, zucchini, rödbetor och morötter, linsgroddar till det.

storost
2011-08-16 22:24
#10

åh… jag behöver någ en trädgård för odling av grönsaker.Glad

Jag hade köpebröd med manchego och två bananer.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sarah
2011-08-20 17:40
#11

Nektarinsallad med färska bondbönor, vaxbönor, sockerärtor, salladssorter och kryddor och oliver. Jättegott!

[CinderRainfall]
2011-08-21 08:13
#12

hemmagjorda potatis och brockoli biffar med salad till typ :P

Anterrabae
2011-08-22 23:27
#13

buljong med lite nudlar

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2011-08-24 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tomatsoppa med ingefära och tofu

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sarah
2011-08-24 22:48
Anterrabae
2011-08-24 22:50
#16

Japp! Hur gott som helst, och mättande!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-08-28 14:01
#17

Här blir det vin- och örtmarinerad tofu, med oliver. ris och grönsallad till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-09-03 16:10
#18

Vegansk shepards pie. Hur gott som helst!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
2011-09-03 19:19
#19

Dagens middag:  blandade rester bestående av  broccolimoussaka,  kokt ris och kokt färsk svensk majskolv

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

storost
2011-09-03 21:16
#20

micrad brieost, gul paprika och ett tunnbröd till.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Anterrabae
2011-09-03 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sallad på oliver, kronärtskocka, canilinibönor, avokado, tomater, röd lök. Algrom och majschips till

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
2011-09-04 13:36
#22

Din sallad ser och låter ju väldigt mumsigt ut,  Anterrabae

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
2011-09-04 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Japp det var den, ruggigt mättande också! Skrattande

Idag valde treåriga dottern, hör och häpna - sallad till middag.. Så detta är dagens:

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
2011-09-04 18:58
#24

Anterrabe: Din treårigas dotter sval ser ju ännu godare.

Min middag idag köpepizza (oetkers: mozzarella och spenat)  är väldans tråkig i jämförse.  Men efter att ha vinkat av maken orkade jag inte stå och laga mat idag.  Hade ju redan stått och lagat middag till honom innan han åkte…men då var inte jag hungrig…

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
2011-09-04 21:35
#25

Alltså, salladen i inlagg #21 åt jag igår kväll. och den i #23 åt vi, både hon och jag i dag. (hon hade dessutom räkor till) Men visst var det smarrigt!

Till kvällsmat idag blev det dillstuvade potatisar och morötter med jordnöts- och morotsbiffar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-09-05 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Stekt polenta fylld med soltorkade tomater, oregano och vitlök. Jordnötsbiff  och blandsallad till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

patronsaint
2011-09-07 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En god sallad med tomat, en dressing på fransksenap, olivolja, örtsalt och en liten skvätt citron, lite stekta champinjoner med vitlök och sedan potatis sallad Skrattande Till det en god juice och naanbröd Glad

Efter maten blev de en kopp hemma gjort chai te med sojamjölk Glad

I want to be like the patronsaint of reality.

Annons:
Anterrabae
2011-09-07 13:30
#28

Pad Thai, hemmagjord veganvariant!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-09-07 13:44
#29

Här blev det en micrad brieost med hemmabakad bröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

kelfwing
2011-09-08 18:55
#30

Här blir det vegetarisk ärtsoppa.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

storost
2011-09-08 19:36
#31

Här blev det gul och röd paprika, mozzarella ost och dinkelsurdegsbröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Loveradio
2011-09-08 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Idag blev det pasta med sojafärs med salsa, en klick keso och lite pesto.

(sojafärsen blandade jag med salsa, pesto och salt o peppar.)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

kelfwing
2011-09-11 11:04
#33

Gårdagens kvällsmat blev knäckebrödsmackor med skivade sojaost och hyvlade gurka ovanpå samt söderte,  då jag åt en ordenligt sen och mättande lunch nämlien TrevorS  "fiskbullar"

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
2011-09-11 19:32
#34

Idag har jag ätit pupusa.  en mycket god salvadoriensk rätt, som är naturligt glutenfri, Anterrabe.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
storost
2011-09-11 22:06
#35

Det låter spännande. Skulle kunna du dela med dig av receptet av den salvadoriensk rätten kelfwing?Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

kelfwing
2011-09-12 10:37
#36

javisst.

Köp majsmjöl i en invandraraffär.   Andra ingredienser om du behöver  salt, vatten, kokta kidneybönor, riven ost (om man är vegan, får man ta någon veganvariant), vitlök och lök samt tid och tålamod. f Smedhänder skadar inte heller.

Man börjar med att göra fyllningen

Fyllningen (kan vara olika men denna var den jag gjorde):   Hacka lök och vitlök.  Fräs i oljan.  Häll i kokta kidneybönorna med vatten och allt.  Låt koka upp. Låt det mesta av vattnet avdunsta/få en krämig konsistens.  Mosa/mixa bönorna.

Pupusorna:

Man börjar med att koka upp vatten i en kastrull.  Ta av när det  är varmt.  Häll majsmjölet  i en  bunke,  krydda med rejält med salt.  Blanda ihop.   Häll i vattnet lite taget och gör till en smet/deg.   Smeten ska vara nästan för torr och nästan inte gå arbeta med.  Ta handflatefull deg, rulla ihop till en boll,  platta ut igen,  tryck en urgröpning, fyll med cirka 1 msk bönor och riven ost.  rulla ihop till en boll och platta ut igen.    OBS! Denna del kräver en del övning plus att man fått tag i ett bra majsmjöl för att fungera bra.

Låt puposorna vila medan du gör färdigt hela degen på samma sätt, gärna under hannduk.  Så fort alla är klara.  hettar du upp olja (rejält med olja, det är nästan fritering vi talar om)  i en stekpanna.  Lägg i oljan tills de är gyllenbruna och osten är vit, vänd på dem,  och ta upp när de är gyllenbruna på andra sidan.

Servera genast.  Traditonellt tillbehör är varm tomatsås och curtido (inlagd vitkål med grönsaker och chili, brukar finnas en rysk variant av det i de flesta större matvaruaffärer) och så traditonelt så dricker man kaffe till.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
2011-09-12 13:04
#37

kelfwing! Tack underbara du som tänkte på mig Flört

Detta ska absolut testas, det låter hur gott som helst. Vet du, i fredags pratade jag just på en annan sajt om hur gärna jag vill kunna göra något pirogliknande, eftersom det är lite svårt att få dem att hålla ihop, glutenfria. Nu har jag en variant som ska funka i alla fall Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
2011-09-12 17:59
#38

Anterrabe,  som jag förstått det så bor du i  Gbg,  men har du vägarna förbi Stockholm någon, rekommenderar att du gör ett besök på saluhallarna på Hötorget.   Längst in finns en affär (spanskorienerad) som säljer rena och färdiga majstortillas (alltså äkta, vara, och bara majs, salt och vatten som ingredienser).  Köp såna så kan du göra äkta och glutenfria torillas/tacos.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

patronsaint
2011-09-12 18:13
#39

Åh bra tips man kanske skall springa in där någon dag! Det finns några där som har helt himelskt goda oliver också :)

Fast har himla svårt att gå förbi deras köttdisk *rysningar*..

I want to be like the patronsaint of reality.

storost
2011-09-12 21:23
#40

Hjärtlig tack kelfwing för receptet. Det ska jag testa! Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-09-12 21:23
#41

#38 Åh, super Tack så mycket! Är från sthlm från början, och har mor och far där.  När jag fortfarande bodde kvar var jag ofta i hötrogshallarna, den saluhallen slår det mesta, i alla fall i mysighet Flört. Tror jag vet vilken butik du menar. Detta ska absolut kommas ihåg, och informera mamma om (hon är lika illa däran som jag)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
storost
2011-09-14 20:43
#42

Här blev det två potatis och i olja stekta smörsoppar.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-09-14 21:56
#43

åh, vad gott med smörsopp!

Jag åt pasta med tomatsås och kikärter

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-09-15 22:19
#44

Idag blev det stekta kantareller och tegelsopp med potatis, rågsurdegsbröd och lite ost till

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sarah
2011-09-16 20:44
#45

Har gjort massa seitan från www.vardagsmatad.se och sen har jag väldigt mycket zucchini, äpplen, bönor och kryddor kvar i trädgården. Blev seitanbiffar med ratatouille på zucchini, äpplen, bönor och kryddor :) gott med frukt i mat.

Anterrabae
2011-09-17 10:58
#46

Visst är det gott med frukt, särskillt äpple och nektarin tycker jag. Det blir en fräch brytning.

Här blev det linscurry med fem sorters linser och garam masala igår. Ris och papadums till. Idag är jag sugen på en favorit i repris Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sarah
2011-09-17 15:08
#47

ja nektarin är jättegott i mat, haft i sallader och risotto med bra resultat.

Hittade strävsoppar idag så till middag blir det seitan,. stekt svamp, mangoldstuvning och kokta rödbetor, witlöksstekt zucchini och morotssallad, allt från trädgården utom svampen som jag hittade i stallet och seitanen såklart ;)

Anterrabae
2011-09-17 16:37
#48

Det låter jättegott!

Jag vet inte riktigt vad vi ska ha, blev supersugen på Pizza, när jag såg TrevorS' chilipizza. Vi får se. Olivpizza med lök ligger riktigt bra till nu.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
storost
2011-09-17 21:41
#49

Här blev det smörstekta karljohan och dinelsurdegsbröd till.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-09-17 21:59
#50

Åh, smörstekta karl Johansvampar! DET är gott!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-09-18 10:39
#51

Ja, det är det absolut. Jag hittar just nu varje dag några av de Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-09-18 15:26
#52

LYX! Jag bröt foten så skogspromenader har inte funkat för mig Tungan ute Men jag ska nog skicka ut maken på en svamptur i eftermiddag. Själv får jag vara hemma och passa fot och öronsjuk dotter.

Vad det blir till middag vet jag inte än, men något med svamp vore trevligt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Loveradio
2011-09-18 19:08
#53

Smörgåsar med ost och gurka. Och en skål med vita bönor i tomatsås (mums!)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Anterrabae
2011-09-18 19:19
#54

Det blev linscurry med ris, majschips fefferoni, sockerärter, och syrliga äpplen (tror det är transperant blanche) till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-09-19 17:59
#55

Resterfrånigår Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
FrökenFrisk
2011-09-20 15:05
#56

Veg lasange med hackadspenat, tomatsås och keso.

MUMS!

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Anterrabae
2011-09-20 18:35
#57

Ingen matlust alls, grönsaksbuljong med glasnudlar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-09-21 20:32
#58

Här blev det glasnudlar med stensoppar.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Quickeman]
2011-09-22 21:12
#59

Tomatsoppa med pasta och majs i + knäckebröd med ost + "fruktsallad" bestående av Äpple, Apelsin och Björnbär + Nyponsoppa Glad

Anterrabae
2011-09-22 21:23
#60

Pasta med gräddig tomatsås med oliver, champinjoner och rödlök.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Quickeman]
2011-09-27 19:32
#61

Potatisbullar med lingonsylt,

"fruktsallad" bestående av apelsin, äpple, päron och björnbär toppat med lite honung.

Apelsinsaft & blåbärssoppa :)

Anterrabae
2011-09-27 19:46
#62

mm, potatisbullar!

Vi åt tomatsoppa, med rödvin och lagerblad. Linser i och pasta till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Jetaime
2011-09-28 10:48
#63

Dagens middag igår blev Subway :)

Veggi Patty, halv, fulkorn, ingen ost! Toastad, sallad, gurka och jalapenos. Southwest och vitlöksdressing, samt salt och peppar.

[Moa-]
2011-09-28 15:52
#64

Är det någon som vet om osten på Subway är okej för ovo-laktovegetarianer att äta?

kelfwing
2011-09-28 18:20
#65

Idag prövade jag ett nytt recept;   Färsk pasta med kantareller och grapefrukt. Mitt omdöme:  Riktigt gott om man blandar alla smakerna på tallriken på samma gaffel och tillhörande sås.   Men är du en sådan som äter en sak i taget, eller det blir lite olika kombo varje gång gaffeln går till munen, rekommenderar jag att spara grapefrukten till efterrätt.  Plommonen passar dock som det är (då var mina något omogna, är det riktigt söta och mogna, kan jag tänka mig att det blir för lite sött). Men pröva dig fram, alla smaklökar är olika.  Ledsen,  Anterrabe, tänkte inte på dig denna gång ;) Men jag har ett recept på naturlig glutenfri lasagne (mexikansk lasagne) som jag tänkte lägga upp här vid tillfälle. Här är bilden från sidan ica.se, därifrån jag fått receptet.   Jag smaksatte dock pastan med timjan och använde pastasorten papardelle. Färsk pasta med kantareller och grapefrukt

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Quickeman]
2011-09-28 20:16
#66

Vårrullar med nudlar + kinesisk soja, romansallad, gurka & tomat :)

Anterrabae
2011-09-28 21:20
#67

kelfwing: SkrattandeKyss Men du behöver väl inte bara dela med dig av mat som jag tål?! Flört Det ser hur som helst ljuvligt ut. Och det finns goda nudlar och god pasta som jag kan ta.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
2011-09-28 21:58
#68

Anterabae:  Klart att jag inte bara behöver dela med mig av saker du tål, och jag vet att det finns glutenfri pasta.  Men du sa om nåt jag postade att det var kul att nån tänkte på dig och en smiley tilbaka.  Så detta var en blinkning, tillbaks, som du verkar ha förstått.

Men jag råkar ha lite naturliga glutenfri recept ( då maken är från ett land där man i stort inte använder vetemjöl i matlagningen.  Jag skriver det mexikanska  lasagnerecpetet, det är inte veganskt (och egentligen inte ens vegetariskt då jjag lagar till min man som är allätare), det borde dock bli supergott vegetariskt också. Har dock inte hunnat testa än  Det var väl det du vill egentligne ;)

Det krävs dock att pengar i portmonänen och gott om tid när det ska lagas, det tar några timmar, men å andra sidan räcker och håller det i ca en vecka.

Mexikans lasagne

Man behöver:

gott om tid

mjuka tortillas (glutenintorlenat köper de rena majsvarianter som jag berättat om innan, lasagnen har dock då svårare att hålla ihop), hur många beror på hur stor och hög just din ugnsform

mogen avokado och/eller köpt guamoledip

1 pkt tomatsås

1 grön paprika

ca 1 kg färska tomater (kan ersättas med 1 pkt krossade tomater men det blir godare med färska.

1 pkt krossade tomater (ersätter du de färska tomaterna blir de alltså 2 pkt krossade tomater)

1- 2 burkar kidneybönor

1 kruka färsk koriander (om man inte tycker om koriander eller vill "försvenska" rätten så kan man använa färsk körvel)

din favoritvegofärs

för laktoovovegetarianer:  1 stort pkt (alltså 5 dl paket) creme fracieh

för veganerna: motsvarande mängd av din favoritvegan sour-cream som fungerar i ugn.

olja

lök

vitlök

riven ost

1. Klyfta tomaterna.  Lägg ie n kastrull med lite vatten (vaten är bara till för att de inte ska brännas vid.  Koka tills sönderfaller på svag värme.  Är tomaterna ovanligt hårda och inte vill söndefalla  så använder d u mixern. När du fått en tomatsås ställer den sidan.   Den ska vara till ett av lagern i lasagnen.

2.  Bryn lök,vitlök och paprika.   Tillsätt färsen och bryn den också. . Tillsätt tomaterna. Låt sjuda tills tomatenra sjunkit in färsen, typ bolognese. PÅ slutet tillsäter du också koriandern.  Givetvis saltar du och pepprar du också.  Ställ åt sidan. Detta blir ett annat lager i lasagnen.

3.  Häll olja i en kastrulla.  Bryn vitlök och lök i kastrullen. Häll bönorna (med vatten och allt) i en kastrull.  Koka  på medelstark värme tills det kokar. Salta rejält på stora de är..  Låt koka på medelstark värme tills bönorna fått en simmig konsistens (typ bröna bönor).  Ta fram mixerna och purea bönorna.  Sätt på tillbaka på spisen på låg -medelstark värme några mintur tills de fått mer smak och typ tartexkonsistens.   Ställl åt sidan.

4.  Koka upp tomatkrossen hastigt och lägg i koriander här också.  För den ambiösa:  Så börjar man här också med lök, vitlök och grön paprika.

5. Nu är dags att sätta ugnen på 200 grader för nu har vi alla lagren och ska bygga lasagnen.

6.  Lägg lite av de krossade tomaterna (från punkt 4) på botten av lasagen.  Nu ska vi lägga lasagneplattorna, dvs tortilla, du lägger så många som täcker just din form, men innan du lägger in dem, så doppar du dem i den varma tomatsåsen, på sätt så blir de inte hårda och får mer smak.  ( Om du anvädner ren majssorten,s å kan det vara lättare att se till att man hela tiden brer tomatsås på "plattorna" och avslutar varje lager med tomatsås.)    Nu ska vi göra det första lagret, puntk 7 - 12

7.   Ber nu på en del av  bönorna, bre på bönorna så de täcker plattorna.

8.   bre nu på den del av färsen

9.    lägg på lite av tomatsåsen (den du gjorde av färska tomater)

10   Bre nu   på lite av   avokadon (använder du bara avoakdo och tål chili, blanda avokadon med det och lite citronuice för bättre hållbarhet) eller guamoledippen

11.  Bre på lite av  cremefraciens.

12. Strö över riven ost

Nu har du gjort det första lagret.  Lägg på torillabröd doppade i tomatås.

13.   Repetera punkt 7 - 13 tills alla ingredienser är slut (tortilalbröden behöver inte ta slut) eller någon eller flera av dem inte räcker till något mer lager.

14. Obs, de sista tortillabröden täcks med tomatsås, cremefraiche och riven ost.

Smaklig spis!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
2011-09-28 22:22
#69

Jajjemen, det var just det jag fiskade efter! KyssFlört

Tack så hemskans mycket!! Kan du inte lägga detta recept som en egen tråd, så den går att bokmärka och lätt hitta tillbaka till? (givetvis kan jag det också, men det är roligare om receptmakaren står för inlägget)

Detta ska vi bjuda mammi och pappi på nu när jag åker upp och hälsar på! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
kelfwing
2011-09-28 22:35
#70

Ok, jag gör det till egen tråd.  Men det får bli imorgon. Skulle bara kika in inna jag gick till kojs och blev sittande här en bra stund och nu är jag trött.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Jetaime
2011-09-29 11:51
#71

Bakade pizza igår :) blev med tomat, paprika, jalapenos, champinjoner och ost med veg. Löpe ;)

[Moa-]
2011-09-29 12:43
#72

Jetamine; vad gott! Jag gjorde med pizza men med lök, bladspenat, fetaost och mozzarella… Mycket gott!

Jetaime
2011-09-29 15:51
#73

#72 Jaa, blev massa gott! Värt allt slit haha ^^

Idag får det bli rester sen igår.

kelfwing
2011-09-29 17:36
#74

Anterrabae :Nu ligger mexikanska lasagne som egen tråd under receptrubriken:  varmrätter. Var kanske tur att du bad mig lägga upp din egen tråd, såg nämligen nu att jag glömde skriva att lasagnen skulle sättas in i ugnen i_ receptet..  Kanske en självklarhet för vana matlagare (då jag dock hade skrivit att ugnen skulle sättas på men kan vara förvirrande att utesluta för ovana antar jag.

Vore roligt att höra en rapport om vad mammi och pappi tyckte om lasagnen?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Saga85
2011-10-09 21:35
#75

Idag blev det vitkål, broccoli och vitlöksröra med snabbmakaroner.

Anterrabae
2011-10-09 23:07
#76

Hemgjorda vårrullar!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
TerriZue
2011-11-01 20:34
#77

Idag blev det avocadosoppa och till det fullkornsbaguette. Det var premiär för avocadosoppa här hemma men det kommer definitivt dyka upp fler gånger, fantastiskt gott! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anterrabae
2011-11-01 23:27
#78

Idag blev det taco-kväl, dagen till ära!

Internationella vegandagen idag!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

szirius
2011-11-08 00:39
#79

hejhej, jag tittar in hör ibland för att få nya tips på mat- tusen tack för det.

Får man fråga om tips på hur ni gör era olika biffar? Tex morotsbiffar, broccolibiffar och jordnötsbiffar? Brukar sällan lyckas bra med biffarObestämd, endast en sort som jag kan rekommendera:

zuccinibiffar med fetaost och bladpersilja. River zuccinin o hackar fetaost o persilja, blandar i ägg( så ej för veganer) och mjöl, kryddar med salt,peppar och vitlökskyftor. Stek gyllenbruna i mkt olivolja och låt rinna av på hushållspapper.

Gott till är ris och en kall enkel sås av creme fraiche och vitlök. Och sallad såklart!

Anterrabae
2011-11-08 00:47
#80

Biffar mixar jag. Jag kör det jag vill göra biff på, morötter till exempel. Tillsätter kryddor, förn eller vad jag nu vill. Binder med potatismjöl eller majsstärkelse och ev lite vatten/havregrädde. Smeten ska hänga ihop och inte smula eller rinna. Klickar ut i fettad stekpanna och steker på medeltemp till fin färg och att de känns klara.

Idag har jag ätit falafel! mums

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

TerriZue
2011-11-08 08:40
#81

Igår blev det rotfrukter i ugn med en god sås till. Vart lite potatis (väldigt lite potatis upptäckte jag när jag väl började käka), morot,palsternacka, paprika och lök. Tror bestämt att jag tryckte i mig en helt gullök på egen hand igår, så otroligt gott med lök som fått vara i ugnen ett litet tag. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Jetaime
2011-11-08 15:09
#82

Igår blev det pasta och pastasås med massa gott gojs i :D Blev även dagens lunch :)

Kalendula
2011-12-03 14:12
#83

Håller på att göra en typ av banan/jordnötssmör av torkade bananer.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Anterrabae
2011-12-05 00:23
#84

Soppa med soyafärs, vitkål och glasnudlar.. mm

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
2011-12-05 19:40
#85

Kantraell sugo- för recept gå till mushrom sugo i vegan i fokus och mushrom sugo-diskussionten.

Mycket gott trots att jag modiferade mer än 3 ingredienser efter vad jag hade hemma ( enligt Rachel Ray är det inte längre samma recept om man ändrar mer än 3 ingredienser).

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
2011-12-05 23:09
#86

Först blomkål-potatissoppa. Senare friterade grönsaker med soya-citronsås

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[AshJ]
2011-12-07 19:59
#87

Blev något enkelt. Mexikansk bönröra med majschips, feferoni och jalapenos.

szirius
2011-12-07 21:35
#88

indisk gryta : blomkål, palsternacka, röda linser, zuccini, aubergine, gul lök, purjolök, vitlök, curry, gurkmeja och koriander. Basmatiris till.

Anterrabae
2011-12-07 23:28
#89

Resterfrånigår.. Pastagratäng med blsndsvamp Surkålssallad till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
2011-12-08 20:04
#90

ris och wokade grönsaker med sojasås.  Gott

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Anterrabae
2011-12-09 00:14
#91

grönsakssoppa

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: