Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 4058 ggr
[TrevorS]
11/1/11, 1:51 PM

Okaraburgare - Recept

Ingredienser:
4 dl okara
1 dl vetemjöl
2 dl ströbröd
1 vitlöksklyfta
1 finhackad paprika
2 msk olivolja
salt och peppar

Gör så här:

Stek paprikan och pressad vitlök i oljan i någon minut, tillsätt okara och stek i någon minut.  Lägg massan i en bunke och tillsätt resten av ingredienserna, tillsätt eventuellt sojasås om man vill ha lite färg på dem. Blanda ihop resten av ingredienserna. Blir det för torrt, tillsätt lite vatten om den inte håller ihop. Stek i olja tills de fått fin färg och är klara på medeltemperatur.

Annons:
Mysan59
11/1/11, 1:56 PM
#1

Tack! En sak som jag undrade över även på din blogg, vad är sojaSÅS?

Menar du vanligt soja som man köper på flaska eller menar du att du gör nån speciell sås av soja… Obestämd

[TrevorS]
11/1/11, 2:14 PM
#2

Det finns två typer av sojasås, den ena använder man för färg, men heter oftast sockerkulör då det är bränt socker och eller vete som gör den svart. Så finns det sojasås som jag pratar om som är för smaksättning och färg och görs främst på sojabönor men händer även att man bränner vete eller salt och har i. Finns även en tredje variant av sojasås och det är en som är gjord genom en svampkultur men den rekomenderar jag ej.

Finns bild på några av de vanligaste sojasåsarna:

Blue Dragon
Kikkoman

tror även Ica och Coop har sina egna märken på sojasås, finns även en mängder varianter. Skrattande

[TrevorS]
11/1/11, 2:17 PM
#3

Oj ursäkta mitt långa utlåtande, det är vanlig sojasås såklart. Skäms

Mysan59
11/1/11, 2:21 PM
#4

OK - ja här hemma har vi Mrs Cheng´s för det mesta, dom andra som du länkar till känner jag också igen.

Tack för att du vill hjälpa mig, jag kollar runt lite mer på din blogg idag också.

Din viltfärsgryta lät god, men har inget rödvin hemma och vet inte vad man kan ersätta det med.

Annars kan jag göra dessa okaraburgare, tack tack igen Flört

[TrevorS]
11/1/11, 2:33 PM
#5

Låter toppen. Tyvärr är det dåligt med bilder för tillfället men det kommer fler, har haft problem med kameran bara.

Du kan ersätta det med några matskedar vinäger, man kan även ha i öl istället. Blir inte riktigt samma sak men fungerar okey. Skrattande

Mysan59
11/1/11, 2:42 PM
#6

Jo men öl kanske kan vara gott, enbär kanske man kan ha i också.

Det känns nämligen helt onödigt att köpa rött vin, för dricker det aldrig, tycker inte om det, men tror det finns ersättning för vin i vanliga mataffärer.

Annons:
[TrevorS]
11/1/11, 2:54 PM
#7

Visst fungerar det med enbär, det är vanligt att man har i torkade enbär i liknande grytor. Skrattande

Mysan59
11/1/11, 3:19 PM
#8

Ja jag tänkte också det att enbär är typiskt till vilt. Ska testa denna imorgon tror jag, idag ska det bli färspaj på okaran jag stekte igår. Glad

[TrevorS]
11/1/11, 3:20 PM
#9

Visst fungerar det. Jag använder vildchampinjoner eller skogschampinjoner ibland. Blir det mer vilt.

Sarah
11/1/11, 8:21 PM
#10

Fick en fråga om näringsvärdet i okara, men kunde inte fråga :) proteinet måste ju vara borta, det går ju till tofun… så fibrer och kolhydrater kvar?

Mysan59
11/1/11, 9:29 PM
#11

Ja du Sarah, sånt där kan inte jag alls, men hoppas nån annan vet och kan svara dig

Upp till toppen
Annons: