Näringslära

Kraftig D-vitaminbrist.

2012-08-05 16:08 #0 av: KastKatt

Hej!

Jag har varit vegetarian nästan hela livet och är i nuläget i stortsätt vegan (äter ibland smör med mjölk i, och qourn som innehåller äggvitepulver), och för ett tag sedan gick jag till läkaren för att ta lite prover, för jag har varit så enormt orkeslös, nere och allmänt svag i kroppen.

Proverna visade en rejäl brist på vitamin D. (man ska ha mellan 80-200 och jag hade 30) Det skrevs ut Dvitaminer till mig men efter ett samtal med min kunniga moster så fick jag veta att dessa vitaminer är "skapade" för människor som äter kött.

Så jag fick gå till hälsokosten för att fixa egna. Fick även veta att man måste äta Kalcium och Magnesium, för utan dessa två i kroppen tar inte kroppen upp Dvitaminen (vilket min läkare inte sa något om).

Har försökt googla fram andra sätt att få i sig vitamin D (som inte är vitaminer och gå ut i solen) men hittar inte så mycket.

Vet ni några bra tips?

Anmäl
2012-08-06 21:06 #1 av: pyromanen

Kantareller

Anmäl
2012-08-07 16:40 #2 av: [snall]

Finns en tablett på apoteket som heter "mina val vegetarian" som jag har för mig innehåller d-vitamin. Solningen ska du ha så du får sol på handflatorna bland annat.

D-vitamin finns annars i nästan all svamp, alfalfagroddar och ska finnas i oskalad quinoa, finns i skalet så skalad quinoa innehåller inget. Skulle nog köra på mer svamp i maten om jag var du. Skrattande

Anmäl
2012-08-08 04:20 #3 av: [Virvelvindsflickan]

Om det innehåller d2 så är det inte animaliskt.
Men är det d3 så är det animaliskt.

Iaf, enligt min lista så finns d2-vitaminer i:

solljus på huden, berikande pdoukter t.ex. havremjölk & margarin.

Anmäl
2012-08-08 04:23 #4 av: [Virvelvindsflickan]

Om du vill så kan du rådfråga Pernilla, som finns i min facebookgrupp. Veg i Sverige - hon har ett eget företag & skrivit böcker om vegansk mat.
Välkommen in!

Hittade dessa vitaminerna, kanske hjälper. Jag vet inte.

Anmäl
2012-08-08 04:25 #5 av: [Virvelvindsflickan]

Förresten, hittade även detta:
Mindre mängd i kantareller, mjölkprodukter, kokosfett
och berikade margariner.

 

& såg att du ville bli vegan.. eller har jag fel?
Kanske bäst att skaffa ett kosttillskott
så du inte får ännu mer brist. Inget bra.

Anmäl
2012-08-08 11:00 #6 av: [snall]

Jag är vegan numera. Tar inte tillskott och kollat mig och har alla värden på rätt plats. Hade faktiskt mer brister utan att veta om det när jag åt blandkost. :)

Anmäl
2012-08-08 13:04 #7 av: KastKatt

#1 Gjorde faktiskt en fantastisk Kantarell, ärtort och kidneybönepaj här om dagen! Plocker lite med jämna mellanrum men känns som jag tagit alla som finns att hitta häromkring! :P Men tack för tipset, :D

 

#2 Äter mer blandade tabletter än Mitt val vegetarian eftersom den inte innehåller så mycket. Bättre att äta starka multivitaminer och lägga till extrA Bvitamin. Älskar svamp! Så det äter jag ganska ofta, men visste inte att det innehåller Dvitamin, yey! Groddar är nice, måsta börja med detta.

Försöker sola, men lever i en väldigt regning stad och brukar alltid råka ut för solexem om jag får förmycket sol.

#3-5 Åh, bra att veta :) Kanske inte skrev ut det tydligt men äter kalcmag, dvitamin super, mitt val kvinna och Btillskott så äter redan en jäkla massa vitaminer :P

#6 Vad skönt! Har alltid haft bra värden men nu för ett tag sedan har alla mina värden försämrats. :/

Anmäl
2012-08-08 14:46 #8 av: [elefanta]

Läser man på Mitt Val burken så står det, B2 B12 Järn Zink Jod Selen Kalcium.

Kantareller va! Tråkigt för mig att jag inte alls gillar svamp då. 

Anmäl
2012-08-08 21:56 #9 av: KastKatt

#8 Och om man läser på Mitt val kvinna finns dem och ungefär 3 gånger så många andra. :) Sedan äter jag redan kalcium tillskott.

Anmäl
2012-08-08 22:00 #10 av: KastKatt

Detta finns i mitt val kvinna:

A-vitamin D2 E-vitamin B1 B2 Nikotinamid (B3) B6 Folsyra B12 C-vitamin Biotin Pantotenat Järn Zink Koppar Jod Mangan Krom Selen Molybden Kalcium Magnesium
Anmäl
2012-08-23 16:34 #11 av: [elefanta]

Är Mitt Val Kvinna veganskt? Verkar bra.

 

Anmäl
2012-08-24 13:13 #12 av: cokolada

Man kan kanske fråga sig om det verkligen är extra d-vitamin du behöver. Eftersom kroppen behöver kalcium och magnesium för att dvitaminet ens ska tas upp,som du nu vet,så kan jag tänka mig att det är för lite kalcium som gjort att kroppen inte kunnat ta upp d-vitaminet eftersom du närmast beskriver dig som vegan.

D-vitamin får vi mest av solen, inte av mat t ex(vem stoppar i sig 35 ägg dagligen?). Så försök vara ute i solen så mkt som möjligt med så mkt bar hud du klarar av nu innan det blir för kallt, och se till att samtidigt äta mat med kalcium i. Bojkottar du mjölken kan du alltid välja k-berikad sojamjölk, se till att dagligen få i dig spenat/grönkål, och ibland mandlar och varför inte göra det till en vana att äta havregryn till frukost? På köpet får du massa järn och andra viktiga näringsämnen som du behöver som vegetarian.

Jag kan säga kort att jag i början av min "vegetarism" hamnade jag på sjukan pga järnbrist och b-12 brist. Mamma fick Panik och proppade i mig med massa tillskott, som jag inte behöver nu. Allt handlar om kunskap så läs på :)) det kommer gå bra :)

Anmäl
2012-08-24 13:16 #13 av: cokolada

Sorry för det långa inlägget.. Måste dock påpeka att det även har med att göra i vilken form du äter dina gröna blad, mixade i smoothie tar kroppen upp ett visst antal dussin mer än om du tuggar på spenaten. Har en bok hemma om det, om du är intresserad kan jag kolla upp det exakt

Anmäl
2012-08-25 23:14 #14 av: Anterrabae

Det är sant att kroppen kan göra d-vitamin själv, i solen, men det är inte alltid så lätt som det låter.

För att vi ska syntetisera dagsbehovet (runt 10000IE) måste man vara ute i solen, utan kläder och utan solskyddsfaktor tills det börjar kännas i huden att vi får färg, för en genomsnittssvensk tar det ca 20 minuter. Är man väldans ljus går det fortare, har man mycket pigment tar det längre tid.

 

Tack för tipset om mitt val Kvinna, jag har själv svårt att hitta d-vitaminer som inte är animaliska. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2012-08-28 10:42 #15 av: KastKatt

#11 Vet inte faktiskt? Måste ju äta dem, så hade inte så mycket till val att välja.

#12 Tack! Nej, jag tänkte bara om det fanns något som var berikat på Dvitamin som man kunde stoppa i sig OCKSÅ för att få i sig så mycket som möjligt. Jag försöker vara utomhus men det regnar här nästan jämt så det är svårt att få sol.

#13 jag har hört att det räcker med 15 minuter med kläder?

Jag tror det i alla fall? Skrev av från burken och står inget om något animaliskt. Har du vrit inne och pratat med någon på häslokost?

Anmäl
2012-09-11 16:18 #16 av: chilisalsa

#14, #15

Det gäller om man är hyfsat blek och solar rätt avklädd molnfritt mitt på dagen i Juli... typ. Är din egen skugga kortare än dig själv när du står upp (solen mindre än 45 grader över horizonten), blir det ingenting från solen... även om du är näck ! , och så är det i Sverige nu fram till vårdagjämningen ungefär. Just nu på året borde vi ha den högsta D-nivån i blodet på hela året efter sommaren... sen sjunker den fram till april-maj nånting, eftersom det enda vi får fram tills dess är via maten eller tillskott.

Glöm kantareller som någon hjälp, annat än delikatess och väldigt roligt att plocka ! Glad

Visst ger kantareller, som är den D-rikaste vegetabilie (D2) vi har i Sverige ett tillskott. Men vi pratar om att 1 hg kantareller ger motsvarande 100 IU (Internationella enheter) D2. Du behöver sannolikt flera tusen IU per dag ett bra tag och sedan uppföljning efter 2-3 månader för att mäta om 25(OH)D - nivån.

En sån här (låg dos egentligen) motsvarar alltså 1kg kantareller om dan om du ska plocka dom själv... jobbigt att få till det... och lite dyrt antagligen Glad

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D-vitamin-Helhetshaelsa.htm

Finns säkert starkare då det för D3 är vanligt med 4-5000 IU dagliga tabletter och 50 000 IU för att ta mer sällan, typ varannan vecka. Stordos  på 50000 funkar dock inte alls bra med D2. Men 4-5000IU borde funka bra.

Hur mycket var D3-tabtetterna du fick recept på ?

D-vitaminberikade produkter, vegetariska eller inte ger ganska litet tillskott de med... begränsar skadan lite bara :-)

Råden om D-vitamin per dag är långt ifrån tillräckligt höga för optimal hälsa. De är satta för att undvika Engelska sjukan på barn med missbildad benstomme som följd. Men D är oändligt mycket viktigare än bara för att bilda ben. Ändå har man bara för någon månad sedan höjt rekommendationen för vuxna från 300 till 400 IU (+33%)

Sådan pyttedos betyder att om man har högt ingångsvärde kanske det funkar fram till i vår trotts att nivån kommer att sjunka på en sådan dos. Det krävs kanske iaf 2000IU för att behålla status quo, och mer för att öka...

D förskrivs mot benskörhet och då är calcium relevant. Att hålla uppe bra nivå calcium via kost är dock klokt på alla sätt. Calcium är lite tricky att mäta i blodet då kroppen reglerar upp blodnivån om man får för lite från kosten. Det gör den genom att glatt nalla från skelettet vilket inte är så bra...

Överläkaren Mats Humble i en bra öppen lättllgänglig föreläsning om D-vitamin på naturhistoriska Riksmuseet

http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw&feature=player_embedded#!

Följande kan vara nyttigt om man vill veta mer om D i allmänhet på svenska: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/

Eller om man vill läsa på engelska:

http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/vitamin-d-deficiency/what-is-vitamin-d-deficiency/

http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/how-to-get-your-vitamin-d/vitamin-d-supplementation/

 

Anmäl
2012-09-12 09:57 #17 av: Anterrabae

#16 precis så är det! :)
Mycket bra skrivet!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.