Annons:
Etikettnäringslära
Läst 11826 ggr
Sehvrin
11/21/11, 1:34 PM

Istället för fisk?

Jag undrar vad man kan äta istället för fisk och få i sig samma näringsämnen? Livsmedelsverket rekommenderar ju att man äter fisk 2-3 gånger i veckan, men på grund av etiska skäl har jag minskat ner på hur mycket fisk jag äter.

Jag är alltså inte intresserad av en kött-/smakersättare till fisk, utan vad för vegetariska råvaror man kan använda för att få i sig det man behöver som kommer från fisk.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sarah
11/21/11, 5:25 PM
#1

Det är väl mest fetter som är det "unika" från fisk? Annatän protein menar jag. Som vegan får jag i mig omega genom att steka i rapsolja, och genom att ha linfröolja i all min dressing. Sen mycket olivolja utöver det.

Anterrabae
11/26/11, 12:29 AM
#2

Framförallt linfröoljan är viktig, omega3 Omega 6 som finns mycket i rapsolja och solrosolja är inte lika viktigt att jaaga. Det finns även mycke sådant i säd. Kroppen väljer dessutom omega sex före tre. De går på samma upptagningsreceptorer.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

piri-piri
11/29/11, 11:20 PM
#3

Svartvinbärsolja är lätt för kroppen att ta upp och har en hög andel omega-3

[TrevorS]
12/5/11, 7:56 PM
#4

Postar här också trots det finns en till tråd om fisk:

FISKFRITT:

Häftet, fiskspecial
Mormors veganska Fisksoppa
Fuskfisk i Folie
2 recept vegetarisk fisk
Fiskbullar

Alwyn
12/23/11, 10:51 PM
#5

Tack Trevor, du verkar va en "fena" på veganska fiskrätter. Kul! Och billiga låter de med. Ska prova dem Glad

Och tack ni andra med, för bra tips på oljor.

Sehvrin
12/23/11, 11:08 PM
#6

Tack för alla tips Glad

Nu ska jag bara komma på hur jag ska få in linfröolja i min kost. Det känns inte helt lätt efterssom jag sällan äter sallader eller annan kall mat. Om jag förstått det rätt förstörs Omega 3 av värme?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Anterrabae
12/24/11, 12:53 AM
#7

Precis, man får inte värma oljan då är den inte bra alls. Dels förlorar den de braiga egenskaperna och dels blir den giftig.

Dricker du juice? Smoothies? I så fall kan man blanda i dem där, det funkar för mig. Jag gillar den inte på sallad. Där vill jag ha min olivolja. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sarah
12/30/11, 10:09 AM
#8

du får väl ta en hutt varje dag :) smakar apa i sig själv, men vad gör man inte för sin hälsa ;)

[TrevorS]
12/30/11, 12:24 PM
#9

Just ja, purjolök och kikärtor är goda, pulsera kikärtorna i en mixer eller matberedare så de krossas och blir önskad form (inte pure, utan trådig, lite som tonfisk), häll upp dem i en skål, gör samma sak med purjolöken. Blanda ihop de två, fungerar perfekt istället för tonfisk på smörgås eller i sallad, kan man även blanda ner lite majonäs så får man en kikärtsallad, god att doppa nachoschips i!

Sehvrin
5/7/12, 8:31 PM
#10

Jag har fortfarande inte lyckats få in nån vana som gör att jag får i mig mer omega-3, tyvärr. Däremot har jag funderat på en sak: Om omega-3 bryts ned vid upphettning, hur mycket finns då kvar i tillagad fisk? Obestämd Funderar på om jag oroar mig i onödan eller ej.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lina R
5/9/12, 3:11 PM
#11

Jag tror att "hetsen" runt omega-3 har blivit lite fel… Vi botar symptomet, inte orsaken, när vi äter omega-3 tillskott.

Varför får vi oss för lite omega 3? (nu tänker jag traditionell kost, med kött alltså). Åt man verkligen mer fisk förr i tiden?

Eller kan det ha att göra med att naturbeteskött och exempelvis hönskött/ägg från höns som får äta fritt i trädgården innehåller mycket omega3, och kraftfoderuppfött "inomhuskött" inte gör det?

För vegetarianer/veganer som inte äter ägg finns ju alg-omega-3-olja :). Smart alternativ. Linfröolja är lite svårupptaglig om jag förstått rätt, och är dessutom rikare på omega-6?

http://web.veganlife.se/kostrad/fettbalansen/omega-3-algolja

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Sarah
5/9/12, 3:48 PM
#12

#10 då kan det ju bli lite knepigare. Du kanske kan ändra dina frukostvanor lite :) Jag hatar vanlig frukostmat och äter alltid en sallad tillsammans med antingen bönor eller tofu. Inte så mycket bladgrönt, men färska grönsaker och avokado med mycket dressing. En mättande och fräsch start på dagen :)

[TrevorS]
5/9/12, 5:27 PM
#13

Finns en tabell med hur mycket omega-4 oljor innehåller, linfröolja ligger bra till.

http://www.omega-3.se/livsmedel.html

Annons:
TerriZue
5/10/12, 7:46 AM
#14

Jag har varit i affären och letat efter linfröolja flera gånger men inte lyckats hitta den. Var 17 står den någonstan, i vilken hylla är det jag bör leta? :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

kelfwing
5/10/12, 8:34 AM
#15

hälsokost/ekologist/ - hyllan tror jag är ett säkrare kort än oljor.

Kan kanske vara lättare (men förmodligen också  dyrare) att hitta i hälskokoste affären

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
5/10/12, 10:16 AM
#16

#14. Fråga, de flesta välsorterade matvarubutikerna har. Annars i värsta fall får man ta sig till en hälsokostaffär, men de är betydligt dyrare. Har själv sett på Hemköp, ICA och även på Willys i närheten där jag bor. Annars står de tyvärr inte alltid vid oljor av någon anledning har jag märkt, den ena butikens tår de vid vinägern som exempelvis. De kanske kan ta in också på förfrågan om de inte har detta inne.

TerriZue
5/10/12, 8:07 PM
#17

Tack så mycket för tipse. :) Ska kolla runt lite, annars frågar jag. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: