Annons:
Etikettmiljöfrågor
Läst 5479 ggr
[evelinana]
2012-05-06 09:44

Soja till vegetariska sojaprodukter

Hej och hoj,

Jag har varit vegetarian i ett antal år tillbaka. Jag har mest ätit quornprodukter eller hemmagjorda grönsaksbiffar och röror. Det senaste har jag funderat på att börja äta mer sojaprodukter, då quorn innehåller äggvitepulver (från höns som är "frigående inomhus") men är väldigt osäker på hur och var sojan till sojaprodukterna produceras samt vilken klimatpåverkan det har.

Jag har sökt runt lite här och där och har bara hittat information om sojaproduktionen i Brasilien där de skövlar regnskog och gör till palmolja för att sedan odla soja på marken - men sojan från dessa odlingsmarker går mestadels (ca 90%) till foder i köttproduktion.

Så: någon som vet vart sojan till vegetarisk mat kommer ifrån?

Om det redan finns en tråd om detta uppskattar jag om någon kan skicka den till mig? :)

Annons:
Lina R
2012-05-07 12:43
#1

Varför äta soyaprodukter? Det är ju precis som quorn halvfabrikat. Och odlingsmetoderna är INTE bra. Varför inte börja upptäcka dom underbara råvarorna istället :-)? My New Roots är en väldigt inspirerande blogg.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[evelinana]
2012-05-07 18:08
#2

Har bara varit lite nyfiken på att prova, men vill inte stödja en organisation som använder sig av "dålig" soya (om det ens finns någon bra)

Jag (eller ja… mamma ;) lagar en del vegetariska biffar och röror till mig med ekologiska kikärtor, bönor och sånt. Åh, vad sugen jag blev på morotsbiffar nu, haha!

Ska kolla upp bloggen direkt, tack för tipset. :)

Har förresten kontaktat lite olika företag som säljer just soyaprodukter, skriver här när jag fått svar.

[Moa-]
2012-05-07 21:30
#3

Här finns många trådar om soja och soja odlad till människor:

Soyaprodukter

Soja prudukter

Vad tänker ni när ni läser detta

Hjälp med protein

Sojaprodukter?

[evelinana]
2012-05-07 22:02
#4

#3 Tack för länkarna, men har redan sett ett par utav dem och svaren jag sökte var inte där.

[Moa-]
2012-05-07 22:06
#5

90 % går som du skriver till djurfoder, de övriga 10 % antar jag då går till människomat? Jag vet inte riktigt vad det är som du efterfrågar…

[evelinana]
2012-05-08 14:25
#6

Jag fick svar från ICA nu, som producerar sojaprodukter av märket "Gott Liv":

"De sojabönor vi köper måste vara hållbara i alla avseenden. Vi köper inte sojabönor som har odlas på skövlad regnskogsmark. Bönderna vi arbetar med måste följa Basel-kriterier för ansvarsfull Soja produktion. Denna bestämmelse ingår i alla sojabönskontrakt som vi tecknar och har granskats av CertID (ProTerra standard ® 1).

De organiska sojabönorna som vi köper från Kina och Brasilien är EcoSocial ® 2-certifierad"."

Jag kollade upp det med EcoSocial och hittade detta:

"EcoSocial
IBD EcoSocial is a certification program introduced by IBD Certifications in 2004.
EcoSocial integrates social, environmental, and other quality management aspects to highlight the efforts of some companies towards sustainability. The EcoSocial Standards can be used in combination with other complimentary certification schemes for organic or biodynamic production."

http://www.fairfood.org/research/sustainability-initiatives/ecosocial/

Låter ganska bra enligt mig! Vad tycker ni?

Annons:
Sarah
2012-05-09 15:44
#7

Jag har aldrig haft moraliska problem med att äta soja eftersom totalt ca 97% går till djurindustrin. Det lilla som är till människor har minimal påverkan. Sen är de flesta sojaprodukter jag köper ekologiska och då känner man sig mer trygg att de inte kommer från skövlad regnskog. ¨

Som näringskälla föredrar jag soja framför quorn, även om jag inte äter quorn pga ägg, men soja är fullvärdigt protein och innehåller många mineraler. Sen hå¨ller jag med #1 om halvfabrikat :P

Upp till toppen
Annons: