Annons:
Etikettallmänt
Läst 17218 ggr
[Kajsa91]
9/20/12, 9:59 PM

Vilket lösgodis?

Vet inte om detta redan finns, men kan vi inte hjälpas åt att skriva en lista på vilket lösgodis som går att äta! :) Som inte innehåller gelatin, E120 osv.

Finns det något lösgodis som inte innehåller det?
Äter bara choklad (för det innehåller inget väl?) och är så galet sugen på lösgodis!

Annons:
[Moa-]
9/20/12, 10:29 PM
#1

Malaco Colaflaskor: Ingredienser: GODIS MED COLASMAK Glukos-fruktossirap, socker, majsstärkelse, syra (citronsyra), vegetabilisk olja, aromer, färgämne (E 150c), surhetsreglerande medel (E 524), ytbehandlingsmedel (bivax). Källa

Gott och blandat: Socker, glukos-fruktossirap, majsstärkelse, glukossirap, vatten, invertsockersirap, vetemjöl, modifierad majsstärkelse, melass, lakritsextrakt, ammoniumklorid (=salmiak), syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (sorbitolsirap, glycerol, mono- och diglycerider av fettsyror), vegetabilisk olja, arom, salt, färgämnen (vegetabiliskt kol, karmin, nässel-och spenatextrakt, kurkumin), ytbehandlingsmedel (bivax). Källa

Malaco snören, jordgubb: Invertsockersirap, vetemjöl, socker, vatten, syra (citronsyra), vegetabilisk olja, arom, färgämnen (E 160e, E 160a). Källa

Vet att de två sista inte är lösgodis, men enkla att hålla reda på och segt godis… =)

[Kajsa91]
9/20/12, 11:06 PM
#2

Åh, så gott och blandat kan man äta? :O
Trodde det var E120 iallfall, och gelatin med.

Det är ju himla gott! :D

[Kajsa91]
9/20/12, 11:12 PM
#3

http://www.torebrings.se/butik/Red+Ammo+l%C3%B6svikt+Toms?artnr=472300

Den är med helt vegetariskt då ?
Usch, fattar inte hälften av orden, och sitta och googla alla är jobbigt xD

[Kajsa91]
9/20/12, 11:21 PM
#4

En grej jag tänkt på med godis..
Ibland står det "gelatin " och ibland " gelatin (svin) " .
När det inte står svin med, är det ett annat gelatin som inte är från gris?

[Moa-]
9/21/12, 7:40 AM
#5

Ja, jag äter Gott och Blandat, det beror på personers inställning till bivax om du äter det, jag har inga problem med det.

Ja, du borde kunna äta godisen ovan, akta dig dock vart du köper den, Toms version är okej, men det finns en som ser likadan ut av ett annat märke som innehåller gelatin, så läs när du handlar.

När det inte står gelatin (svin) så kan det vara generellt, det står ibland även gelatin (nöt), detta är för att vissa religiösa trosuppfattningar accepterar att äta nöt men ej svin.

[Kajsa91]
9/21/12, 11:48 AM
#6

Inget djur dör väl av att göra bivax?
Är väl som mjölk eller ägg? :P

Okej, tack :) Får ta och läsa igenom på lådorna innan jag köper ikväll då.

Ah okej, hade ju varit smart om det alltid stod (svin) om det var det.

Annons:
[Moa-]
9/22/12, 2:00 AM
#7

Ja, men veganerna nyttjar det ej… =)

Huvudsak
9/26/12, 11:56 PM
#8

Färgämnet karmin, som bl.a. finns i gott och blandat och i godiset länkad i #3, jag trodde det var samma som E120, dvs krossade löss? Det ser ju onekligen så ut om man googlar på det? Någon som vet? Isf är det ju inte vegetariska godisar…

RagnarDivis
10/6/12, 8:41 AM
#9

#4 det finns även gelatin med fisk och med nötköttGråter

så även om det bara står gelatin är det inte vegetariskt:(

[Moa-]
10/6/12, 9:49 AM
#10

RagnarDivis; gelatin är alltid gjort på slaktrester, så gelatin är aldrig vegetariskt.

[Kajsa91]
10/7/12, 4:05 PM
#11

Uh, jag åt ju gott och blandat vafan :( Usch.

Så ja, vad är skillnad mellan E120 och Karmin ? :S

petrapetra
10/10/12, 6:24 PM
#12

Utöka listan gärna! Måste köpa en påse Gott o Blandat eller Malaco cola-flaskor nästa gång jag är i affären :D

kelfwing
10/12/12, 9:27 PM
#13

#E 120 och karmin är samma sak, enligt min kunskap.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
chilisalsa
10/15/12, 6:14 PM
#14

Ja karmin är ju i alla fall inte veganskt då miljoner av dom små djuren får sätta livet då dom krossas för att få kram lite E120 Flört

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karminsyra

Medarbeterare på Kost

[Kajsa91]
10/15/12, 9:59 PM
#15

Fy, känns skitäckligt att jag åt gott och blandat =/ Antar man får dubbelkolla allt vad folk säger .

Synd att det är löss, otroligt gott godis är det ^^

Perdhra
10/29/12, 12:25 PM
#16

Sidospår kanske, men jag handlade lösgodis på city gross tror jag det var (skriver ut kedjan för jag minns inte vilket märke dom säljer) dom hade en del godis med agar agar istället för gelatin. När jag hittade det kände jag ren lycka :D

elinab
11/1/12, 8:56 PM
#17

Ekorrens har många vegetariska godisblandningar, sega, sura, lakrits…

Alla deras sorter är inte veg men det står tydligt på påsarna som är det :)

Jag har sett dem på coop och pressbyrån bla.

http://www.sjolundagard.se/?page_id=1280

Saaara
11/7/12, 5:47 PM
#18

Kan tipsa om en jätte bra app på mobilen som heter "Djurvänligt". Där står precis alla E-nummer och vilka som är animaliska och vilka som inte är det. Jätte bra app!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

kelfwing
11/7/12, 10:22 PM
#19

# Håller med dig Sara, men det har med sakar som innehåller karmin  i listan som inte inmheåller animalisak ingredienser, vilket jag tycker är  fel.  Oavset tom mant ycker at man ska äta löss eller inte, så är de väl fortfarande och däremot animalier.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Afturelding
11/11/12, 8:02 PM
#20

http://www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_StartPageLev2Col3.aspx?id=1357&epslanguage=SV

Får verkligen inte länken att fungera ordentligt, så jag skriver den såhär. Karamellkungen har i alla fall alla sina ingredienslistor på internet, så det kan ju vara en bra början :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Afturelding
11/11/12, 8:03 PM
#21

Dubbelt inlägg

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: