Annons:
Etikettnäringslära
Läst 6825 ggr
[VictoriaR]
2011-09-15 19:11

Järnbrist, mathjälp!

Har mycket brist på järn, och det finns ju mest i kött som jag inte vill äta. Äter också lite kolhydrater (tänker inte börja äta mer av det.)

Finns det något annat som innehåller mycket järn förutom fisk? (fisk, skaldjur etc går bra att äta) Hittade något på google om att spenat är bra…fler idér?

Kommer väl börja med järntabletter..är det vanligt bland vegmänniskor? Tips på någon bra sort?

Annons:
Aneema
2011-09-15 19:18
#1

persilja, jordgubbar..

Laga syrlig mat(tex något med tomat) i stekpanna eller gryta av järn då löser det upp en del av järnet och blir mer järnrikt.

Geru
2011-09-15 19:19
#2

Ägg ska ju innehålla järn. Så det blir väl äta mer ägg då?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VictoriaR]
2011-09-15 19:22
#3

#1 ok! men vad menar du med syrlig mat? som tomater och vad mer? :)

#2 Åt ägg till middag, blir väl mer sånt i så fall!

Fler förslag tack! Glad

Geru
2011-09-15 19:49
#4

#3 Ah, just det ja. Bönor, ärtor och linser ska ju innehålla det med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Aneema
2011-09-15 20:34
#5

Delar från min gamla hemkunskapsbok (hoppar de delar som handlar om kött efter som det är vegitariskt forum…. ):

Järn finns nästan i alla livsmedel och mest i (blodpudding, lever) och bruna bönor. Järn finns också i bröd, (kött,) gröna grönsaker, torkad frukt, nypon och russin

Så här slipper du järnbrist:

Se till att du får C-vitamin vid varje måltid

Ät gärna broccoli, spenat eller persiljesås till kokt fisk. Fisk är järnfattig men stimulerar upptaget ur grönsakerna. Efterrätt på torkad frukt ger också ett bra tillskott.

Stek i gjutjärnspanna. Då berikas maten med järn, särskiltom du tillsätter något surt, tex ketchup, citron eller tomatpuré.

Jag brukar göra en tomatsås i gjutjärnsgryta som är enkel och som jag tycker är god (jag använder den ofta till kött men den är även jättegod till kebab och det går ju att göra någon qourn(?stavning)variant om man vill ha vegetariskt.

Koka en burk krossade eller skalade tomater (eller motsvarande mängd färska tomater) tillammans med ½-1 gul lök skuren i klyftor. Koka tills löken är mjuk. Tillsätt en vitlöksklyfta ca 1 tsk sambal olek och ev lite salt och peppar. Kör med mixerstav. Låt ev koka lite extra så du kokar bort vätskan om du vill att såsen ska bli tjockare. Klart

Anterrabae
2011-09-15 20:50
#6

Rött vin är också en bra järnkälla.

En kort period av blutsaftsdrickande. Köp en eller två blutsaft och drick den som en kur. Var noga med gröna grönsaker och sånt särskillt när du slutar. Flytande järn är lättare att ta upp än i tablettform. Dessutom får du med hjälpvitaminer i blutsaften.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Sarah
2011-09-16 13:01
[pharfignewton]
2011-09-18 00:34
#8

God smoothie med både järn och vitamin C, tror jag.

Spenat, päron, banan, citron. Mixa med vatten tills onskad konsistens uppnås.

Spätron!Glad

Anterrabae
2011-09-18 16:31
#9

Låter jättegott! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[VictoriaR]
2011-09-18 21:06
#10

Tack för alla tips! Har börjat med järntabletter nu också, så blir det inga biverkningar och jag äter det ni tipsade mig om borde det bli bra! Glad

Upp till toppen
Annons: