Annons:
Etikettpolitiska-frågor
Läst 4939 ggr
Fridaosx
2011-08-15 01:30

Rätt till vegetarisk kost

ja, var runt och snurrade här och började fundera. Rätten till vegetarisk kost i skolor osv trodde jag var fastställd. Läste en artikel av djurens rätt för ett bra tag sen där det fanns en länk till jag tror det var livsmedelsverkets hemsida där det stod att alla i skolor etc ska ha rätt till vegetarisk (tror endast det gällde lacto-ovo men kan varit även vegan) kost. 
jag hittar inte den länken längre, och på livsmedelsverkets hemsida hittar jag inget som tyder på att man har rätt till vegetarisk kost inom all offentlig verksamhet.

jag hittade även en motion till riksdagen om vegetarisk kost som avslogs som dock var från 2002… (http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2002/03&bet=K349&dok_id=GQ02K349)

I min skola var det inga problem med att få lacto-ovo kost (även om jag tvivlar på att osten vi serveras är vegetarisk) men nu när jag ska övergå till vegan har det fått mig att fundera. Eftersom det inte finns några andra veganer vid mitt gymnasium kan det bli mer jobb för skolköket och eftersom det inte finns några lagstiftningar eller rekomendationer angående vegetarisk kost funderar jag på om skolan kan neka mig mat.

är det någon som är mer insatt i detta en jag?

You haven't lived until you've found something worth dying for

Annons:
Fridaosx
2011-08-15 02:43
#1

hade även för mig att den borttappade artikel sade att alla skolbarn hade rätt att få information om vegetarisk kost från skolan/skolsköterska.

You haven't lived until you've found something worth dying for

Anterrabae
2011-08-24 22:35
#2

När jag gick gymnasiet, 95-98 var det inga problem vare sig med vegetarisk eller vegansk mat. Att få det alltså, men däremot var veganmaten ganska enformig. Jag tror dock att man behövde kunna uppvisa föräldrarnas godkännande och att de var de som ville att man skulle få specialkost.

Nu verkar det vara lite knivigare, har en dotter som är allergisk, och hon får inte specialkost utan läkarintyg (som vi har problem att få, för när vi ville utreda så var det ointressant. Nu är det försent liksom)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Momiji]
2011-08-26 22:21
#3

På skolan där jag gick gymnasiet behövde man bara gå till skolsköterskan och säga att man var vegan och skriva under ett papper så var det klart

Fridaosx
2011-08-28 17:22
#4

jag har kontakta mitt skolkök ang vegan mat och väntar just nu på deras svar.. kan ta några dagar till dock.

#2 det där med att din allerigiska dotter inte kan få special kost tycker jag verkar hårt av skolan! ja menar du som förälder borde ha lika mycket att säga i ämnet som en läkare.

när jag böjade med vegetarisk kost i gymnasiet (hade ätit vegetarisk tidigare också) så antydde skolsköterskan att jag var tvungen att ha läkarintyg, men det tyckte jag va helt abstur, så hon ändrade sig tillslut och sade att jag endast behövde föräldrars tillåtelse och så. (skolsköterskan är för övrigt "ytterskt tveksam" till vegetarisk/vegansk kost över huvud taket och tycker det är något dumt ohälsosamt påhitt.)

You haven't lived until you've found something worth dying for

Anterrabae
2011-08-29 22:41
#5

Idag började inskolningen på förskolan för dottern, tog snacket med personalen och berättade hur bvc skött sig de senaste tre åren. Visade våra egenbetalade tester och fick svaret att självklart ska hon ha allergimat! Berättade även att vi har tid till barnläkare som verkar vara ganska vettig (samma läkare som idag skickade hem en likadant intyg till stora tjejens mat på gymnasiet, allergimat där med) Jag har goda förhoppningar. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaosx
2011-08-30 15:36
#6

fick idag beskedeet att man inte kan få vegansk kost på min skola:( (om man int e allergisk). lilla ledsna jag funderar nu på hur ja ska göra nu…

You haven't lived until you've found something worth dying for

Annons:
Anterrabae
2011-08-30 16:51
#7

Hävda att du är vegetarian som blir sjuk av mjölk och ägg.. Det var så jag blev vegan. Tänkte vegetarian men eftersom jag inte tål mjölk och ägg så hamnade jag som vegan per automatik.

Har du undvikit animalier ett tag så saknar du enxzymer att hantera det. Då får du ont i magen, det borde du till och med kunna få dina föräldrar att skriva under på…

Hoppas det löser sig!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaosx
2011-08-30 19:29
#8

hm.. tyvärr sa de att man måste ha läkarintyg, och jag tror inte jag reagerar så mycket av mjölk och ägg tyvärr.. och redan sagt till henne som fixar veg maten att jag inte är allergisk :/

eftersom vi vegetarianer inte får någon matsedel om vad vi får (ibland skiljer sig maten endel från den andra) så kan jag inte veta när det är vegansk mat (vilket det ibland är) eller lacto-ovo vegetarisk. tänkte annars att jag kunda ta med egen mat, men äta när det är helt vegetarisk, men då har man det med att förvara maten till lunch osv… hmm.. får fundera lite till på hur ja ska göra..
även om jag skulle klaga tror jag knappt att jag skulle få rätt.. de hävdar att det är för många andra som behöver specialkost (allergier osv) att de inte kan ge alla precis vad de vill ha…

You haven't lived until you've found something worth dying for

kelfwing
2011-08-30 22:15
#9

hmm, blir väl att hårdra det är lite men allt är ju ideologiska övertygelser (om jag förstod din anledning till veganism rätt),  men fråga  om

muslimer då måste äta fläskkött på din skola (vilket de inte får sin religion

om de som äter kosher bland måste få kött och mjölk i samma måltid (inte heller tillåtet enligt denna andra religon)

Om deras val respekteras, borde ditt val respekteras.

Om det respekterar religioner men inte veganism pga djuretiska skäl kan du ju hävda att du är sjundedagsadventist  (ju mer renlärig du är desto mer veganskt äter du nämligen i denna religon,om jag förstod saken rätt, men undersökt detta närmare lite först, jag är inte så insatt.)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Fridaosx
2011-08-31 14:28
#10

Jag vill bli vegan på grund av djuretisk skäl ja,
hmm.. sjundedagsadventist verkar bara undvika "orent" kött (det som beskriv som orent i bibeln: fläsk, skaldjur och liknande)
däremot hinduism.. de är ju vegetarianer och dricker inte mjölk om det finns misstankar om att kon farit illa (vilket de gör i sverige)
även buddism håller ju på vegetarinism i vissa delar.. (för övrigt en religion som jag alltid haft visst intresse i och gillat)
dock finns det inget egentligen om ägg i någon av dem..

men samtidigt känns det dumt att vända till en religion bara för att få en viss mat..

You haven't lived until you've found something worth dying for

kelfwing
2011-08-31 16:56
#11

visst är det det.   Men jag menade egentligen att både att inte äta animaliska produkter av djuretiska skäl  och att tillhöra en viss religion och därigenom undvika,  är ideologoiskt ståndpunkter, som om den ena respekteras, borde väl även den andra det, i din skola.   Tänkte att det kanske skulle kunna fungera som argument.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[090403]
2011-09-01 21:30
#12

Fridaosx

Hmmm…. Du har ingen möjlighet då att "säga upp skolmaten" Vet att nåra har gjort det på min skola för att de äter ute hela tiden. Du Kanske skulle få låna en mikro och kylskåp eller nått i personalrummet hos lärarna, om du förklarar, och sen ta med dig egen mat?

Fast äsch, haha dålig idé, spånade bara lite xd

Fridaosx
2011-09-02 13:25
#13

#12 jo, har funderat på att ha med egen mat, och kanske blir så i slutändan. o inga ideer är dåligt ;)
men ble uppmuntrad att gå personligen till chefen för köken i kommunen och ´försöka få dem att ändra sig och ge mig rätt. inte bara för mig utan även för andra som har samma problem
tack för alla svar :)

You haven't lived until you've found something worth dying for

Annons:
Upp till toppen
Annons: